Lädervård

Sv: Lädervård

För att se om det är långt gången torröta; gör 'knäcktestet':

Alltså böj lädret helt dubbelt.
Om det spricker isär då och går sönder, så är det bara att kasta.
Är det bara små sprickor i narven (den blanka ytan), så kan det vara helt användbart.

/Mike
 
Sv: Lädervård

Tack. Jag gjorde det och det verkade bara vara sprickor i ytan.

Tack för så snabbt svar!
 
Sv: Lädervård

Micke:
När du skriver blå plastask, pratar du då om ekol tvålen som det finns att köpa en blå plastask till på hööks, eller den runda blåa B&E tvålen? Om du menar den förstnämnda, vad tycker du då om B&E tvålen?
 
Sv: Lädervård

Jag köpte ett Morris & nolan träns och de är jätte bra kvalite på det lädret men sen kostade det 2000 men det var det verkligen värt!
 
Sv: Lädervård

Den fyrkantiga tvålen.
Den du nämner har jag inet provat :)

/Mike
 
Sv: Lädervård

Hej!

Lite snabbt bara......
Konstläder är, som namnet säger, inte läder.
Det är syntetiska material.

Beträffande hållbarhet på olika sorters läder, så är den individuella kvalitén helt avgörande.

Ride on!
/Mike
 
Sv: Lädervård

Om man nu har köpt dåligt läder, liknande indiskt, hur får man det "hyfsat" bra?
Är det samma princip som med det andra eller finns det något extra hemligt knep man kan tillämpa?
 
Sv: Lädervård

jag köpte ett billigt träns från hööks, 125 kr. hade inga krav på lädret då jag gissar att det är rätt kasst. det va helt stelt när jag köpte det. ja fettade in det varje dag under 10 dagar eller dyl. sen bara varranan, det tränset är mkt mkt mjukare än mitt dyra tävlingsträns för 1500 kr. smörjer även tävlingstränset ofta. höökstränset funkar jättebra! har använt fett och det verkar vara bra. såg i ridsport att stefan jansson hade ett likadant i sommras när han red ärevarv, tror det var i kvalet till unghäst VM. -bara lite skoj om intresseklubben vill anteckna. :P
 
Sv: Lädervård

vad är det för skillönad mellan läder tvål och läder såpa? min mamma råkade köpa såpa isf tvål när jag bad henne handla. affären är rätt långt bort så jag orkar inte byta. är det någon skillnad? vad isf? den har en lite kladdig koncistens, lite som honung. den är orange och ganska "genomskinlig" i färgen. tror den heter TIB läder såpa, men är inte säker. ska man använda detta eller inte?
 
Sv: Lädervård

Hur vet man när man ska olja in?
Har en ny sadel av veg. garvat läder. När jag fick den kändes den ej fet men var väldigt mjuk. Fick rådet av säljaren att den ska smörjas in i början den första tiden med Effax läderbalsam.
Så jag gjorde det med läderbalsam tror det var Lincoln (hade ej Effax men tänkte att det kanske funka ändå), men efteråt så blev där feta fläckar av fingeravtryck när man tog på den. Behövde den verkligen smörjas då?

Och efter man har smörjt in och tvättat sadeln, är det bra att ta på sadelöverdrag då (av bomull) eller sadeln måste "andas" ett tag?
 
Sv: Lädervård

Har tvättat och smörjt min nyinköpta begagnade sadel. Med lädertvål och sen med Effax balsam. Jag tycker att ytan blev väldigt matt. Skulle vilja ha en blankare yta. Vad beror det på ? Den blir ju fortare smutsig med en matt yta. Finns det ngn annan produkt som ger en blankare effekt ? :)
 
Sv: Lädervård

Nu undrar jag som några andra:
Hur tar man hand om sina ridskor på bästa sätt?;)
Svara snart....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lädervård

*KL*
Hur vårdar jag min westernsadel i mocka på bästa sätt?
 
Sv: Lädervård

Hur är det med Mountainhorse-stövlar - de är väl behandlade med något för att bli smuts/vattenavvisande?
Detta står på deras hemsida:
---------------
Leather footwear
Use Shoe Cleaner and Shoe Conditioner or clean with a saddle shampoo and then rub with saddle conditioner or fat.
---------------
Någon som har provat?
 
Sv: Lädervård

Hur är det med Mountainhorse-stövlar - de är väl behandlade med något för att bli smuts/vattenavvisande?
Detta står på deras hemsida:
---------------
Leather footwear
Use Shoe Cleaner and Shoe Conditioner or clean with a saddle shampoo and then rub with saddle conditioner or fat.
---------------
Någon som har provat?

Låter väl ganska enklet! Gör som det står på hemsidan, välsmortläder är ju "vatten-smutsavstötande".
 
Sv: Lädervård

Hej
Om det är samma (AE) som vi pratar om så smörjer han in sina tömmar med fett. Eller det gjordes iaf när jag jobbade där.
Mvh
 
Sv: Lädervård

Men.. Hur gör man läder av "diskutabel" kvalité riiiktigt blankt?

Och hur gör man med färgade träns för att dom inte ska mörkna alldeles för mycket??
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp