På senare år har allt fler hästgrejor varit av dålig kvalite, lädret kommer ofta från indiska kossor, med tunn hud, eller så är det läder drån nackar och bukar.
Med mineraloja, i stora mängder, så kommer lädret sakta lösas upp, och tänja sig allt mer. Men det gäller alltså skötsel under många år. Har man köpt grejer av dålig kvalite från början, så kan inte den bästa oljan/balsamet/lanolinet bättra det!
Någon nämde en hundraårig sadel. Kommer dagens sadlar att hålla i hundra år?
Hur ser man skillnad på dåligt och bra läder? Först, så tittar man efter om det finns någon påmålad ytfinish. Det är till för att dölja det som är under.
Sen, tittar man på "baksidan" ,köttsidan om det går. Är det fransigt, eller är det nästan lika slätt som narven? här kan tillverkaren luras genom att pressa lädret (det ser fint ut.. någon månad eller så) eller måla det med någon hård färg, så att köttsidan blir slät. För slät ska den vara! Köttsidan är fnasigast om det kommer från kossans mage, slätast om det kommer från ryggen. Lädret i ryggen sträcker sig inte lika mycket som det från magsidan, det är helt enkelt mycket bättre. Be eran sadelmakare visa er läderbitar från olika ställen på kon.
Jag håller inte helt med att vatten är helt ofarligt för läder. Lädret torkar ju ut av vatten. jag tycker inte att man ska tvätta läder med bara vatten, för att låta det sen torka. Andvänd hellre lite glycerintvål, det är lite lagom mycket fett i det.
När man tvättar läder med ömtålig färg, ska man bara dra svampen åt ett håll. Inte gnugga fram och tillbaka, utan långa drag åt ett och samma håll. Då nöter man inte alls lika mycket på färgen.
När man färgar något själv med narvsvärta, så ska man efter att färgen torkat in ordentligt (ca 1 dygn) tvätta av överskottsfärgen (åter, dra svampen åt ett håll, annars får ni bort för mycket). Tvättar man inte av, så kommer den med största sannolikhet färga av sig som attan. Sen ska man olja det färgade lädret. Det är nämligen sprit i narvsärtan, så att lädret blir torrt och lite hårt av färgen.
Det var allt från mig, sköt om era hästprylar, så det finns nåt kvar att ha på museum om 500 år