Vilken utmärkt tråd!
Jag undrar också ett par saker:
För 20 år sedan så köpte jag ett billigt men snyggt lågpristräns som jag dränkte in i Ekol-olja och hängde varmt så att oljan skulle tränga in. Den nosgrimman använder jag fortfarande. Men nu så är spännena nästan slut, så den sjunger på sista versen. Efter den första oljan, så har jag använt glycerintvål vid rengöring och olja varje höst.
Kan Mike berätta vad som jag kan ha gjort rätt med det tränset? 20 år är en lång tid, och jag önskar att de träns som jag köper nu, skall hålla lika länge.
Jag är litet snål av mig, och köper därför oftast billiga träns. När mina träns går sönder, så brukar det bero på "yttre våld" så jag vill inte investera i något dyrt. Utan hellre köpa nytt oftare.
Och om ett billigt träns för 135:- håller i 20 år, så behöver inte jag den 3 dubbla livslängden. För ingen häst lever i 60 år.
Jag undrar också om man kan göra något åt läder som fått för mycket olja och/eller fett och blivit geggigt? Jag har en sådan begagnad kvalitets-sadel som jag har köpt billigt. Lädret töjer sig och blir liksom "för stort" för sadeln.
Nu så har jag en dunk olja som jag har fått av en kompis, den luktar svagt som såpa. Är det bättre än Ekol?