Ah, upptäckte den här tråden nu, roligt att läsa att jag "alltid" gjort "rätt" då. :-) Fast jag brukar inte skölja lädret i vatten utan använda en blöt tygtrasa, kanske fungerar?
Nå, jag har några frågor ang MÖGLIGT läder.
Jag har ett par tyglar, helflätade, som jag verkligen älskar att rida med - men, de blev rätt rejält mögliga för nåt år sedan och sen dess har det inte gått att hålla dem fräscha. Jag har sköljt dem i vatten, tvättat med lödder-tvål i mängder, sköljt igen osv men får de hänga i sadelkammaren nån månad så blir de mögliga igen - och så har de dessutom blivit stela av mitt smörjande (tror jag?). Vad gör jag för fel? Eller är det bara för att det är svårt att få bort "smuts" och liknande när de är helflätade som möglet kommer tillbaka hela tiden? Hur ska jag göra för att få dem mjuka och framförallt användbara igen? (läs; hur får jag bort smuts och skit?)
Har hittat ett par gamla lokselar i sommarstugan. De är väl ca 50 år gamla, och är rejält smutsiga och mögliga. Lädret måste säkerligen kasseras, men jag skulle gärna vilja få rent dem ordentligt så jag SER hur lädret ser ut. Tyvärr är det inte tillräckligt tungt artilleri att "bara" skölja med vatten, hur gör jag för att få rent dem? Nån tipsade mej om lite, lite diskmedel, är det skadligt??
Sen har jag ju en sadel med någon sorts annorlunda läder i sitsen, det är inte mocka men känns mer som tyg än som läder tycker jag, lite "ruggat", hur sköter jag det?
Samma sadel är vad jag vet av försklassigt läder (
http://www.christinadrangel.com/utrust/bbo.html), men ytan nöts där benen ligger mot så det nästan ser ut som om man nöter bort ett "ytskikt" och kommer ner till nästa skikt. Hur kan jag sköta sadeln för att undvika detta? Eller gäller det bara att inte rida så mycket i den? ;-)
TACK på förhand för svar, om du orkar :-)
mvh Evelina