Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, det blir liksom blåsvart på handduken. Men tränset är lika fint i färgen ändå och lädret är jättetrevligt. Funderade lite på om det var normalt eller om jag gör någonting konstigt som gör att det blir så?
AHur sköter ni era långa läderchaps? Läderbalsam?
tvättar bort allt stöv efter varje ridtur med lädertvål och vatten, torkar sen av dem.Hur sköter ni era långa läderchaps? Läderbalsam?
Tvätta med varmt vatten och lite sadelsåpa, torka torrt med en handduk och smörj inte. Det kommer att bli lite torrare med tiden . Men varmvatten löser upp den värsta sliten så får man bara gnugga bort resten.Väcker denna gamla tråden istället för att göra en ny. Är det någon som har bra tips på hur man får bort oljan/fett från utrustning som blivit över fettad? Lädret har verkligen blivit mättat genom åren (antar att man inte rengjort utan bara smort in lager på lager) det dryper från lädret och är alldeles oljigt och kladdigt. Tänker att för mycket fett, precis som för lite, inte är bra för lädret. Eller? Räcker det att tvätta med sadelsåpa för att få bort det? Eller ska man låta det vara och bara vårda det som "vanligt"?
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns
Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till??
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.
Jag använder hamanol på läder som är torrt, rengör ordentligt först med en tvål jag gillar och så kort därefter när lädret fortfarande är fuktigt stryker jag på hamanol. Är det riktigt torrt kan jag använda neatsfoot oil någon gång innan hamanolen låter som att det ev skulle kunna rädda dina hårda lädergrejer.
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns
Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till??
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.
Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
Torka av överflödigt fett med en trasa. Upprepa efter varje användning tills dess att lädret blivit mjukt och följsamt.
ang sadeln så ska du inte överbehandla, regör med återfuktande såpa en gång i veckan, inte mer. Annars lossnar bara ännu mer färg-´.
Ja, förmodligen. Och är lädret väldigt torrt så måste man fetta in det några gånger.Tack!
Inser nu att jag använder ganska mycket vatten till in glycerintvål. Kanske därför däckeln inte blir bättre heller, antagligen...?
Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
´.
Glycerintvål mjukar inte upp. Jag oljar in allt mitt läder ett par gånger/år med avokadoolja (veredus) eller neatsfootsolja, inget annat! Köp absolut inte ekols skit...Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns
Ursäkta frågebombning: