Lädervård

Sv: Lädervård

Jag har Ekols Skinn- och Läderbalsam hemma, som innehåller: Ullfett/Pharma, minkolja, bivax, jordnötsolja och vaselin, i den ordningen. De tre första ingredienserna verkar ju vara bra, men hur är det med resten? Särskilt då vaselin, eftersom det står sist är det ju en mindre mängd, så det kanske kan fungera ändå?

Mvh, Josefine
 
Sv: Lädervård

Har tvättat och smörjt min nyinköpta begagnade sadel. Med lädertvål och sen med Effax balsam. Jag tycker att ytan blev väldigt matt. Skulle vilja ha en blankare yta. Vad beror det på ? Den blir ju fortare smutsig med en matt yta. Finns det ngn annan produkt som ger en blankare effekt ? :)

Det där blanka lädret som man hade förr i tiden berodde på en viss läderkvalitet (ekbarksgarvat? och anilinfärgat) och att man putsade med lädertvål och sen torkade/polerade rent med torr trasa. Om du har den sortens läder, prova glycerintvål/lädertvål och torr trasa.

Fny
 
Sv: Lädervård

josefin!

jag har oxå samma balsom som dig. jag blev orolig när ja g läste att vaselin inte var bra för läder. på burken står ju att den innehåller vaselin.
och på hööks sa dom att de var en av deras bästa/billiga läder balsam.
mit lädet har i alaf hålt ock blivit jätte fint:eek:
 
Sv: Lädervård

Har sett att andra frågat om hur man sköter sina läderstövlar, utan att få svar dock!

Jag köpte nya i sommras, då sa de till mig att jag skulle tvätta av dem med vatten och svamp och endast använda skokräm (Det är hårda dressyrstövlar)

Är detta bästa sättet eller? Vill inte att de ska bli mjukare o säcka ihop, vill bara att de ska hålla länge länge (då de var vääääldigt dyra)
 
Sv: Lädervård

hej mina läderridstövlar är sånna med snörning fram och är högre på utsidan av benet, äcen blixlås bak. Är dina oxå det??
jag smörjer dom med ekol glycerintvål och tar sedan läder fett eller balsam efter det. Jag gör det varge dag och har gjort det sedan i början av hösten och dom håller formen finfint:) jag brukar stoppa in coca cola flaskor i skaften (stora) för att hålla formen och det går jätte bra!:)
 
Sv: Lädervård

Königs Grandgiester - Hög utsida, 8 cm. Dragkedja framtill på insidan kan man säga, så den inte syns när man rider. Kanonstövel nu när jag ridit in dem lite:D

Återförsäljaren var dock väldigt noga med att jag absolut inte fick smörja med fett, man vill ju att dessa stövlar ska vara hårda.
 
Sv: Lädervård

Det där blanka lädret som man hade förr i tiden berodde på en viss läderkvalitet (ekbarksgarvat? och anilinfärgat) och att man putsade med lädertvål och sen torkade/polerade rent med torr trasa. Om du har den sortens läder, prova glycerintvål/lädertvål och torr trasa.

Fny
Ska jag ha på tvål och smörja in, verkar konstigt ? Menar du verkligen så? ;)
 
Sv: Lädervård

Skokräm + borsta kör jag på med mina Petrie Anky, vägrar låta dom bli fula som stövlarna blir av sadeltvål + fett, inte roligt när man betalat så mycket och inte kommer ha råd med stövlar på 10 år :angel:
Torkar av med fuktig trasa om det är stänk och äckel på, så sa de till mig när jag köpte mina.
 
Sv: Lädervård

jag tvättar allt min sadel + tränset varje dag:) ...är detta bara onödigt som många i mitt stall säger:( ?är de bättre å tvätta de varannan dag?:confused: jag smörjer med balsam ca 1 gång i veckan är detta lagom offta?(även lite exra noga innan tävling ca 2g i månaden, vi dressyrare vill ju ha allt så fint som möjligt:) :love:

vill bara vara säker på att allt är rätt!:)
 
Sv: Lädervård

jag tvättar allt min sadel + tränset varje dag ...är detta bara onödigt som många i mitt stall säger ?är de bättre å tvätta de varannan dag? jag smörjer med balsam ca 1 gång i veckan är detta lagom offta?(även lite exra noga innan tävling ca 2g i månaden, vi dressyrare vill ju ha allt så fint som möjligt

vill bara vara säker på att allt är rätt!
 
Sv: Lädervård

Visst kan jag tycka att det är lite ofta, men så länge du inte använder preparat som skadar lädret, så göt det inget.


/Mike
 
Sv: Lädervård

jag använder sadeltvål, spraytvål, ekololja och läderfett beroende på vad det är som ska rengöras... :idea:
 
Sv: Lädervård

hej!
har nu köpt ett par nya tyglar som är helt i min smak, mjuka! vad jag nu funderar på är...ska jag göra något med dom innan jag använder dom? en del säger att man ska olja in dom innan man använder dom första gången och jag vill gärna att dom förblir mjuka!!
 
Sv: Lädervård

ett överdrag av bomull andas väl!

fick rådet att fetta in min (ej sadeltvål för då försvinner färgen) 2 ggr/v i en månad. Då skulle den vara fin, ha satt sig på hästen och inte knarra.
 
Sv: Lädervård

Hej. Jag har fått höra att läder kan bli sprött och dåligt av att förvaras i kyla, stämmer det? Förutsatt att det inte är fukten som är problemet alltså, utan torr kyla. Tacksam för svar.
 
Sv: Lädervård

Ett svar skulle verkligen uppskattas! Jag har läst hela tråden, men så vitt jag kunde se var det bara en person som nämnt kyla och då var det någon som svarade "finns det verkligen ingen annanstans du kan förvara grejerna?" men det säger inte egentligen något om huruvida kyla i sig faktiskt kan ha en försvagande/nedbrytande effekt på läder. Vet du?
 
Sv: Lädervård

Hej!

Den kyla vi har i det här landet påverkar inte lädret i någon nämnvärd utmärkning.
/Mike
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp