Lädervård

Sv: Lädervård

Veg. ojla skadar ju i alla fall inte lädret......

I övrigt har du mina skötselråd i första inlägget på denna tråd.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

vad vet du om murphy soap? är det bra? sen blir jag lite förvirrad, vissa säger att man ska skölja bort tvålen från tränset när man smörjt och på förpackningen står det att man ska gnugga med löddret och sen bara polera upp. alltså inte skölja...
 
Sv: Re: Lädervård

Båbbe skrev:
Jag trodde man skulle smörja nytt läder med Cho-Chao-Line. Är det helt fel? När ska man använda Cho-Chao-Line då? :confused:


jag vet att jag fick tipset av en sadelmakare när jag var in och skulle stoppa om sadeln att jag kunde använda det på dom delar det synns att sadeln hade tagit lite stryk genom åren,tex på sadelgjordsstropparna...
men jag vet inte,kan man använda det till hela utrustningen?? funkar det?
 
Sv: Lädervård

så om jag har fattat det hela rätt så är det så att man tvättar med glycerintvål och efter det så har man läderbalsam typ varje gång man har tvättat. oljan kan man smörja in med efter tvätt någon gång per år och då lite grann några dagar i rad, sen återgår man till läderbalsamet igen. :confused:

funkar den vanliga ekol oljan bra eller måste det vara någon särskild? har sett att den finns i svart också, är det för att hålla färgen på svarta träns längre eller?

sen tänkte jag på sadeln, ska man olja in den också någon gång per år också eller är det bara tränsen?

sen läste jag i ett inlägg här att det blir matt av olja och då undrar man ju genast om man ska olja??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lädervård

hm, blir väldigt förvirrad!:confused: alla säger olika, en del säger absolut inte olja till sadeln, en del säger olja osv. nu vet jag varken ut eller in!!

jag själv använder just nu ekol sadel tvål eller murphy soap, och efter det effax läderbalsam och har alltid gjort så, men är lite osäker på om det är rätt. skulle vilja ha lädret lite mjukare på framförallt tränsen. därför använde jag nu olja i dagarna för första gången och nu står det överallt..inte olja... fattar inget:confused:
 
Sv: Lädervård

Helt riktigt, som du har uppfattat det :)

Ekol-olja innehåller mineralolja, och det skall vara i bilmotorer, inte på läder....

/Mike
 
Sv: Lädervård

Jodå..... Visst olja, men i måttliga mängder.
Och den skall INTE innehålla mineraloljor, som t ex EKOL.

/Mike
 
Sv: Lädervård

nej! jag som använde ekol oljan:cry: men det står ju att det är en läderolja!? i dom vanliga hästbutikerna finns ju bara den... och om man behöver en olja till motorer köper man väl inte ekol läderolja:confused:

ja, ja det kanske inte är någon skada skedd?

finns det fler oljor än Fiebings Pure Neatsfoot oil för den har jag aldrig sett och vad heter dom?

men det där om att lädret blir matt av olja...stämmer det?

håller färgen bättre om man använder svart olja?

en sak till bara... hur undviker man skav märken på sadeln från stiglädren? är det genom att smörja med balsam efter varje ridtur eller?

hoppas du inte tröttnar på alla mina frågor:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lädervård

innehåller equifix oljan mineralolja eller kan man använda den?
 
Sv: Lädervård

Hej!

Hoppas att tråden inte är bortglömd än :)

Läste igenom hela alltet och kan inte hitta nån info om skötsel av nubuck nånstans?
Har fått förklarat att nubuck är uppborstat läder men hur sköter jag om det på bästa sätt?? Läderbalsam? :confused:

Help!
 
Sv: Lädervård

Hej!

Nä inte köper man Ekol till bilmotorn.
Men mineralolja är inte till för läder, det är till för att smörja motorer.

Fiebings Pure Neatsfoot-oil kan du köpa hos alla som har Biofarmabs sortiment.
Det är Biofarmab som är generalagent, så om dom har andra produkter därifrån, så kan dom beställa hem den med.

Läder skall inte bli matt av olja.
Det kan bli det om man använder fel typ av olja.
Färgad olja rekommenderas inte.
Om färgen skavs bort av stiglädren, så kan du färga med narvsvärta, som finns i olika färger.
Finns att köpa hos bl a Teges/Jerndahls i Kumla (har även postorder)

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

Lägg på balsam, och sedan kan du rugga upp det igen med en nagelborste

/Mike
 
Nubuck vs konstläder

Gör ett inlägg här istället :p

Hur hållbart är nubuck?
Vad skilljer nubuck från mocka?

Konstläder vad är det?
Hur hållbart är det?

Allt är väl nån form av skinn gjort av djurhud?
Men vilken skepnad håller eg bäst?
Vanligt vegitabiliskt garvat läder?
Vilken håller bäst av nubuck om konstläder om man säger i en sadel?

Samt hur sköter man om en nubuck eller konstgjort läder artikel??

Tacksam för svar!

/Lisa
 
Sv: Lädervård

Jag hittade ett gammalt märkesträns som bara hängt i flera år, en kompis äger det, och hade glömt bort det. Gammalt. Men bra kvalité från början. Jag fick det om jag ville. Så jag tog hem det.
Nu är det, ser jag, sprucket i ytorna ovanpå. Kan man smörja upp det eller är det förstört? Alltså sprickor på ovansidan i lädret. Någon halvmillimeter som mest. Ytliga alltså. Kan det vara torröta i, hur ser man det? Verkar inte sprött när jag drar i det. Ska jag kasta det eller går det att fixa till o använda?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 984
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 917
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp