Sv: Lädervård
Förr i världen när jag red ponny fick vi lära oss att aldrig smörja (tvätta är det väl egentligen, alltså med löddrande tvål) på "köttsidan" på lädret.
Nu i helgen har jag för första gången smörjt (tvättat
) min armésele, som köptes begagnad för ett år sedan. Den var så smetig då, kändes som om det var översmord, på nåt sätt.
I alla fall, de dubbelsydda delarna är ju enkla, men hur göra med det som är enkelsytt? Smutsen sitter ju då på insidan, som inte är blank!
Snälla Mike, en bra förklaring!
Övriga grejer jag har har jag följt metoden i början av tråden, tvätta och olja dag 1, och sedan olja ytterligare en gång dag två. Dessemellan bara tvätta.
Men balsam, det kan jag alltså lägga på efter oljningen?
Gör man likadant på sadlar? Alla ytor? Har en hänger som är lite torr, ska se om det går att få fason på den!
Ursäkta om jag är trög, jag HAR läst hela tråden men inte riktigt fattat detta!
Lotta
Förr i världen när jag red ponny fick vi lära oss att aldrig smörja (tvätta är det väl egentligen, alltså med löddrande tvål) på "köttsidan" på lädret.
Nu i helgen har jag för första gången smörjt (tvättat
I alla fall, de dubbelsydda delarna är ju enkla, men hur göra med det som är enkelsytt? Smutsen sitter ju då på insidan, som inte är blank!
Snälla Mike, en bra förklaring!
Övriga grejer jag har har jag följt metoden i början av tråden, tvätta och olja dag 1, och sedan olja ytterligare en gång dag två. Dessemellan bara tvätta.
Men balsam, det kan jag alltså lägga på efter oljningen?
Gör man likadant på sadlar? Alla ytor? Har en hänger som är lite torr, ska se om det går att få fason på den!
Ursäkta om jag är trög, jag HAR läst hela tråden men inte riktigt fattat detta!
Lotta