Lädervård

Sv: Lädervård

Hur ofta ska man smörja lädret då.
Jag gör rent träns & sadel efter varje ridpass, ska man smörja efter varje gång eller bara ibland?
För om man gör dent lädret med tvål & sen sköljer av med vatten, blir inte lädret stelt efteråt då?
Ska man skölja av sadeln oxå när man gjort ren den med tvål?:confused:

/M
 
Sv: Lädervård

Läderbalsamet är bra. Lädret blir mjukt och fint, men det blir ingen polereffekt av det så om du vill ha blankt är det inte så bra.
(Har använt Ekololja i 30 år och har fortfarande läder som är ännu äldre. Inga problem alls med oljan alltså)
 
Sv: Lädervård

Hur ofta ska man smörja lädret då.
Jag gör rent träns & sadel efter varje ridpass, ska man smörja efter varje gång eller bara ibland?
För om man gör dent lädret med tvål & sen sköljer av med vatten, blir inte lädret stelt efteråt då?
Ska man skölja av sadeln oxå när man gjort ren den med tvål?:confused:

/M

Hej!

Du kan smörja när du känner för det och när du typ märker att det behövs.
Jag gör själv rent grejerna och smörjer inte för ofta, utan när jag tycker att det behövs. Sadeln tar jag inte lika ofta som tränset. Jag brukar också bara ibland smörja det med olja, brukar ta balsam istället då för att det ska mjukna upp och hålla bra.

Om jag gör rent sadeln tar jag flytande lädertvål, lättare att arbeta med men det går lika bra med glycerintvål. Jag brukar bara ta på tvålen på sadeln och sedan låter jag det torka, man kan juh också torka av den om man vill (det blir nog lite knöligt att skölja av den). Efter använder jag alltid balsam för att den inte ska kännas för stel.
 
Sv: Lädervård

*kl*

jag har hört att man inte ska putsa sadlar med lädertvål utan bara rengöra dem med vatten och sedan, efter behov, smörja dem med läderbalsam.
stämmer detta? :confused:
 
Sv: Lädervård

*kl*

jag har hört att man inte ska putsa sadlar med lädertvål utan bara rengöra dem med vatten och sedan, efter behov, smörja dem med läderbalsam.
stämmer detta? :confused:

Jaa, jag vet faktiskt inte. :crazy: Jag brukar göra det men tvålen kan ju göra lite repor i lädret så man kan ju göra det när man vill typ "grovrengöra".
 
Sv: Lädervård

Vatten är lädrets största "fiende" så rengöra med bara vatten är nog ingen bra ide. Sadeln behöver men inte putsa på så ofta, bara om den blivit smutsig.
 
Sv: Lädervård

Men var har du fått det ifrån? Alla som hoppat in i den här tråden nu på slutet tycker jag ska läsa den från början när Mike, som är sadelmakare, gav svar på frågorna.

Allra första inlägget:
Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike!

För att läder skall må bra, så behöver det skötas om.
Detta för att inte smuts skall öka slitaget (mekanisk inverkan) och för att lädret inte skall torka ut.
Om lädret blir för fettfattigt, uppstår sk 'torröta' (dry rot). Detta innebär att fibrerna i lädret blir spröda och går av. Läder som drabbats av torröta, kan aldrig smörjas upp igen, utan förblir lika sprött efter smörjning. Det måste kasseras.

För att ge lädret ett långt liv bör man i huvudsak göra 2 saker:
tvätta och smörja.

Att tvätta läder
Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett.
Ljummet vatten är perfekt.


Har man mer smuts sittande, eller vill göra en grundligare rengöring, så rekommenderar jag en helt vanlig glycerintvål.
Den billiga varianten som finns att köpa i blå plastask fungerar alldeles utmärkt.
Glycerintvålen bidrar också till att mjuka upp lädret något.

Gör som följer:
Ifall du har mycket 'lös' ytlig smuts, som grus och lera, skölj bort det mesta med ljummet vatten, så minskar risken för repor när du sedan tvättar med tvålen.

När detta är gjort, ta en disksvamp, använd den mjuka sidan.
Ta vatten på svampen, och jobba upp ett bra lödder på tvålen.
Tvätta sedan lädret med svampen.
Se gärna till att lädret är fuktigt innan du börjar tvätta, så funkar det bättre.

Löddret och smutsen sköljer du sedan bort med ljummet vatten.

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Skall du smörja med Lanolin, så kan detta med fördel värmas upp något, så tränger det bättre in i lädret.

Vidare så är fodertran mycket bra lädersmörja.
Detta användes förr. Enda nackdelen är att det luktar gammal fisk om lädret, vilket jag än idag kan känna på en del gamla selar jag har

Balsam:

Ett bra läderbalsam skall vara baserat på Bivax och Lanolin.
Exempel på sådana är Tip-Top och Effax.
Hur dom används står på burkarna, men det handlar i princip bara om att smörja upp lädret med balsam på en svamp.
Tycker man att man har lagt på för mycket, så torka av överskottet med en ren tygtrasa.

Skillnaden mellan olja och balsam är att oljan är till för att gå in i lädret.
Lanolin i balsam går också in i lädret, men bivaxet ger en skyddande yta mot slitage, som dessutom andas.

Balsam lägger man på efter behov.

Saker man absolut inte skall ha på läder:

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.

Vaselin: Detta är inte heller ett preparat gjort för hud.
Det är också en petroleumprodukt. Det är inte ens speciellt bra att smörja människohud med det.

Spindelolja: som även går under namnet vaselinolja, se ovan.

Silikon: Katastrof! Det ger en blenk och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.

Några saker till, värda att ha i åtanke:
Det du skall ha på läder skall gärna vara ätligt.
Om du kan äta det i mindre mängd utan fara (det mesta är dock hyggligt laxerande ) så kommer det heller inte att skada lädret.

Luktar produkten skarpt, som färg eller lösningsmedel?
Släng den i så fall.

En liten kommentar........
Enligt en bekant (sadelmakare) här på bukefalos, så fungerar även olivolja utmärkt till läder, gårna då blandad
med neatsfoot oil. Tanken tilltalar mig, men jag har inte testat det. Olivoljanb är åtminstonde harmlös och skadar inte lädret.
Sedan har jag inte i detalj studerat hur väl den går in i läderfibrer.

Med hopp om att ert läder får ett långt och hälsosamt liv.

/Mike & Anna Noberg - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Sv: Lädervård

Det finns 2 olika Ekololja, en "pure" och en annan. Den som heter Pure innehåller inte mineralolja, (tror den heter compound- ?fel stavat). :)
 
Sv: Lädervård

Sadeltvålen kan användas på två olika sätt. När lädret är mycket smutsat tar du tvål och endel vatten på en svamp och gnuggar med. Det löser upp smutsen på lädret och du får en hel del smutsigt lödder. Detta skall torkas av med en fuktig svamp tills löddret är borta. Om du har läder som redan är rent kan du används sadeltvål och ytters lite fuktad svamp. Det blir som polering. Det blir en fin glans och lädret hålls mjukt. Då ska du inte skölja bort det.

Tack för detta, har inte gillat att låta tvålen vara kvar men som du skriver om lädret är rent så känns det mer OK. Har provat nu o det funkar bra.

****
Fick tips av en sadelmakare att använda en så ljus kräm som möjligt till sadlar o läder och det finns en bra på tub som St*bben har, hamanolfett. Den kan jag rekommendera för noggrannare smörjning med jämna mellanrum. :idea:
 
Sv: Lädervård

Fick tips av en sadelmakare att använda en så ljus kräm som möjligt till sadlar o läder och det finns en bra på tub som St*bben har, hamanolfett. Den kan jag rekommendera för noggrannare smörjning med jämna mellanrum. :idea:

Jaa, jag har bara använt det på mitt träns och det funkar jätte bra, blir inte lika kladdigt. Det funkar säkert också jätte bra på sadlar också! :)
 
Sv: Lädervård

Erfarenhet och framförallt vad sadelmakere säger är vad jag litar på. Vatten på läder är inte bra. Det torkar ut lädret. Om du är ute och rider i regn är det viktigt att torka av sadeln noga efteråt för att inte lädret ska torka och bli sprött. Att torka av läder med en fuktig trasa ´har jag ingenting emot. Jag reagerar på dem som spolar sitt läder och inte torkar av det efteråt. Vatten som torkas av direkt gör ingen skada, men vatten som får torka in i lädret skadar.
 
Sv: Lädervård

Hela inlägget jag citerade är skrivet av just en sadelmakare. Det var tanken med tråden från början, att få klarhet i hur man ska sköta sitt läder av nån som kan och vet.

Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett. Ljummet vatten är perfekt.
 
Sv: Lädervård

kl.

Jag undrar vad man kan göra åt läder som möglar? När det blir lätt mögelprickigt om det inte används på ett tag. Det går lätt att torka bort prickarna men de kommer tillbaka.
 
Sv: Lädervård

Ättika funkar mycket bra mot mögel, den behöver inte ens vara speciellt stark utan kan spädas ganska mycket. Tror jag spädde min till 6%, eller vad det blir...

OBS!!!!
Skölj av alla spännen snabbt efteråt, annars blir de frätta av syran och ser jättetråkiga ut.


Jag lade lädret i ett ättiksbad någon minut, tog upp och lät det hänga en stund innan jag sköljde med vatten och drog ett varv med lädertvål. Smorde sedan det som behövdes, precis som vanligt.

Har inte varken sett eller känt lukten av mögel sedan dess.:)
 
Sv: Lädervård

Ett läder som är välskött och lagom insmort står enot vatten mycket bra, och kan sköljas av under kranen utan problem.

Ett torrare läder kan behöva vårdas lite extra innan man blöter det, eller så ser man till att torka bort vattnet noga innan man hänger undan det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp