Lädervård

Sv: Lädervård

Vad gör man med en sadel som blivit fläckig/prickig av regn etc??
Finns det överhuvudtaget nått att göra eller är det bara att le och vara glad?
Tyvärr är bilden lite dålig men syns till vänster om stigbygeln (bakom)
Syns tydligare IRL..

14762858.jpg


syns även lite på denna bild vid framvalvet:
14762864.jpg
 
Sv: Lädervård

Har inte läst hela tråden, så jag kanske missat nåt som jag frågar nu..

Ang. att skölja av med vatten:
Ni säger att det inte skadar att skölja av läder med vatten, men varför blir då mitt träns nästan stenhårt och torrt efter en ridtur i regn när det torkat? Vad kan jag göra för fel?

Och till smörjning. När jag ska göra rent mitt träns eller andra lädersaker så gnuggar jag först bort ytlig smuts med sadeltvål, sen tar jag och smörjer in det med läderbalsam (effax), och när det sugit åt sig fettet så stryker jag på ett tunt lager sadelsåpa. Är det ett bra sätt?

Och en till fråga; Har hört att Ekol Olja inte är så bra för lädret, är det så?
 
Sv: Lädervård

Jag har precis beställt ett par Cavallo winner plus. Hur ofta behöver jag smörja dom sen? Flera gånger i veckan eller? Har ni några tips om hur man ska göra med nya läderridstövlar, bara gå in dom eller ska man fetta in dom i början?
Tacksam för svar :bow: :D
 
Sv: Lädervård

*kl*

jag orkar inte sitta och läsa igenom hela tråden...

är det någon som vet vilka produkter man ska använda till kalvskinn?vilket märke?

är det någon som har erfarenhet av att det finns någon märke som inte fungerar alls bra på kalvskinn så får ni gärna säga till...
 
Sv: Lädervård

Nej det går tyvärr inte att få bort. Du kan testa att smörja med fett så kanske hela sadeln blir mörkare men har den först fått fläckar så sitter dom där. (den sadeln är alltför trång till den hästen btw..)

RIA; Prestiges produkter (två blå tubar i en blå ask) är kanonbra. Det går att använda stubben tvål och bra läderbalsam också, men då blir lädret kladdigt, segt och färger av sig. Jag använder Effax läderbalsam några ggr om året för lite extra återfettning, annars bara Prestige...
 
Sv: Lädervård

Vet redan det.. den är inte bara trång, utan passar inte på många fler sätt..

men tänkte om det hade gått att få bort då det känns roligare att sälja en sadel utan fläckar..
 
Sv: Lädervård

okej, vad bra! :)

vad har du smörjt den med då? du kan ju försöka fetta in ordentligt med effax och se om den mörknar lite?

annars är fläckar och färgskiftningar något man får ta om man vill ha en ljus sadel tyvärr....
 
Sv: Lädervård

jag använder en billig glycerintvål (sån som man kan köpa i en blå ask) och den funkar riktigt bra.. och sen har jag nån sorts balsam som också är ganska bra.. det funkar för mig
 
Sv: Lädervård

Vet inte om det inns i tråden redan, den är ju så lång...Himla intressant tråd som jag suttit och streckläst för ett tag sedan. Hur som helst så är jag en sådan som gillar att prova göra själv, och gärna slippa lite onödiga tillsatser. Jag har provat att smörja lädret med matolja men jag tycker inte helt det blir så bra som jag önskar. Finns det någon som har ett bra recept på hemmagjort läderfett eller förslag på vilken olja som är bäst om det finns något o mataffären, annars får jag väl shoppa färdiggjort som vanligt..
U
 
Sv: Lädervård

En del använder olivolja.

Sadelmakaren i tråden tror jag har föreslagit lanolin (ullfett), eventuellt blandat med bivax om man ska ha det som balsam.

Neatsfoot-olja, den rena varianten, inte den som heter compound.

/Ida
 
Sv: Lädervård

**KL**
Finns det något ställe på nätet där jag kan se vilka lädervårdsprodukter som innehåller vad? Allt innehåll? Jag har letat och hittar bara vart man kan köpa ;)
U
 
Sv: Lädervård

Ang. att skölja av med vatten:
Ni säger att det inte skadar att skölja av läder med vatten, men varför blir då mitt träns nästan stenhårt och torrt efter en ridtur i regn när det torkat? Vad kan jag göra för fel?

Du behöver torka sadeln efter varje användning samt smörja den!
 
Sv: Lädervård

Av nån anledning kan jag inte söka i denna tråden. :mad: Orkar inte leta heller:

Hur blir man av med mögel?
Är sketnoga med min sadel, smörjer och sköter den bättre än min egna hud.
Ändå kommer det vita fläckar på vulstret...

Varför?
 
Sv: Lädervård

Ättika! Om du smörjer för mycket möglar det lättare eftersom det är själva fettet, eller vad du nu smörjer med, som möglar (har jag hört).
 
Sv: Lädervård

Är det sant att lammnappa inte luktar? Såg en underbar jacka i lammnappa. Såg ut som riktigt läder - men helt luktfritt?
 
Sv: Lädervård

Ättika! Om du smörjer för mycket möglar det lättare eftersom det är själva fettet, eller vad du nu smörjer med, som möglar (har jag hört).

Tack! Ska genast torka med lite ättika då!
Ska den vara utspädd?
Den finns ju 12% och 24%, vilken ska man ta?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp