Lädervård

Sv: Lädervård

KL

Orkade inte läsa igenom tråden, så jag ställer frågan och hoppas att någon vill svara.
Hur ofta ska man smörja tex träns? Och vad är effektivast att använda alltså vilket medel kräver mins arbete? Tycker inte det är så jättekul, så det händer kanske inte så ofta som det borde.:angel:
 
Sv: Lädervård

Har fortfarande lite funderingar.:angel:
Räcker det att man har på balsam, eftersom det också går in i lädret, eller måste man smörja med olja med för att det ska hålla?
Och hur ofta ska man smörja med balsam på ett ungefär. Det stod efter behov, är det ca en gång i veckan, eller en gång i månaden eller ett par gånger om året?:confused:
Eller lägger man bara på balsam om det blir torrt så att det räcker att smörja med olja en gång om året eller så annars om det inte blir torrt.
Eller måste man ha både och för att det ska hålla?

Är verkligen jättedålig på detta området. Så jag vore väldigt tacksam om någon orkade svara på mina funderingar.:bow:
 
Sv: Lädervård

Kan man smörja sina nya läderstövlar med minkolja? är det bra/dåligt? eller vad rekommenderas annars?
 
Sv: Lädervård

hej, jag undrar om ni/du vet ngt bra läderspray som ger glans ? eller ngt bra läder schampo?
 
Sv: Lädervård

*kl*

Har använt sökfunktionen men ej hittat svar på min fråga...

Har en del gammalt läder (gammal w-sadel, grimma m.m.) som tappat lite lyster och färg på slitytorna. Undrar om det finns något bra sätt att bättra på färgen på dessa ställen? Pigmenterad olja? Grejerna är mjuka och fina i övrigt, så lädret verkar vara av hyffsad kvalitet, om än lite dålig infärgning möjligtvis...

Tipsa gärna om vad jag kan använda, och gärna specifika produkter ni rekomenderar!

Tack på förhand:)
 
Sv: Lädervård

En fråga angående mineraloljor.

Mike du skriver att man inte skall använda dessa till läder utan att dom skall vara i motorer. Använder själv fiebings neatsfoot pure men undrar samtidigt varför man inter ska använda compounden? Har vänner "over there" som sysslat med läder i evigheter som prisar den väldigt högt. Men även vänner som säger som du - dock utan någon djupare förklaring.

Vore skönt att få en bra förklaring till varför man ska undvika mineraloljor.

/Scorpan som tyvärr sitter med 1 gallon av fel sort pga pappas felköp
 
Sv: Lädervård

Av nån anledning kan jag inte söka i denna tråden. :mad: Orkar inte leta heller:

Hur blir man av med mögel?
Är sketnoga med min sadel, smörjer och sköter den bättre än min egna hud.
Ändå kommer det vita fläckar på vulstret...

Varför?

Det kan inte vara salt ränder då? det blir ju typ vita fläckar då kan man bara ta vanlig lädertvål ;)
 
Sv: Lädervård

**KL**
säkert en jättedum fråga, men jag skurade ett par gamla skinnskor i grönsåpa häromdagen eftersom de blivit så leriga. De såg ut som nya när jag var klar. Varför använder man inte grönsåpa när man rengör läder?
(Jag vet en del som tvättar hästsvansar i grönsåpa med strålande resultat, så det borde inte vara farligt för hästen iallafall)
U
 
Sv: Lädervård

Har fortfarande lite funderingar.:angel:
Räcker det att man har på balsam, eftersom det också går in i lädret, eller måste man smörja med olja med för att det ska hålla?
Och hur ofta ska man smörja med balsam på ett ungefär. Det stod efter behov, är det ca en gång i veckan, eller en gång i månaden eller ett par gånger om året?:confused:
Eller lägger man bara på balsam om det blir torrt så att det räcker att smörja med olja en gång om året eller så annars om det inte blir torrt.
Eller måste man ha både och för att det ska hålla?

Är verkligen jättedålig på detta området. Så jag vore väldigt tacksam om någon orkade svara på mina funderingar.:bow:

Hur ofta beror på statusen idag. Sålänge lädret är mjukt, rent och trevligt bör det vara tillräckligt smort. Det ska inte drypa av fett heller. Jag jobbade i ett tävlingsstall ett tag och där tvättades tränsen av ganska snabbt med stübbens glycerintvål efter varje pass och de tränsen var riktigt fina, det räckte med det. Murphys Oilsoap gör ett ännu bättre jobb kan jag tycka.:love:
Jag tycker att det räcker med balsam om jag har en "rikare" glycerintvål. När det gäller ekols i blå ask så vill jag ha mer smörja än mitt balsam kan ge iallafall (hittade ett balsam utan konstigheter minns inte namnet).
Hur torrt är ditt läder nu? Jag tror inte det är en bra idé att olja på "skiten" utan att tvätta först.

Det har nämnts en olja som är OK, finns det något fett som anses ok? Alla jag har tittat på innehåller massor av mineraloljor.
U
 
Sv: Lädervård

För att det luktar illa? Nä jag vet faktiskt inte, det verkar ju fungera riktigt bra! Oljade du in dom sen?
 
Reparera misstag?

Är Mike fortfarande aktiv i tråden? Jag har gjort ett misstag, och undrar nu hur jag på bästa sätt reparerar det.

För 8 år sedan köpte jag nya stigläder (Stübben). (Ja, jag vet att det är ett tag sedan, men mina andra läder är från 1960-talet...) De nya lädren har alltid kännts stela och hårda. Jag trodde att de skulle mjukna med tiden, men det har de inte gjort. Förra veckan fick jag den inte så fyndiga idén att lägga dem i läderolja så att de skulle suga i sig ordentligt, och det gjorde de verkligen :crazy:. Nu är de alldeles oljemättade, och inte alls som jag hade tänkt mig. (Mjuka blev de ju för all del...) Går detta att reparera på något sätt? Kan stiglädren användas, eller har lädret försvagats nu så att de är farliga?

Anledningen till att jag lade dem i oljemarinad är att jag gjort likadant med ett par billiga tyglar jag köpte en gång i tiden. Tyglarna hade jag inga direkta krav på, mer än att jag inte ville få skav av dem. (Hade inte badet funkat hade jag ändå slängt dem.) De var alldeles nya när jag gjorde det, och de blev ju naturligtvis jättefeta, men det försvann efter några veckor och de är nu efter 10 år fortfarande jättesköna att rida med. Stiglädren har dock fått en helt annan känsla än vad tyglarna hade efter sitt oljebad. En annan skillnad som nu slår mig är att min gamla läderolja var något med bivax i (kommer ej ihåg fabrikatet, men väl lukten) och nu köpte jag för första gången i livet Ekols olja. Jag gillar inte riktigt konsistensen på den nya oljan, men fabrikatet har ju funnits i en evighet så det borde väl vara bra? (Det kan ju vara att jag inte är van, den gamla oljan var ganska trögflytande vid låga temperaturer, så jag värmde den in handen när den skulle appliceras. Helt annorlunda alltså.)

Sedan hittade jag den här tråden, och nu vet jag hur jag ska göra med stelt och torrt läder, men stiglädren är ju bortom det just nu. Hoppas att någon kan ge mig ett bra tips! :banana:
 
Sv: Reparera misstag?

Problemet med Ekololja är den innehåller mineraloljor som inte går in lädret på samma sätt som animaliska oljor.

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.
 
Sv: Lädervård

Ja, så långt har jag också lyckats läsa mig till i originalinlägget, men nu vill jag vet om det finns något jag kan göra åt det, och i sådana fall vad. :confused: Hur mycket skadas lädret? Det går naturligtvis inte att svara på efter ett inlägg på internet, men finns det något sätt för mig att avgöra om stiglädren kan användas eller inte? (Som då inte innebär att jag ger mig ut i full rulle i terrängen och ser om de klarar det :devil:)

(Inträngningsförmågan verkar det inte vara något fel på, snarare känns oljan väl tunn.)
 
Sv: Lädervård

Aha, eftersom du lät tveksam till om Ekololja var bra eller inte trodde jag du missat att den är värdelös.

Om du kan göra nåt åt det vågar jag inte svara på men det är nog tveksamt. Jag skulle vågat använda dom efter att jag undersökt sömmarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 992
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp