Lädervård

Sv: Lädervård

Sömmarna verkar OK, ser väldigt fina ut. Det är lädrets konstiga känsla som oroar mig, det känns liksom "tungt", svårt att beskriva. Jag ska testa att dra i dem, och om de inte verkar töja sig så börjar jag nog använda dem. Det är ju ett tag kvar innan jag kommer att börja hoppa igen, men det vågar jag nog inte göra med dessa igen såvida de inte torkar upp under sommaren. Tack för engagemanget! :bow:
 
Sv: Lädervård

jag har köpt ett träns och har inget lädermedel p.g.a har ingen häst utan tränset är till en ridskolehäst och vad ska man göra då finns det nått man kan ta hemma?
 
Sv: Lädervård

Har hittat ett "fett" som jag nu testat på olika lädergrejor under en månads tid. Den ger glans , blankare yta till lädret. Den luktar gott och det bästa av allt den kladdar inte och den känns inte hal. Man kan lätt sätta sig i sadeln direkt efter att man använt det utan att det fastnar på kläderna. :bump:
 
Sv: Lädervård

KL

Är blåbär på lädervård, har inte behövt hålla ordning på utrustning så mycket förr. Har för mig att jag hade en teorilektion med när vi putsade träns för sisådär tio år sen. Det är tyvärr bara ett vagt minne. Har varit här och kikat och använde sen tipsen jag fått på utrustningen där hemma.

Nu till min fråga: Jag smörjde tränset för ca sex-sju veckor sen, men eftersom jag har varit bortrest har hästen inte blivit så värst mycket riden under den senaste tiden. Nu i veckan när jag red så blev pålle svettig, det var soligt och fint och pålles kondition är sådär.:o I alla fall så blev det likson vitt, inte direkt skum, men rester av såpan skulle jag tro. När jag kom hem sköljde jag av tränset med vatten, för jag tänkte att jag hade haft på för mycket, men sen slog det mig att det kanske inte är bra att tvätta läder med vatten.
Kan det bli uttorkat?
Jag tyckte att jag bara hade åpå pyttelite lädertvål, men jag måste väl ha tagit för mycket ändå. Hade jag för mycket om det börjar löddra lite när hästen blir svettig??:confused:

Har som sagt inte så bra koll, så jag hade varit tacksam om någon ville svara.:bow:
 
Sv: Lädervård

KL

Är blåbär på lädervård, har inte behövt hålla ordning på utrustning så mycket förr. Har för mig att jag hade en teorilektion med när vi putsade träns för sisådär tio år sen. Det är tyvärr bara ett vagt minne. Har varit här och kikat och använde sen tipsen jag fått på utrustningen där hemma.

Nu till min fråga: Jag smörjde tränset för ca sex-sju veckor sen, men eftersom jag har varit bortrest har hästen inte blivit så värst mycket riden under den senaste tiden. Nu i veckan när jag red så blev pålle svettig, det var soligt och fint och pålles kondition är sådär.:o I alla fall så blev det likson vitt, inte direkt skum, men rester av såpan skulle jag tro. När jag kom hem sköljde jag av tränset med vatten, för jag tänkte att jag hade haft på för mycket, men sen slog det mig att det kanske inte är bra att tvätta läder med vatten.
Kan det bli uttorkat?
Jag tyckte att jag bara hade åpå pyttelite lädertvål, men jag måste väl ha tagit för mycket ändå. Hade jag för mycket om det börjar löddra lite när hästen blir svettig??:confused:

Har som sagt inte så bra koll, så jag hade varit tacksam om någon ville svara.:bow:

Hästsvett blir vitt skum vid friktion. Aldrig sett det mellan skinkorna på en häst?
 
Sv: Lädervård

Hej! Vad är ert bästa tips om man vill mörka londonfärgat läder så mycket så möjligt? :)
 
Sv: Lädervård

ah jag läste om narvsvärta här på buke, men skulle gärna vilja veta om någon har flera förslag.
Dessutom fick jag ingen riktig uppfattning om narvsvärta kan förstöra lädret. Vill vara väldigt noggran med det eftersom tränset och förbygeln var väldigt dyra, och jag vill inte förstöra dem. Är det någon som har några erfarenheter av narvsvärta. Kanske även före/efter bilder?
Vilket märke ska man köpa?
 
Sv: Lädervård

Om du vill att lädret ska få en mörkare brun färg så lägger du lädret i ett olja bad.
Men om du vill färga det tex svart så är det narvsvärta som gäller,
 
Sv: Lädervård

Nästan allt läder är genomfärgat så för att få svar på din fråga:
Nej läderfärg (narvsvärta) är inte skadligt, men resultatet kan variera när man färgar, det hela beror på vad lädret har för yta.
 
Sv: Lädervård

jag har köpt ett träns och har inget lädermedel p.g.a har ingen häst utan tränset är till en ridskolehäst och vad ska man göra då finns det nått man kan ta hemma?

Du kankse redan smörjt det, men olivolja brukar finnas hemma och funkar super att olja in med :idea:
 
Sv: Lädervård

Lägga läder i oljebad är ett utmärkt sätt att förstöra läder. Läs första inlägget i tråden.
 
Sv: Lädervård

Och eftersom du glömde tala om att det inte är bra för lädret så gjorde jag det. Det finns dessutom brun narvsvärta också.
 
Sv: Lädervård

** kl **

Hur rengör man mocka? Tänker främst på mocka säten i bilar (beige mocka) men det borde ju inte vara så stor skillnad på bilsäten och sadlar t.ex.
Har lärt mig sen jag var liten att vatten och mocka är en dålig kombination för då blir mockan hård. Man kan ju borsta men det hjälper ju inte så mycket på fläckar t.ex.
 
Sv: Lädervård

jo jag vet narvsvärta finns i svart, brunt, gult, rött, blått, grönt, mm
gav bara svart som ett exempel
 
Sv: Lädervård

finns speciella gummiborstar till mocka, dessa finner du i vanlig skoaffär, där kan du oxå köpa impregnering.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 992
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp