Lädervård

Sv: Lädervård

kl

jag letar efter en BRA olja som man kan ha på sadlar av buffel och kalvläder! inte neatsfoot.....
nån som testat veredus oljan??
 
Sv: Lädervård

knapplån.
Jag har hux flux fått hem en GAMMAL loksele. :eek:
som har hängt ett bra tag. lädret är torrt. finns det något att göra eller är det bara att kapa lädret, slänga det och behålla spännen och grejer och traska till en sadelmakare som kan sy nytt??
 
Sv: Lädervård

därför att tvål inte riktigt räcker och fett blir bara kladdigt.. har testat massa olika sorters fett och sadeln blir bara klibbig och smutsig.

sen rekommenderar väl båda amerigo och childeric att man använder olja.
 
Sv: Lädervård

Jag har inte hört nån sadeltillverkare rekommendera olja men jag har å andra sidan aldrig ägt vare sig en Amerigo eller Childeric.

Varför vill du inte ha Neatsfoot?
 
Sv: Lädervård

Har läst nästan hela tråden men hittar inget tips ang. hala nya sadlar.
Jag har köpt en ny ST dressage och den är hal som satan. Lädret borde vara av hygglig kvalite tycker man.
Vad göra? Ytan nu är jätteblank och nästan lite hård(som lack)
Jag har inte behandlat eller smort sadeln med något.

/T -som tvålen i badkaret
 
Sv: Lädervård

Vår sadelmakare har en olja som heter Effektiv. Den är helt underbar (jag är kräsen). Dock vet jag inte hur det är med kalv/buffel. Men mitt tips är att höra med sadelmakare. Varför har inte ÅF tips?
 
Sv: Lädervård

Tvätta sadeln ordenligt med sadeltvål sedan på med koister (eller fårister men det luktar väldigt mkt) så får du en mjuk men endå ganska blank yta.
 
Sv: Lädervård

kl*


Hur fungerar det med vita sömmar på träns? Alltså både dekorsömmar och de "nödvändiga" sömmarna. Blir de smutsiga och gråaktiga? Ska man göra rent dem på nått speciellt sätt?

Kom förresten på att de kanske är gjorda i tråd som inte tar åt sig smuts?

Jättetacksam för svar:)
 
Sv: Lädervård

*knapplån*

har inte orkat läsa hela tråden så frågan kanske varit framme :angel:
så nu undrar jag en grej som jag hoppas någon har svar på.

jag har en sadel med "skrovlig" yta eller vad man ska kalla det o det åker ner smuts i dom springorna o det går inte att få bort.

någon som vet hur man kan få bort det? funderade på tops men dom är ju inte så smala o en tandborste är ju för hård, den skulle ju bara förstöra.. finns det inget knep?, eller är det bara att putsa putsa putsa?

men det tyckte jag att jag gjorde igår o de gick inte bort för det..

tacksam för svar :) mia
 
Sv: Lädervård

Funkar det inte med glycerintvål och en svamp (mjuka sidan). Jag tycker det kommer åt det mesta. Inte bara stryka över utan verkligen tvätta där det blivit smutsigt. Själv har jag 2 favorittvålar som alltid funkar för mig, stübbens glycerintvål och murphys oil soap, slipper smörja efter annat än vid högtidliga tillfällen. Passar mig utmärkt..
/U
 
Sv: Lädervård

jag har stübben tvål, inte för att jag vet om det är glycerintvål men är det den vanliga runda burken du menar?

det funkar inte. det kommer inte åt i springorna (det räfflade) eller hur man ska säga. jag vet inte hur man ska bära sig åt..
men det kanske blir bättre om man smörjer fler gånger så kanske det löser sig upp lite i taget o inte sitter så hårt.

ska byta sadel o vill ju att den ska va fin när jag byter in den..

funderar på att prova med tops även fast de är lite tjocka.
 
Sv: Lädervård

Jag köpte ett väldigt plastigt läderträns (det enda som matchade sadeln någorlunda i färg :P), dels får det gärna bli en halv nyans mörkare, och dels får det gärna bli mjukare. Finns det något hopp? Har tvättat med lädertvål och smörjt med läderbalsam (kan inte namnen), kan jag göra något mer?

Annars vet jag var jag kan få tag på riktigt mjuka, härliga träns, men bara i svart eller brunt och det matchar inte den rödbruna sadeln. x)
 
Sv: Lädervård

Har läst nästan hela tråden men hittar inget tips ang. hala nya sadlar.
Jag har köpt en ny ST dressage och den är hal som satan. Lädret borde vara av hygglig kvalite tycker man.
Vad göra? Ytan nu är jätteblank och nästan lite hård(som lack)
Jag har inte behandlat eller smort sadeln med något.

/T -som tvålen i badkaret

Jag har oxå en ny ST Dressage. Tipset jag fick av min åf var att smörja, inte tvätta med tvål, utan bara smörja hela sadeln med fett varje gång jag ridit, samt rida utan schabrak och gärna utan stigbyglar i början så att bossorna formar sig. Tkr inte att den är hal nu, efter ca en vecka, men börjar redan bli mjuk o fin. Använder effax läderfett. Både jag o hästen älskar vår nya sadel :love:
 
Sv: Lädervård

*delvis knapplån*

Jag har också en ny sadel och undrar även jag hur man ska hantera den i början vad gäller smörjning å så.
Speciellt sadelgjordsstropparna...
 
Sv: Lädervård

KL

Har en fråga, flyttade i våras till ett nytt stall och där finns ingen värmd sadelkammare, då det blir ganska kallt och fuktigt. Nu har sadeln börjat bli lite möglig, har väl inte tvättat den tillräcklig.
Men hur ofta ungefär ska man tvätta den för att slippa mögel och har ni något bra tips för att bli av med det (har hört att vinäger ska vara bra:crazy:?)
 
Sv: Lädervård

Så man ska inte fetta in lädret med olja nå ofta? Jag gör det varrannan gång med mina jordpursskor.. xD
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 992
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp