Lädervård

Sv: Lädervård

*kl*

Jag har nyss fått en brun Jacson Legano. Jag har en prestige sedan tidigare och använder då Prestiges två blå tuber till smörjning. Kan jag använda dessa till min Jacson sadel också, iom att den också är i kalvskinn? Är rädd att lädret missfärgas.
 
Sv: Lädervård

**KL**
Jag är en sådan som gärna blandar och lagar själv, och jag är så himla nyfiken på att göra egen smörja som jag vet inte innehåller mineraloljer och annat. Jag har sett att en del av använder vegetabiliska oljor, men går dessa in i lädret? Provade rapsolja men det fungerade inte alls som jag önskade.

Om man söker på läderfett så finns det lite recept på internet, sådana som tillverkades förr, dessa innehåller fårtalg, ister och tjära och eventuellt bivax. Kunde inte glycerin göra sig bra i en sådan smörja?

Vad gör tjäran för nytta?
Någon som har ett beprövat recept att dela med sig av?
/U
 
Sv: Lädervård

delvis kl
vad händer om man har svart olja på brunt läder? vill att det ska bli mörkare brunt... har letat efter mörkbrun olja men det verkar inte finnas. har även kollat på narvsvärta men på dom står det att det endast är för ofärgad läder? :confused:
 
Sv: Lädervård

KL

Hur skadligt ä det för lädret att vara i en Ouppvärmd sadelkammare?
Jag är inackorderad och där har vi inte någon uppvärmd sadelkammare. Jag har nyligen köpt en ny sadel och jag vill inte att den ska förstöras pga kyla/fukt d.y.l:eek: Har erbjudit att ställa in ett eldrivet element(heter de så?) Men hon vägrar att betala elen för de även fast jag erbjuder att hjälpa henne :S Så hur skadligt är det? Det är ju lite jobbigt att behöva ta hem grejjerna efter varje gång jag varit i stallet :S

Tack / Bella
 
Sv: Lädervård

Vi har inte heller någon uppvärmd sadelkammare och jag upptäckte att de va lite mögel undertill på sadeln. De försvann direkt när jag tvättade den. Tidigare hade jag varit väldigt slarvid med att tvätta och smörja.

Jag tror inte de är någon fara, bara man håller koll så de inte börjar mögla. Kanske att man får tvätta de lite oftare.
 
Sv: Lädervård

Aldrig hört talas om...

Har bara haft pyttelite mögel en gång och då hade jag slarvt extremt med lädervården, och inte tvättat på ett år :eek:
Så jag tror inte de är något problem att hålla det mögelfritt om man bara sköter de som man ska. Har bättrat mig nu.:angel:

Men kanske kan vara bra att kolla upp de där, vad de nu hette:p Tasck för tipset.
 
Sv: Lädervård

det har jag aldrig sett, vart finns det? :) eller det får man kanske inte fråga, men vilka märken har brunt fett?
 
Sv: Lädervård

Öhm... Jag har det på tungan, men kommer inte på vad det heter. Måste kolla i stallet. :D
 
Sv: Lädervård

därför att tvål inte riktigt räcker och fett blir bara kladdigt.. har testat massa olika sorters fett och sadeln blir bara klibbig och smutsig.

sen rekommenderar väl båda amerigo och childeric att man använder olja.

Jag vet inte om du fått svar ännu. Men Equipe har en olja för kalvlädersadlar. En tjej i stallet fick med en sådan olja när hon köpte en ny Equpie, så om och var den finns till salu vet jag inte.

Jag är lite nervös att kladda ner min nya sadel som också är av kalvläder.
 
Sv: Lädervård

Blev fundersam då jag läste här i tråden någonstans att insmörjning ej ska göras på sadelkåpans insida och ej heller på underkåpans översida?
Stämmer detta?

I infobladet till min sadel fick jag rådet:
1. smörja in sadeln i rikligt med effax
2. låt stå över natte, troka bort ev överflöd av fettet
3. smörj in med sadeltvå
Gör om proceduren vid behov.
Är detta verkligen vettigt?

Sen undrar jag vad jag ska göra då dressyrgjord, sadel etc har blivit smuttsigt av det sand/lera? För jag fattar inte riktigt, sorry är lite trög och det finns så många "skolor". Puttsa av med fuktad trasa, dra på läderfett och låta de dra in och sedan sadeltvål?:confused:
 
Sv: Lädervård

*kl*

Någon med erfarenhet att färga om en hel sadel med narvsvärta?

Har köpt ny (beg.) sadel som är svartbrun i färgen, dvs att den är svart men ser väldigt skitig ut.

Det är en sadel med mkt bra läder och ganska öppna porer, har inte vågat smörja in den ännu om jag ska färga om den.
Hur mkt kan tänkas gå åt?
 
Sv: Lädervård

KL
Hur skadligt är det för lädret att vara i en ouppvärmd sadelkammare?

Jag tror det funkar i alla fall, var bara noga med att inte hänga in sadeln fuktigt eller liknande, då kan det kanske bli skadligt. Dessutom om du smörjer sadeln kanske det inte torkar in lika fort i ouppvärmd sadelkammare.
Har varit med om att ett par mögliga tyglar hängt bredvid mitt träns och dagen efter var det också vitt av mögel. Jag vet inte om det berodde på det men det kan säkert smitta:)
 
Sv: Lädervård

vet inte om någon skrivit om detta,har försökt kika igenom tråden men i alla fall,vad ska man göra med läder som blivit stenhårt?
 
Sv: Lädervård

Det är nog bara att smörja mycket så brukar det mjukna.

En fråga till någon som vet: Vad ska man göra om man har en övermättad sadel? min sadel känns helt fet och matt och är nog smörjd med för mkt läderfett! ska jag bara smörja med tvål ett tag och se om det blir bättre eller finns det något annat jag kan göra?
 
Sv: Lädervård

Har lädret blivit övermättat finns det inget man kan göra för att få det normalt igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp