Lädervård

Sv: Lädervård

nej jag förstår att det inte kan bli som vanligt igen, men det kanske finns något som man kan smörja med som tar bort lite fett eller gör ytan lite mer glansig istället för matt ?
 
Sv: Lädervård

KL

Är det någon som kan förklara NÄR Neatsfoot Oil Compound skall användas?

Något användningsområde borde det ju finnas, annars borde de väl sluta tillverka den om den förstör lädret ...?
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Jag tror det är en billig variant. Tillverkare har kommit på att Neatsfoot is da shit, men det är inte billigt. SÅ då gör man en compound och hoppas på att folk köper det för det str Neatsfoot före.

Har lite kvar av min flexalan så snart skall Neatsfoot dunken öppnas.
 
Sv: Lädervård

kan man göra nått åt skav? har fått färgen bortskavd efter stigläderna på min nya sadel, och det känns så jäkla tråkigt. det är väldigt mjukt läder
 
Sv: Lädervård

Har samma fråga som du.
Min sadel är svart så jag har fundrat på skokräm. Vad tror ni??
 
Sv: Lädervård

Jo då det funkar:cool:

Köpte en dressyr sadel förra åre den ar så blank o fin o "välskött". Efter en månad såg den ut som en katastrof insåg då att hela sadeln var insmord med skokräm :devil:
 
Sv: Lädervård

*knapplån*

Jag ska snart få hem ett Dyonträns med tyglar. Hur sköter jag detta läder på bästa sätt nu från början? (inte det billigaste så jag vill att det ska bli rätt och bra)

Tack! :bump:
 
Sv: Lädervård

Du får säkert lika många svar som personer du frågar. Är du rädd om lädret så håll dig till tipsen från sadelmakaren.
 
Sv: Lädervård

Okey, då är lanolin uppskrivet på köplistan då ;) Men en sak hittade jag inte, det stog att man ska smörja det nya lädret med en dags mellanrum, men hur länge? 1 vecka eller hela året? :)

Tack!
 
Sv: Lädervård

Menar du detta?

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Med en dags mellanrum = 2 ggr.
 
Sv: Lädervård

Okey! Så jag ska smörja tex först på måndag i flera omgångar och sen likadant på tisdag?
Och sen fortsatt tvätt och smörj vid behov? :)

Tack! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Detta undrar jag också eftersom jag också köpt nytt träns precis. Tycker det är svårt att veta hur man ska börja? Varför smörjer man in extra från början? Är det för att det ska bli mjukt? Annars tycker man ju att ett nytt träns borde vara förbehandlat på något sätt när man köper det.
Det jag köpte var mjukt och bra, men om det är för att det ska hålla längre så vill man ju göra rätt från början.
 
Sv: Lädervård

Ja köper man ett trevlig träns vill man ju inte förstöra det, det första man gör! :) Men jag tror nog att man ska göra så att man smörjer det första dagen i omgångar med lite fett åt gången, låter det vila och torka en dag och sen så smörjer du en dag till på samma sätt som första dagen :)
 
Sv: Lädervård

Många lädervaror är behandlade med en skyddande yta man måste få bort innan man börjar behandla lädret.
Många börjar smörja på på en gång, men man måste rengöra (vatten och lädertvål, gärna två-tre gånger) innan man smörjer det!

Jag brukar rengöra, sen på med Hamanol två dagar i streck, sen är lädret bra för att börja användas.

Många produkter är ju även behandlade innan med fett, men de kan ju ha hängt i butiken eller hos leverantören i två dagar till flera år, därför det är viktigt att hjälpa lädret.
 
Sv: Lädervård

Ok, men varför vill man ha bort det skyddande lagret? Är inte det bra?
Förstår ju att man vill ha bort gammalt smuts och fett från butiker och lagerlokaler och allt sånt. Men om det finns något som skyddar, varför vill man ha bort det?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp