Lädervård

Sv: Lädervård

Aha då är jag med. Får skynda mig och smörja in mitt nya träns. Har syndat och använt det redan, bara för att testa hur det kändes.:o:angel:
 
Sv: Lädervård

Inte för att vara påhoppande men rider hos en sadelmakare, hon har grejor som är över 30år gammla (vissa 50år också) och har använt ekol olja flitigt + en annan fin läderolja och dom sakerna är fortfarande som nya!

Ekol olja är alltså inte farligt att använda!
 
Sv: Re: Lädervård

Jag har just köpt ett par Pioneer ridstövlar och vet inte riktigt vad jag ska använda för några putsgrejer ? Så nu vill jag att ni som också har Pioneer ska berätta för mej vad ni putsar dem med :D
 
Sv: Re: Lädervård

Snälla hjälp mej !! Har köpt ett par nya Pioneer ridstövlar som jag inte har ridit i ännu.. Hur ska jag "behandla" dem innan jag rider i dom? SVARA SNABBT !
 
Sv: Re: Lädervård

Det var en som sa att jag skulle ta upp det här ist + att det är ingen som har svarat på min tråd.. :/
 
Sv: Lädervård

Är stubben hamanol ett tvål som man ska tvätta lädert med eller är det ett fett som man ska använda efter man tvättat lädert med ett tvål.
 
Sv: Re: Lädervård

Innan du använder dem behöver du inte direkt göra något med dem, snarare efter.

Generellt för alla stövlar - aldrig lädertvål-, såpa eller fett, bara torka av med en fuktig trasa efter användning och smörj med skokräm en gång i veckan.
 
Sv: Re: Lädervård

Kl
Funderar på vad jag ska smörja mina nya sadlar med..
Det är Ordo Equester sadlar, rättare sagt en Mars och en Juno.. Har letat och försökt få reda på vad det är för läder.
Dom är bruna båda två och jag har jättesvårt för att ta steget att smörja dom då jag är rädd att de blir mörka.
Fick rekomendation att använda horsemans ofärgade lädercreme.. mörknar gör dom ju lite grand men vill ju inte att dom ska bli mörkbruna..

Skulle väldigt gärna vilja veta vad det mjuka lädret är för nåt.. ser ut och känns som kalvskin eller nåt..

Hur ofta ska jag väl smörja det mjuka lädret när de är nya?
 
Sv: Lädervård

Jo, det är jag ju.. men man vill ju änvända det som färgar minst så att säga.
Får väl testa, det får bära eller brista :)
 
Sv: Lädervård

använder du produkter som inte innehåller färgämnen så kommer produkten i sig inte "missfärga" ditt läder.
 
Sv: Lädervård

Smörjde idag båda sadlarna.. de mörkande en del direkt jag smörjde men när det torkat in så blev det nästan den färgen de var innan :)
 
Sv: Lädervård

*kl*

Jag undrar lite äver sadelsåpan & sadelsmörjan som säljs på Ö&B, är det ngn som har erfarenhet av de produkterna? Jag inhandlade en burk smörja för en tid sedan (ca 3 veckor) och smörjde några träns, idag noterade jag att jag fått lite mögelangrepp på samma träns. Allt övrigt läder som inte behandlats med denna smörja och förvarats på exakt samma vis är totalt fri från angrepp.

Ngn som upplevt samma med denna produkt?

Har en burk sadeltvål från samma butik, en produkt som misstänkt mkt liknar gul såpa i både lukt, färg & konsistens. Denna har jag inte använt ännu. Erfarenheter av denna?
 
Sv: Lädervård

du bör använda prestiges produkter, dom gör inte lädret mörkare. jag tycker dock det är snyggt när det mörknar. :d
 
Sv: Lädervård

*kl*

Köpte en sadelgjord på annons som enligt uppgift var "aldrig använd men smord med jämna mellanrum" och det lät ju bra - men jag var inte beredd på att den skulle vara så grymt översmord! :crazy: Den är helt äcklig att ta i, men jag blir inte klok på om det bara är fett eller om den kan vara övertvättad med tvål också. Tänkte att det försvinner väl med tiden men nu har jag använt den i ett par veckor och undersidan (mot hästen) är okej, men resten är fortfarande jätteäcklig! Hur blir man av med det på bästa vis utan att förstöra lädret? Sadelgjordar är jag inte så förtjust i att tvätta o smörja för mycket just för att jag inte vill ha sladder, men nu måste jag.. Ska jag prova med vanlig lädertvål eller det blir bara värre? Den är ju liksom inte skitig utan bara "flottig". Ska jag använda något annat? Såpa? Galltvål? Vad vågar jag prova som kan få bort överflödet utan att i sin tur torka ut lädret..

Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Lädervård

ta tvål men mkt vatten. hjälper inte det så doppa den i hink med flytande lädertvål och ljummet vatten.

den är nog inkletad med någon form av fett, det är bara fett som gör lädret sådär kletigt och äckligt.
jag smörjer mina sadelgjordar med glycerintvål varje dag och inte blir dom flottiga av det... man måste ju smörja så ofta annars får hästen skavsår.
 
Sv: Lädervård

Då provar jag med det! Jo, det känns fettigt, men samtidigt vet jag att skolans "övertvättade träns" kändes nåt liknande när de kletades av 2-3 ggr om dagen med alldeles för mycket lädertvål och då folk smorde ovanpå istället för att tvätta bort skiten.
Jag håller mina gjordar rena, men det innebär oftast att jag torkar av dem med handduk och eventuellt vatten, lädertvål behöver jag absolut inte använda dagligen, de blir inte skitiga på samma sätt som tränsen. Skavsår får hästen om det är skitigt, men det kvittar hur man håller rent, bara det är rent.
På den tiden jag var ordentlig putsade jag också av tränsen dagligen med glycerintvål och det blir inte äckligt när man gör det med måttligt med tvål, men som sagt, blir det överslabbat med mängder med tvål ovanpå skiten stup kvarten blir det äckligt och förstört. Men eftersom gjorden inte är använd antar jag att det inte är så illa, utan att fettet går att tvätta bort utan att lädret tar skada.

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp