Lädervård

Sv: Lädervård

Har oxå ST dressage. Det är bara att smörja på med effax produkter! Fungerar super. Min sadel är inte hal längre och jag å pållan storm trivs i den!!
 
Sv: Lädervård

Hur ofta beror på statusen idag. Sålänge lädret är mjukt, rent och trevligt bör det vara tillräckligt smort. Det ska inte drypa av fett heller. Jag jobbade i ett tävlingsstall ett tag och där tvättades tränsen av ganska snabbt med stübbens glycerintvål efter varje pass och de tränsen var riktigt fina, det räckte med det. Murphys Oilsoap gör ett ännu bättre jobb kan jag tycka.:love:

Du frågade också i ett annat inlägg om grönsåpa. Lukta på murphy och sedan på grön/gul såpa. Jag kör just nu med gulsåpa och det funkar kanon. Innan dess har jag köpt billig grönsåpa på ÖB för en femma och det funkade också kanon.

Jag smörjer med såpa/glyctvål ofta. Ibland efter varje pass. Ibland några pass emellan. beror på hur smutsigt det blivit. Fettar in ibland med antingen passier (favoriten) och när det är kris med neatsfoot (inte compound). Fiebings är suveränt. Finns också en brittisk variant som är minst lika bra. Hamstrade den på Badminton men kommer inte ihåg vad den heter.

En annan grej jag kört med som jag tyckte funkade kanon att göra lädret mjukt var h**ks windsor lädertvål med lanolin. Tyvärr märkte jag en högre frekvens av mögel när jag använde den, men den är kanon att mjuka upp läder samt att det blir blankt som attans.

Påtal om Fiebings - de har en sprej för läderglans. Kolla hemsidan.

http://www.fiebing.com/Leather_Care.aspx
 
Sv: Lädervård

Jag har oxå en ny ST Dressage. Tipset jag fick av min åf var att smörja, inte tvätta med tvål, utan bara smörja hela sadeln med fett varje gång jag ridit, samt rida utan schabrak och gärna utan stigbyglar i början så att bossorna formar sig. Tkr inte att den är hal nu, efter ca en vecka, men börjar redan bli mjuk o fin. Använder effax läderfett. Både jag o hästen älskar vår nya sadel :love:

Inte för att jag är nå´n läderexpert, men i mina öron låter det rådet lite konstigt.

Har själv fått lära mig att man absolut inte får smörja in smutsigt läder - att lädret behöver rengöras först... Om man dessutom rider utan schabrack blir ju sadeln verkligen smutsig "undertill".
Eller menade åf att man nog skall tvätta, men undvika tvål?

Försöker få rätsida på det här eftersom vår ST Dressage fått hemska "skav" (=färgen/ytan på lädret slitits bort) och vi i morgon skall få den utbytt mot en ny. Vill ju helst göra så rätt som möjligt med den nya för att ev. undvika samma probelm med den. (Fast jag tycker att vi skött också den gamla enligt alla konstens regler...)
 
Sv: Lädervård

Har just hämtat hem nya sadeln. På den här fanns det en lapp med skötselråd.

Huvuddelarna mycket fritt :o och kort översatt från tyska:
Använd ingen vanlig läderolja! Rengöring med sadeltvål eller bara genom avborstning. Detta räcker som regel som rengöring. För det här materialet av hög kvalitet gäller "Mindre är ofta mer".
Behandla enbart med Impregneringsspray efter rengöringen. Förhindrar att lädret blir genomvått vid regn.

Jaha, så nu blev jag ännu mer konfys. Enligt det här skall lädret alltså inte alls fettas in!??! Okej, det är för all del skillnad få fett/balsam/olja, men på texten verkar det som om det inte alls behövs...
Och vad skall man då liksom använda för impregneringspray??
 
Sv: Lädervård

Jag är inte så bra på det här med smörjning, men eftersom jag är en äkta skofantast så vet jag skillnaden på impregnering och att smörja in dem.

Man smörjer in lädret med olja/fett/balsam för att lädret ska hållas mjukt och smidigt och förhindra det från att bli torrsprickor och liknande skador.

Man impregnerar läder för att skydda det från fukt och smuts. Dvs yttre påfrestningar. Istället för att lädret blir smutsigt och man hela tiden tvättar med tvål så kan man impregnera de flesta läder för att de inte ska bli så smutsiga. Impregneringen bildar en skyddande hinna över lädret som gör att fukt och vatten inte sugs in i lädret om det regnar eller så, vilket annars kan göra att lädret får sämre kvalitet. Impregneringen skyddar också till viss del mot smuts, även om det kommer smuts på lädret så tränger det inte in lera och sånt i lädret. Vilket gör det lättare att tvätta av.
 
Sv: Lädervård

Jo, jag har också impregnerat skor med spray, har bara aldrig hört om att folk sprutar sånt på sadlar... Vet inte om jag vågar pröva :angel:

Spray med silikon vet jag att man inte kan använda, men spray som också går till "tex-material" borde väl i alla fall lämna en yta som andas. Har en sån flaska hemma, men skulle gärna höra om folk faktiskt brukar använda sånt.
 
Sv: Lädervård

Ingen aning, har aldrig testat jag heller. Risken är väl kanske att det blir instängt så att säga, men är lädret torrt redan innan så borde det ju inte bli någon röta, kanske att det istället torkar:confused:
Ingen aning, jag hade nog också väntat tills jag hört med någon som testat, eller iaf frågat de som sålde sadeln vad de har för rekommendationer och om de vet någon som testat.
 
Sv: Lädervård

Feg eller klok - vet inte vilket men jag vågade inte följa tillverkarens råd :crazy:

Trots att jag frågat en massa hästmänniskor har jag inte hittat en enda som använt impregnering på sina sadlar, så efter många funderingar smorde jag in min med Effax istället...

De som sålde sadeln verkar inte ha så mycket hum om saker och ting, tyvärr :mad:
 
Sv: Lädervård

Nu har jag inte läst hela tråden, men bara för att påpeka det som står i första inlägget så är faktiskt inte glycerin en rengörande tvål. Det är inte tvål öht. Anledningen till att det heter 'tvål' är för att det har mest funnits i tvålform, det är ett balsam!
 
Sv: Lädervård

är det nån som vet hur man kan tona ner en ljus sadel(tabacco) så den inte är så orange, utan att det riskerar att färga vita ridbyxor och schabrak?
 
Sv: Lädervård

KL

Jag undrar om det är någon som varit med om att läder krymtp efter att man smörjt det?

Hade hemma och tvättade och smörjde in med läderfett, och efteråt var nosgrimman som jag alltid haft i samma hål (ett par år, så det har ju blivit smörjt förut) för tajt. Jag fick spänna på yttersta hålet för att få om den.

Det måste ha berott på att jag smörjt eftersom det var efter det. Lädret var lite torrt innan och är ganska gammalt, men inte trasigt. Det har börjat bli små ytliga sprickor i lädret, men det har inte blivit svagt (testade att dra i det för säkerhets skull och det höll fint). Men kan läderfettet ha gjort så att det liksom drog ihop sig lite? Och ska man i så fall göra något åt det? Kanske är dags att köpa nytt? Lösningen för tillfället är att rida utan nosgrimman.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Lädervård

Ett torrt läder har förlorat sitt struktur, så kan vara mycket väl att porerna och/eller corium dragit åt sig när du smörjt dem.
 
Sv: Lädervård

Jag har ltie samma fråga, jag har en dressyr sadel med långa stroppar, som jag inte användt på tio år, då jag flyttade utomlands och sadeln vart kvar i källaren hos min mamma (jag hade andra som jag använde istället) men nu när jag skulle putsa till den upptäckte ajg att de långa, och ganska oanvända stropparna har blivit 'krokiga' eftersom den 'legat' på framvalvet mot en vägg.... och dom är torra.
Dom är inte synbart trasiga men stenhårda, specillt då dom var ganska nya, jag har tvättat dom och sedan 'dränkt' dom med effax fett, men dom är fortfarande ganska hårda och krokiga....jag har även hängt i en sadelgjord och hängt på en vikt för att sakta tynga ner dom så att dom blir rakare, då jag inte skulel våga att spänna hårt nu nuläget.

Hur fasan får man dom raka och användbara, eller iallafall mjuka nog att våga spänna ordentligt på en häst utan att dom riskerar att få sprickor i?
Jag tänkte typ...lägga dom i olja på nåt sätt i en vecka eller nåt, men vet itne om det är bra ide?

Jag vill ju itne förstöra dom men hoppas att dom kan bli användbara...

tack på förhand/ Moa
 
Sv: Lädervård

Ok jag provar det då, jag var lite rädd att dom skulle bli skadade om man gör det innan dom liskom redan är ganska mjuka... Tack!
 
Sv: Lädervård

Det finns olja, det finns balsam och det finns narvsvärta. De kan göra det du önskar men inte i ett steg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 992
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 921
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp