Lädervård

Sv: Lädervård

Hela inlägget jag citerade är skrivet av just en sadelmakare. Det var tanken med tråden från början, att få klarhet i hur man ska sköta sitt läder av nån som kan och vet.

Svar även till Pinky.
Det framgår inte hur viktigt det är att torka bort vattnet. Jag träffar ofta sadelmakare och ingen har någonsin tyckt att man ska skölja av läder i vatten. Jag har fullt förtroende för dem. Har du haft ett par skor i läder och gått med dem i regn utan att torka av dem noga efteråt så förstår du vad vatten kan förstöra läder.
Mina äldsta träns som används är från 70 talet (och är fina fortfarande) så jag har rätt klart för mig hur läder ska skötas.
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Om jag smorde mina skor lika noga som mina träns och andra lädergrejer jag har i stallet skulle det inte vara några problem eftersom vattnet skulle rinna av och de skor jag har gått i vatten med har det inte hänt just nånting med förutom saltränder - de går att få bort och lädret går att smörja upp om det blir stelt.
 
Sv: Lädervård

Om jag smorde mina skor lika noga som mina träns och andra lädergrejer jag har i stallet skulle det inte vara några problem eftersom vattnet skulle rinna av och de skor jag har gått i vatten med har det inte hänt just nånting med förutom saltränder - de går att få bort och lädret går att smörja upp om det blir stelt.

Jag håller med dig. För om man har ett träns eller annan läderpryl som är rätt insmord och rätt skött går det faktiskt att skölja av det med vatten, det drar inte lika mycket i sig då. Sedan vill man ju inte hänga upp t.ex. ett blött träns så man torkar ju av det ändå. :)
 
Sv: Lädervård

Då har du haft helt andra läderskor än jag någonsin fått tag på. Skor impregneras för att tåla vatten, just för att vatten annars förstör dem. Läderutrustning impregnerar man inte. Man håller det rent och mjukt och smörjer bara vid behov. En sadel smörjs sällan eftersom behovet inte är stort. Den har ett dåligt skydd mot vatten då. Jag pratar alltså inte om lite duggregn utan om att spola/skölja sin läderutrustning i vatten och sen inte torka av. Läder som blir helt blött och som får självtorka blir hårt och det går inte att få tillbaka lädrets egenskaper igen hur mycket du än smörjer. Egentligen är det konstigt att ens diskutera att göra på det viset. Jag har i och för sig inte en evighets erfarenhet på området, men sedan 70 talet har jag lärt mig en hel del och fått ganska mycket erfarenhet och jag har aldrig på dessa år hört någon, varken sadelmakare eller annan, som förespråkat att skölja läder i vatten. Torka av med fuktig trasa är en helt annan sak. Men bada läder:eek: Varför skulle man göra det??
 
Sv: Lädervård

Du ser. Du torkar av det. Då är det ju inget problem. Även om jag inte förstår vitsen med att skölja så är det ju helt ok bara man torkar av det direkt. Ingen skada skedd. Det var just det som inte framgick och som alla inte verkar förstå.
 
Sv: Lädervård

Men bada läder:eek: Varför skulle man göra det??

Tja, om man har haft ättika på lädret för att få bort möglet, så vill man nog få bort ättikan ordentligt sedan.;) När jag har torkat av så mycket vatten jag kan och låtit lädret torka och smörjt ordentligt efteråt har lädret blivit mjukt och fint igen.:)
 
Sv: Lädervård

Du ser. Du torkar av det. Då är det ju inget problem. Även om jag inte förstår vitsen med att skölja så är det ju helt ok bara man torkar av det direkt. Ingen skada skedd. Det var just det som inte framgick och som alla inte verkar förstå.

Nej nej, jag skulle inte våga att bada lädret och sen INTE torka det. :eek: Jag tycker inte om när saker är blöta :angel::smirk:
 
Sv: Lädervård

Vadå bada? SKÖLJA! T ex ett par benskydd av läder som är leriga - spola av under kranen. Funkar utmärkt. Läder blir inte genomblött för att du sköljer av det om du inte har läder från 1800-talet som aldrig blivit smörjt. Du har uppenbarligen aldrig provat att skölja läder så du kanske skulle göra det innan du låter så tvärsäker.

Om du läst tråden hade du sett att ingen förespråkar, i ordets rätt bemärkelse, att skölja läder i vatten men vatten per se är inte skadligt för läder - precis som sadelmakaren i den här tråden säger. Att du sen inte ska lägg det i blöt i tre dygn eller spola av en sadel med vattenslangen fattar vi nog allihop.
 
Sv: Lädervård

Aha, jag missuppfattade nog det hela. Jag trodde du menade att det var skadligt även om man torkade av efteråt.;)
 
Sv: Lädervård

Vadå bada? SKÖLJA! T ex ett par benskydd av läder som är leriga - spola av under kranen. Funkar utmärkt. Läder blir inte genomblött för att du sköljer av det om du inte har läder från 1800-talet som aldrig blivit smörjt. Du har uppenbarligen aldrig provat att skölja läder så du kanske skulle göra det innan du låter så tvärsäker.

Om du läst tråden hade du sett att ingen förespråkar, i ordets rätt bemärkelse, att skölja läder i vatten men vatten per se är inte skadligt för läder - precis som sadelmakaren i den här tråden säger. Att du sen inte ska lägg det i blöt i tre dygn eller spola av en sadel med vattenslangen fattar vi nog allihop.


Du har nog missuppfattat mig endel. Jag har också sköljt av leriga strykkappor för att sedan torka dem och putsa, men oftare har jag en halvblöt trasa för leriga strykisar eftersom leran inte lossnar av enbart vatten utan jag behöver trasan till det. Det går bra, men det här med att skölja missuppfattas av många (har jag märkt). De tror att man kan skölja tex ett träns och sedan hänga upp det. klart. Eller skölja sina ridstövlar under vattenkranen och ställa undan dem sen. Det blir inget vidare resultat, eller hur? (det är vad jag läst i utrustningsforumet att endel gör efter att ha läst i den här tråden)
Sen är det ju väldigt sällan man har lerig läderutrustning så att skölja är i undantagsfall och hör inte till den dagliga lädervården. Det jag pratat om i den här tråden är daglig vård av läder.
Jag har läst tråden ordentligt och inte missat något. Jag tror det är lätt att missförstå varandra när man bara läser en text. Tonfall tex gör orden mycket tydligare. Vi kanske inte alls har så olika uppfattningar om detta egentligen utan bara tolkat text på olika sätt?
 
Sv: Lädervård

Men bada läder Varför skulle man göra det??

Blöta upp leran på haggrimman före rengöring?
Blöta upp svett på tränset innan man gnuggar med tvål?
Skölja av löddret från sadeltvålen?

Välsmort läder tål vatten utmärkt, som sagt.;)
 
Sv: Lädervård

Helr rätt där pinky.

Vidare.....
Läder är ett hudmaterial, som för att må bra, bör hålla en viss fukthalt.
Vatten i sig förstör inte läder, om vi nu inte skall diskutera smått extremt badande, timmevis i sträck. :)
Dock kan man skada lädret ifall man använder alltför hett vatten.
Vattnet skall aldrig vara varmare än att man kan stoppa handen i det.

Att tvätta lädret innan smörjning, öppnar dessutom porerna på lädret, och oljan går bättre in i lädret.

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Sv: Lädervård

Blöta upp leran på haggrimman före rengöring?
Blöta upp svett på tränset innan man gnuggar med tvål?
Skölja av löddret från sadeltvålen?

Välsmort läder tål vatten utmärkt, som sagt.;)
'
Det gör jag med en fuktig trasa eller svamp. Det blir inte så blött att sömmar far illa då heller. Om sadeltvålen löddrar vill jag inte skölja heller utan torka av med svamp. Sömmarna gillar inte för mycket vatten. Men, läs vad jag skrivit innan. Man kan göra som du om man vill, men det är viktigt att genast torka så att inte lädret förblir blött och får självtorka. Den tolkningen har flera gjort.
Jag har ett färskt exempel på läder och vatten. På mitt träns sitter tyglarna så nära stången att de blir blöta vid spännet varje gång jag sköljer bettet. Jag torkar genast och putsar därefter varje gång jag använt tränset. Ändå är lädret just där inte likadant som på resten av tyglarna. Lädret har blivit lite svampigt, grovporigt och är inte lika smidigt längre. Har haft dessa tyglar länge och på andra bett har de inte hamnat i vatten. Detta kom när jag bytt till detta bett som gör att vattnet hamnar på tygelfästena.
 
Sv: Lädervård

Det som händer med tyglarna handlar om att sekretet i hästens mun innehåller vissa nedbrytande enzymer. Det är inte vatten i sig som skadar lädret.
Jänkarna löser detta på finare tyglar genom att använda sk 'slobber-straps' (dreggel-remmar).

Att jämföra vatten och hästsaliv är att jämföra äpplen med päron :)

/Mike
 
Sv: Lädervård

.
Jänkarna löser detta på finare tyglar genom att använda sk 'slobber-straps' (dreggel-remmar).

Aha, det visste jag inte.:idea: Jag har en westernstång med en liknande lösning. Det har "slobber chains", alltså inga remmar utan kedja istället. Jag har funderat kring vad dessa ska vara bra för, men det har aldrig fallit mig in att de ska skydda tyglarna.;)
 
Sv: Lädervård

Det som händer med tyglarna handlar om att sekretet i hästens mun innehåller vissa nedbrytande enzymer. Det är inte vatten i sig som skadar lädret.
Jänkarna löser detta på finare tyglar genom att använda sk 'slobber-straps' (dreggel-remmar).

Att jämföra vatten och hästsaliv är att jämföra äpplen med päron :)

/Mike

Nej, nej. Dessa tyglar är använda i många år och har fått åtskilligt med dregel på sig i åratal. Inget har hänt med tyglarna förrän jag bytte till detta bett och det kommer vatten på varje gång.
Dessutom får jag betydligt mera dregel på stångtygeln varje gång jag rider, men den är helt opåverkad och ser ut precis som den alltid gjort. (den kommer inget vatten på vid sköljningen av bettet heller)
 
Sv: Lädervård

Hej!

Min dressyrsadel i läder har tyvärr häng för fuktigt ett tag och dragit på sig mögel :crazy:
Hur får jag bort det på bästa sätt?

Den här frågan har med all säkerhet redan diskuterats i denna tråd, men tar lite tid att leta igenom allt.

//Snurr
 
Sv: Lädervård

*kl*

Är det någon som vet hur man bäst gör rent läder från spår av grön oxidering från förnicklade/förkromade spännen? Jag har provat att gnugga med en sådan där svamp med "skrubbsida", men allt går inte att få bort. Samtidigt vill jag ju inte gnugga för hårt heller så att jag skadar lädret. Tips, någon? Eller är det helt kört?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp