Läder eller syntet till känslig häst?

Sv: Läder eller syntet till känslig häst?

JO det låter ju som det ja, specielt när man hör hur han beter sig nu. Han har ju kommit en bra bit på väg fast frågan är ju om det där någonsin kommer gå över helt, det är ju troligast att han kommer ha sina perioder å det är ju synd att förra ägaren såg till så att det blev så...

JO det kan ju bli lite problematiskt, kan inte fråga runt på affärerna om du kan få provrida med sadelgjorden å lämna tillbaka den om hästn inte gillar den? Fast det är ju inte hundra på att dom går med på det.

Dom går inte med på det :( Tyvärr
Men jag får ju prova dom, alltså spänna dom. Då märker jag ju om hästen går bananas eller om han står som ett ljus.

Stackarn hade en del problem när han kom till mig, pga att den förra ägaren inte hade skött honom. Hela manen och svansen var helt förstörd (svansen släpade ca 30 cm i marken och både man och svans var bara dreads), han hade nog inte varit borstad i pälsen heller det senaste året med tanke på hur han såg ut när jag kom. Tyckte så synd om honom :( Han var väldigt aggressiv när han kom till mig med pga hur den förra ägaren hade behandlat honom... Men det har gått över. Det verkar som att han trivs hos mig...

Spänner alla här sadelgjorden bara på vänster sida? Jag tar alltid varannan sida för att undvika att dra ojämnt/snett i hud o hår på hästen. Vill också gärna ha resår i bägge ändar för att skapa flexibilitet kring bröstkorgen. Gärna så bred anläggningsyta som möjligt, ska när plånboken tillåter investera i en gjord som är anatomisk för att ge plats till armbågarna och fördela trycket över maximal yta.

Ah okej, men då räcker det med att prova iaf, så kan du bestämma dig efter det.

Jo jag har för mig att jag sett en del bilder (eller var det på någon annan häst som var miskött när han kom till nuvarande ägaren?). Usch vad hemskt stackars häst, jo han verkar defenivt trivas hemma hos dig annars kulkle han inte bli bättre i betendet å det blir han ju.

Stübbengjorden kan jag kolla priset å idag. Kieffern köpte Kakis begagnad och den växtes ur på det viset att damen gick ner i vikt:D
Albionen växtes ur på samma sätt och var även den begagnad En albiongjord ligger nog runt de 1500:- har inte prislistan här så några exakta siffror kan jag inte ge.
Mina dressyrgjordar som jag gör, börjar i regel på 1300:- sedan varierar priset naturligtvis på vad kunden har för önskemål. Mina dressyrgjordar är handsydda med varenda stygn. En annan sak som styr priset är design och hur mycket arbete som ska läggas på den biten det är ju många timmars arbete med att tillverka något som inte syns det minsta av när produkten är färdig.

Apo

Närrå du är inte den enda, jag spänner oxå på båda sidorna. TYcker det måste vara det bekvämaste för hästen. Funderar på en annan gjord nu när jag har hittat en sadel som jag är nöjd med. Ska spara ihop pengar först har blivit en hel del pengar denna månad, ny sadel bland annat :D

Jag har inte lagt upp bilder på hur han såg ut när han kom till mig... Så dte var nog någon annan.

Då var det nog någon annan, men beskrivningen var liknande...

Visst är det gött med ny sadel:) Jag fick hem min nya Passier för ca 2 månader sedan, men OJ vilken ångest när första repan kommer....

Hehe jag har haft min nya stubben i en månad nu ganska så precis å där är det inga repor ännu :p

Jag hade den förra sadeln i ett års tid utan att få några repor (ja jag är lite pedantisk med mina grejer).

såhär:
IMG_0510.jpg

Jag fasar:eek: Lägger på sadeln utan att ta av sadelöverdraget, lägger på sadelöverdraget så fort jag klivit av igen.... man blir nojjig!! Inga repor på min snuttesadel tack! Jag ska vara så pedantisk jag bara kan... hoppas herr häst samarbetar och inta traskar in i en gran eller så;)

Haha jag är nästan lika pedantisk, fast jag tar av sadelavdraget i sadelkammaren men sedan sätter jag faktiskt oftast på det igen när sadeln ligger på hästen :D

Ah okej, nu när du visar bild så har jag nog sett sådana tidigare. Men jag tänkte på något helt annat :D

Det är många hästar som lider av sadeltvång och konstiga förre detta ägare. Min har det och såldes som startklar. Den spenderade nästan ettt år med att bocka omkring och skena med mig på ryggen:crazy: Det kröp fram att hästen varit riden i två månader och den hade dessutom jätteproblem med sadlar. Damen som sålde hade en sadel i exakt samma storlek, märke modell som jag hade till min gamle häst och med tanke på hur min sadel låg på hästen när jag fick hem den så förstår jag om min häst förblir skeptisk till sadlar för resten av sitt liv

Min sadel sover inne hos mig i sovrummet på en sadelbock i hörnet:crazy: jag vet, jag e knäpp, men sadelkammaren är inte så vällåst som man önskar för tillfället....

:love: den sadelgjorden :love:
Har alltid fått positiv respons på de gjordarna av hästarna.
Men de måste vara av bra kvalite så lädret blir mjukt. Ska nog åka ut och tillverka en eller två idag.:D
De är enkla och hästarna får inget skav oavsett hur man rider bara man sköter dem. Har ridit både på terrängbana och i havet med min och den är bara vackrare i färgen ju mer den används och mjukare för hästen. Hon tycker om den gjorden:D
Vilket är tur för henne:devil:

haha, nörd :p

Våran ligger inne på gården instackerad gård å man måste gå förbi huset för att komma dit. Så det känns ganska så säkert å bra.

Okej det låter ju kannon bra.

Synd att man inte har råd med en sådan just nu på en gång då, spenderade upp alla pengar på massa nya saker till ponnyn denna månad. Förstår verkligen inte hur jag har fått det hela att gå runt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden