Läder eller syntet till känslig häst?

Sv: Läder eller syntet till känslig häst?

Läder...
Jag hade en jaguargjord till min sadel, formad som en tryckfördelargjord fast i dressyrlängd. Resår på båda sidor. Var jättenöjd med den, kostade typ 1100-1200 ny tror jag.

Jag har en häst som väldigt känslig där sadelgjorden ligger, och hon får väldigt lätt skav.
Har haft en lädergjord och en syntetgjord och hon fördrar syntetgjorden.
Är i ett svart material, lite gummiaktigt och den kommer ifrån hööks, är bred och bra och inga sömmar på gjorden utan den är sydd i ett helt stycke.Kostade under 200:- , kanske kan vara något att börja med? Ett plus är att har man långa remmar så kan man stoppa in de i gjorden på utsidan.
Den har ej någon resår i ändarna.

Lammskinnsfodrad syntet gjord kanske?

Hmm ok, han vill ha fastare gjordar... Läder är ju det klart bästa alternativet ofast...

Min ena häst som har en historia av grav sadelgjordskramp har jag rpoavt en hel del gjordar på. Den som funkade sämst var faktiskt en Jeremy rudge-gjord, dressyr som var bred ( http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/images/pedressage.jpg ) den hatade hästen verkligen. jag bytte mot en smal syntetgjord från Event som funkade mycket bättre.
Nu har jag bytt till hoppsadel och har en gammal lädergjord som är extremt mjuk, den verkar hon gilla, men eftersom den är på gränsen till för kort ska jag köpa en ny, tänkte köpa någonting liknande denna: http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/images/atherstonejump.jpg

Men jag tror man får prova sig lite fram, hästar är ju alltid individuella.

Min förra var extremt kritisk till sadelgjorden, så jag vet vad du pratar om.
Dels hade hon äckligt lätt för att få skav, samt att hon var allmänt svårsadlad p g a en rad anledningar.
Hur som helst, jag säger som jag alltid säger.
Källquists Active :love: :love: :love:
Tjock, mjuk och bred syntetgjord med tredubbla resårer (de med bara två är så instabila enligt mig). Ingen som helst antydan till skav trots längre ritter och olika sadeltyper (bom- resp bomlös) och - framförallt - hästen gillade den.
Har samma gjord till nya hästen, och hon verkar trivas ypperligt med den hon också.
Priset är ganska fördelaktigt också, tror jag köpte min för 300-400 kr, visserligen år 2002, men de verkar stå i samma pris nu också.
Vet inte var de går att hitta på nätet, men HorseLife i Uppl. Väsby, Sthlm har iallafall.

Jag hittar den inte på hemsidan, hgar du en bild på hur den ser ut?

TACK till alla som har svarat!
Provade en sån gjord som jag har. Den heter visst Alfa-gel från Bucas. Provade en 50 cm (har 60 cm nu) och 50 blir nog fortfarande lite för långt när resåren har töjt sig. Helt hopplöst ju...

Nej tyvärr, den fick följa med sadeln när det sålden. Men den såg typ ut såhär
dressagegirth002b.jpg

Resåren var dock grön om det skulle vara av någon betydelse ;)
Den var lite stoppad med mjukt läder. Den fanns i strl 40 och uppåt om jag minns rätt.

Det jag dock inte gillar är att den inte har en sån rem som håller stropparna på plats. Jag har fått för mig att jag måste ha en gjord med det, annars kan ju spännena hamna utanför gjorden. (provat med den jag har, om jag inte sätter in stropparna bakom remmen åker gjorden fram och den hamnar på sned, och spännena hamnar utanför gjorden pga att resåren är såpass lång.)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka