Laddad häst

Fiorano

Trådstartare
Håller på att sätta gång min tant efter att hon gått med föl och vilat i princip ett helt år. Självklart är hon tokladdad och jag tänkte kolla med er här om Era bästa tips på att avvärja urladdningar på pigg häst? Övergångar och tempoväxlingr triggar bara mer...

Sv: Laddad häst

Det beror på... när jag skulle sätta igång fullblodet efter att han varit skadad och stått på box länge så fick han ju bara skritta. Och då gick det inte att "ladda ur" honom. Så jag fick hålla andan och rida med ledare och graman för att han skulle hålla sig på mattan.

När min andre som allt som oftast får en hovböld och måste vila ett par dagar ska igång igen så kan jag ju rida i alla gångarter direkt. Så då är det bara att rida ut i skogen och galoppera så han får bocka allt han bara kan. Och bocka, det kan han :angel: En eller två såna turer och sen är han som vanligt att rida igen. Men det är som att det ligger och trycker under ytan och han måste få ur sig det. Energin liksom pyser ut ur öronen på honom om han stått mer än en eller två dagar. Och det sker lugnast i skogen och utan sällskap.

Min erfarenhet av pigga och laddade hästar är iaf att det är omöjligt att avvärja en urladdning, men måste bara komma på bästa sättet att låta det ske på. Energin måste ut på något vis till slut och man får hitta den formen som passar bäst för hästen ifråga.

Funkar det inte att låta henne busa av sig på ridbanan eller longera henne innan ridning?

Jag brukar tömköra de första gångerna, är det inte igångsättning efter skada kan man ju kräva lite jobbigare arbete i tömmen, för att få arbetsviljan och koncentrationen på plats.

Att bara jobba upp konditionen är annars ett säkert sätt att få det att gå åt helvete, d v s för att dränera hästen rider man i friskt tempo hela tiden, och får på så sätt större belastning och bättre kondition på kort tid.

Låt hästar galoppera av sig, med dig på ryggen eller med dig på marken. Går det inte att släppa henne på ridbanan och låta henne galoppera av sig?

Annars brukar jag rida ut och rida på i friskt tempo! En häst som stått väldigt länge har inte så mycket till kondition kvar, så oftast blir det ett rus när man släpper hästen och sen rusar hästen kanske 100-200meter och sen orkar den inte så mycket mer sen. Då menar jag att man verkligen ska låta hästen rusa av sig! helst ska du stå i lite lätt sits och inte ha så mycket kontakt med munnen.

Har man däremot en häst som bockar mycket så skulle jag inte använda mig utav den metoden, utan då skulle jag nog helst vilja stå på marken först tills hästen lugnat sig.

Om hästen inte vilat pga skada och därför måste sättas igång på något visst rehabsätt så skulle jag låta den blåsa ur sig i lina någon gång på en stor volt.

Är det så att jag är rädd för att åka i backen på dem så tömkör jag hellre några dagar än att sitta på och riskera nacken.

Min unghäst är ett litet energiknippe som dessutom har sadeltvång. Honom låter jag ladda ur i lina en stund innan jag hoppar upp om han fått vila. Annars blir det lite väl mycket sport att sitta kvar.
Honom kan jag också rida på friskt framåt för att låta blåsa ur energi.

Men är ditt sto inte riden nu på länge så kanske det är bäst att ta det lite piano uppsuttet för att undvika slitage.

En del individer, framför allt äldre, kan man ju omvandla energin till arbete även i långsamma gångarter. Men unghästen jag har nu tex måste få röra sig. Jag tror det bara blir katastrof om man försöker rida honom med fokus på lugn sånna dagar. Han måste liksom få utlopp för all sin energi. Annars skulle den bara ligga kvar och växa dag för dag.
Min gammelhäst går ju att få lugn genom att fokusera på lugn bara. Han har inte samma behöv av att blåsa ur. Han är het som få och lättstressad och lätt-taggad. Men han går att omvandla energin till arbete och lugn och får ingen lagrad energi i kroppen till nästa dag.

Senast ändrad:

När jag satte igång mitt förra sto efter föl, (hon hade haft tre föl efter varandra utan att ridas mycket) så longerade jag henne varje dag, och red varannan dag, ungefär, första månaderna, men longerade då först, oftast. Hon var mkt explosiv och det blev många åkturer kan jag säga. Hon kunde göra luftsprång den damen:cool: Jag hade förstås hoppsadel och martingal på och red mycket i skogen där hon fick se var hon satte fötterna och tänka på annat.

Hon var inte så farlig när hon sen kom igång, men ett tag där var det inte jättekul att sätta sej på henne.

Mitt råd i såna fall är att sysselsätta henne (och därmed dej själv) för sitter man bara och väntar på explosioner blir det inte bra heller. Man måste "ta kontrollen" o ligga före hästen helt enkelt. Planera vägar, osv och rida, inte åka. Om du fattar vad jag menar:D

Kan du inte få med någon ut o rida? Det brukar ju vara det bästa sättet att få dom lugna. Om hon får gå i alla gångarter med nån snäll häst före så kanske hon koncentrerar sin energi framåt istället.

Halvt kl

Håller med Flash om det där med att sysselsätta dem. Är det en skolad häst gör jag övningar och rörelser konstant. På lillskiten så rider jag det lilla som går på honom: sidvärts, tempoväxlingar(om han är supertaggad små, små sådana) och svänger i åttor, gör volter, böjer mer/mindre och byter riktning. Han får aldrig få tid att själv börja gå och glo eller fundera. Då råkar man illa ut lättare. Om han blir rädd och slänger sig kan hans sadeltvång triggas och dessutom är han väldigt, väldigt känslig i munnen och går gärna upp/reser sig om man tvingas ta där för att bromsa upp om han försöker ruscha iväg efter ett kast. Så honom vill man gärna ha kvar hos sig så mycket det går för att slippa ta till handen när han gått förbi sitshjälperna(och jag åkt fel i hoppet tyvärr:P).

Att försöka rida dem i en lägre form tycker jag också kan vara hjälpsamt. De taggar av mentalt mer i en låg form och de ser heller inte lika mycket potentiella läskigheter i en sådan form.
Och att om man nu har en taggad häst låta den gå fram. Man kan pressa in den på linjen och justera formen om det inte fungerar riktigt. Men jag blockerar inte vägen fram för en sån häst om den är i explotionsrisk(den får alltså en utväg fram och energin kan alltid gå dit istället för i bockexplotioner eller sidledes kast eller restningar). Då får den gå på fram så länge som den inte sticker utan det bara är friskt tempo.

Senast ändrad:

Ibland hjälper det med konkreta saker för hästen att fokusera på. Koner eller sandfyllda dunkar för slalom/treklöver/blomma, skrittbommar på dubbelt eller tredubbelt avstånd etc. så att hästens hjärna engageras och den sänker huvudet för att titta på sakerna. Med lite tur har man fått en häst som är mer inriktad på samarbete och uppmärksamhet efter några sådana ridpass. Det går ju naturligtvis inte att rida hela igångsättningen så men kanske man åtminstone får en inledning som är kontrollerad.

Allting beror ju på situationen. Mitt sto går inte alltid att hindra så jag brukar lösgaloppera och tömköra tills hon har laddat ur det värsta. Därefter fortsätter jag att lösgaloppera någon gång i veckan under igångsättningen så att hon får chansen att ladda ur utan mig på ryggen.
När jag sitter på kräver jag sedan helt sonika ordning och reda och de krumsprång som ändå uppstår får man helt enkelt lov att hålla i sig. Finns det ingen annan utväg kan man ju ge lite lugnande men det tycker jag att man bör undvika så långt det går.

En bra grundtanke är att inte sitta och fega. Rid framåt - trav och galopp i friskt tempo men inte så länge. Sitter man och skrittar eller tjuvhåller och spänner sig själv förvärrar man ju bara situationen. Att sitta och enbart skritta tjänar man inget på om hästen är frisk. Skritta fram vid hand om det känns bättre och sitt upp och trava på en gång. Då hinner de inte hitta på lika mkt tokigheter. Rid massor av volter, serpentiner och övergångar så att det händer lite ;)

Mvh JV

Att försöka rida dem i en lägre form tycker jag också kan vara hjälpsamt. De taggar av mentalt mer i en låg form och de ser heller inte lika mycket potentiella läskigheter i en sådan form.
Och att om man nu har en taggad häst låta den gå fram. Man kan pressa in den på linjen och justera formen om det inte fungerar riktigt. Men jag blockerar inte vägen fram för en sån häst om den är i explotionsrisk(den får alltså en utväg fram och energin kan alltid gå dit istället för i bockexplotioner eller sidledes kast eller restningar). Då får den gå på fram så länge som den inte sticker utan det bara är friskt tempo.

Håller med om både lägre form och att rida på framåt på explosiv häst, och så som jag skrev, att rida inte bara "åka" och "vänta" utan känna att man har kontrollen s a s, ligga före hästen, i bemärkelsen planera vad som ska hända hela tiden. Sysselsättning kan vara bara halvhalter, se till att ha kontakt (mkt viktigt om man tror det kan komma explosioner) små tempoväxlingar inom gångarten, bara känna att man har kontakt med hästen och att den lyssnar.
Det är så lätt på en laddad häst att hamna på efterkälken och inte behålla initiativet, tycker jag.

*kl*

Tack för alla tips:bow:!! Mycker är ju basic och självklarheter, men tanken på att sitta upp gjorde mig helt blank. Blir nog allt att kränga på gramanen igen och våga rida på:).

Låååånga skritturer i skog och mark! tömkörde min massa efter fölis.

Håller helt med! I min erfarenhet kommer de värsta urladdningarna när hästen börjar komma igång lite MER - inte i början av igångsättningen. Jag tog det ur det hela genom låååånga skrittpass, och ökade intensiteten snarare terräng mässigt än fartmässigt. att kombinera ett 45 min långt skrittpass i kuperad terräng med 10-15 minuter på banan efteråt skapade också en rutin vilket ofta lugnar. Hästen har hunnit slappna av och vet rutinen ute, och sen några minuter på banan - vid töm och senare uppsuttet, gör att huvudet stimuleras utan att det kokar över, samtidigt som hästen stärks och mår bra av att få jobba mera successivt.

Så har jag på sätt och vis gjort med min yngling. Jag tog honom på långa skogsturer som handhäst. Då fick han gå på ute utan någon belastande ryttare på ryggen. Men han fick tänka lite hur han skulle behöva klättra, kliva över rötter och stenar etc.

Sen red jag en liten stund efter det i ridhuset när han var lite rastad.

Det är ju också ett tips till ts.. Om möjligt: ta den som handhäst om man inte vill sitta på den på en gång.

"Människa före häst" sade alltid en före detta tränare och med det menade han att vi aldrig skulle sitta upp på konvalescenter, unghästar eller vad det nu må vara utan att först longera av dem. Ordentligt.

Inte ens han, som är en fena på att rida unghästar och som har balans som få satt upp på min då rätt ystra häst utan att först longera. Vid longeringen så nöjde han sig inte med att hästen till en början travade och galopperade runt lugnt, utan han "provocerade" fram explosionen som ofta ligger där och väntar på yttre stimuli. :crazy:

På min egen hade jag antingen böjt ner huvudet, förböjt halsen och kopplat ett rejält grepp om yttertygeln i trav under lättridning för att sedan successivt låta halsen komma i "normalposition" och sett till att hålla honom sysselsatt hela tiden - eller lyft upp huvudet, ställt mig i fältsits och galopperat i tillräckligt hög fart för att hans bockar inte skall bli så höga. :angel:

Så vill man ju INTE hantera konvalcenter! Unghästar och hästar som stått ett tag p g a annat än sjukdom kan kanske vara OK, men att provocera hästen att explodera på lina, om den är konvalcent? Aldrig.

Jag håller med Lovisaeleonora! Och även en äldre häst som kanske inte varit konvalescent behöver väl värma upp sin kropp först innan en massa bocksprång? Det borde ju kunna ge skador?

Jag har två ston som håller på att sättas igång efter att ha gått med föl i sommar och de är båda laddade, fast på olika vis. Den ena longerade jag först lite innan jag satt upp, men det har jag slutat med för det blev liksom "tillåtet" för henne att bocka och busa på ridbanan. Jag gick istället över till att bocka är förbjudet och ingen trav förrän vi kan skritta ordentligt.

Hon lärde sig snabbt och är nu jättesnäll, även om man känner att hon är pigg!

Den andra damen var lite seg i början men nu när hon börjar få kondis har hon piggnat till avsevärt! Henne red jag faktiskt med graman nu sist och kommer göra det ett par veckor tills jag känner att hon lyssnar lite mer på mig. Hon är typen som ser spöken överallt och kastar sig och gramanen har gjort att hon inte kan göra dessa kast och hetsa upp sig, dessutom blir jag lugnare i handen och därmed blir hästen lugnare också.

Vill alltså förtydliga att gramanen inte används för att "dra" ner hästen på tygeln utan mer som "fegsnöre" för mig :angel:

Visst är det roligt att sätta igång dem, man har ju längtat hela sommaren när de gått med föl! :)

Grattis på födelsedagen förrestän!

Beror ju lite på hästens temperament och läggning (som alltid). Men det som enligt mig funkar är att trava ur dem.. Bara trava på.. Om hästen inte varit skadad, men din har väl bara varit mammaledig och har dåligt flås?

Galoppera brukar snarare trigga en luftfärd och skritt kan i början vara för långsamt i hästens tycke:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30