Laddad häst

Sv: Laddad häst

Just därför jag inledde med att skriva "människa före häst". Hellre att hästen riskerar skador än människan om de inte kan uppföra sig på ett sätt som inte är direkt förknippat med livsfara.

Självklart skall de ju dock vara framskrittade först, men explosionen sliter lika mycket när den än kommer. Och jag föredrar att hästen stuper omkull själv utan att ha en människa på ryggen. Vissa hästar exploderar inte på ett sätt som går att stävja ens för unghästberidare och ännu mindre för oss vanliga dödliga.

Jag pratar inte om "lite pigg" - inte heller "mycket pigg" - utan om hästar där överskottsenergin gör att de är en ren livsfara för både sig själva och de människor (eller hästar) som kommer i sin väg.

Att ta en sådan häst och rida rakt ut i skogen är vansinne i mina ögon - det hade jag aldrig gjort ens på min egen som jag känner väl. Efter några bockfärder i nerförsbackar där jag hamnat i både trädstammar och på klippor så kan jag intyga att en Rejält laddad häst inte sköter sig på grund av att underlaget inte är slätt.

Jag förstår inte varför en framprovocerad reaktion är värre än en vanlig?

Men som sagt, nu pratar jag inte om en "normalt laddad" häst som skall igång efter en skada. Då sätter jag på mig störtkrukan, kortar lädren och ser till att rida som jag nämnde ovan. Med tillägg att jag är extremt noga med hur jag gör övergångar - de får hellre ta lång tid och bli matta än riskera att starta igång bockmotorn.

Rätt många sätter ju igång på lite lätt lugnande - kanske också kan vara något om hästen fungerar på det?

Jag läser troligen in mer i konceptet "mycket laddad" än vad många här gör. Alla hästar är pigga när de skall igång och de allra flesta är det "bara" att sitta upp på och försöka jorda dem. Det är de andra djuren jag trodde tråden handlade om.

Ok förstår vad du menar! Självklart måste människans säkerhet gå före! Som sagt "mycket laddad" kan tolkas olika, och därav blir nog svaren lite olika också.

*kl*

Har ridit en sväng på tanten idag:). La upp det som så att jag skrittade fram för hand på banan och efter att jag satt upp skrittade jag bara lite kort och började trava nästan direkt. I skritten brukar hon kunna vara rätt laddig, och långa skritturer i skogen är inte ett alternativ... Då hade jag hamnat i en driva medans hon kom lös. Det är inte ett alternativ.

Efter att jag travat i typ två minyter kom en ponny skrittandes förbi ridbanan. Det har varit en sån grej som hon verkligen har triggat på förr! Men jag kände mig säker i sadeln och kunde rida på och då gick spänningen över:). Vågade till och med galoppa lite vilket gick bra det också. Är just nu sååå glad i min fina häst!!

Liten filmsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=AaLGhSqoNM0

Haha, hon är ju skitglad! och NÖJD!

Jag fixar inte att kolla dina filmer med den lille projektilen som springer på backen och är en handhög :rofl:. så SÖT! Försöker alltid föreställa mig hur det känns att vara en sån liten själ, med energi som bara bubblar liksom.

nu ska jag skratta klart :rofl:

skämt åsido: vad HÄRLIGT - grattis!!!!

Du måste nog se till hur just din häst funkar.

Har aldrig haft en häst som inte blivit upptriggad av longering! Så det skulle jag aldrig i världen göra...

Skritta skritta skritta. Gör rörelser i skritt. Och jogga i låg form, gärna på 8volt. En het häst blir inte lugn av att galoppera omkring, tvärtom....

Till viss del är jag beredd att hålla med dig. Det är hemskt olika vad en människa kallar "laddad". Att helt sonika styra min häst ena ut i skogen vore vansinne. Det inträffar att hon SKRÄMMER folk i ridhuset genom att helt enkelt bete sig oerhört olämpligt. Jag skulle slå mig sönder och samman om man gav sig ut i terrängen sådana dagar. Däremot skulle jag hellre pleggat en konvalecent än att pressa fram explosioner om den möjligheten fanns.

TS: Din hund verkar hetare än din häst :D Jag tycker hon sköter sig KANON! Första ridpasset och du har flera nackdelar;
1. Det är mörkt
2. Det finns BOMMAR på ridbanan
3. En HUND rusar runt som en skottspole

och jag ser inte ett enda luftsprång!

Min häst hade dött, även en bra dag :D

GRATTIS!

Ha ha instämmer. Min är mer explosiv även när hon är igång med så mycket omkring.:D
Fast å andra sidan rider jag mycket hellre ut på henne när hon har vilat, det finns hästar jag inte skulle göra det på men en häst man kännner väldigt väl brukar det vara bättre på tycker jag.

Fiorano: säger även i den här tråden: Vad kul att det gick så bra:idea:

Du måste nog se till hur just din häst funkar.

Har aldrig haft en häst som inte blivit upptriggad av longering! Så det skulle jag aldrig i världen göra...

Skritta skritta skritta. Gör rörelser i skritt. Och jogga i låg form, gärna på 8volt. En het häst blir inte lugn av att galoppera omkring, tvärtom....

Det går väl inte att säga så, hästar är olika. Min är superhet men vissa gånger är galopp avslappnande, tex när hon har stått en tid. Andra gånger är det triggande, man får känna av vad som passar. Men ibland väljer jag fel i o f s:angel:

Absolut går människan före hästen, men det måste väl för oss tänkande individer finnas ett mellanting, en bättre lösning än att riskera hästens hälsa?

Har själv haft varmhjärnor som inte är kontaktbara när de sätter igång. Under igångsättningen (efter konvalcens) har de fått lite lugnande innan, sedan tömkörning. Den första veckan räcker, sedan börjar hästen komma igång tillräckligt för att man ska kunna kräva mer kontakt och mer arbete.

På andra individer kan man - som ts - hitta ett arbetssätt som hästen kan acceptera och fortfarande jobba på även om det är mycket energi.

Själv vill jag inte i onödan riskera hästens hälsa, när det finns bättre sätt att börja.

Låt hästen springa av sig först i manege eller lina.

Ingen idé att riskera livhanken här inte, bättre att ta det sökra före det osäkra:crazy:

Måste säga att ritten gick bättre än vad jag trott! Jag har dock blivit stabilare och säkrare i min sits detta året hon har vilat vilket gör att hon inte får samma chans till urladdningar om förr i tiden:p. Jisses vad jag har åkt av henne tidigare efter rejala luftsprång (hon är efter Quite Easy dessutom:p).

Håller med om många tips här i tråden, men jag måste invända mot en del. Långa skritturer i skogen på laddad häst hade jag aldrig utsatt mig för. Hellre kortare intensiva pass där man kommer igång att travar istället. I skritt blir explosionerna isf mer uppåt än framåt-har man hästen i trav och inom en ram så blir explosionerna mer framåt än uppåt och därmed lättare att sitta kvar i. Sen OM man skulle åka i backen är det rätt skönt att veta att hästen inte kommer lös.

Det är lite samma sak med att sitta och skrittarbetat-desto mer energi du samlar på bakkärran i skritten-desto större risk är det att du får segla bland molnen...

Att longera kan funka. Tyvärr har det aldrig gjort det med min tant. Hon blir loj på linan även om man provocerar, men laddar så fort ryttare är på ryggen.

Sen är ju hunden en galning. Vansinnigt med energi (just nu försöker hon döda katten):D! Men hästen är numera väldigt van vid henne och laddar inte alls fast hund springer som en skottspole:).

...och just det en sak till. Varför läser inte folk hela tråden innan man svarar??

Tja, i min värld är tömkörning inte att tänka på när hästen är riktigt laddad - det om något är riktigt farligt om de far iväg, reser sig, lyckas trassla in sig i tömmar osv, då skulle jag hellre sitta på faktiskt.

Lugnande fungerar inte på alla heller, vissa går i däck totalt av liten, liten dos och blir rent läskiga av att de blir så drogade att de inte har koll men ändå är nerviga i hjärnan (som skotträdda hundar ungefär, där jag upplever att skräcken är lika stor men kroppen är drogad). På en sådan som min så fungerade bara lugnande första dagen, sedan bet det inte. Men då var han också i det stadiet att han bockade redan i boxen... :crazy:

Jag håller självklart med om att man bör hitta andra metoder - och har själv varit korkad nog (och haft tur som en tok som klarat mig vid liv utan bestående men) att sitta upp på min just för att jag prioriterat honom framför eventuell risk att slå ihjäl sig. För mig är som sagt var inte en "pigg och laddad" häst något jag reflekterat över, det kan man reglera - vad jag menar är de hästar som fullkomligt Exploderar i bockserier som får den där kända filmen på Anky under en clinic att se ut som en skrittpromenad i en park. Ingen hjälm eller säkerhetsutrustning i världen är skydd nog i sådana lägen - och då bör man i mitt tycke hålla sig på marken om man är smart nog (vilket jag alltså medger att jag sällan varit).

Sedan låter kanske ordet "provocera" värre än vad det egentligen är. På min räckte det med att han flyttade foten lite hastigt i sanden så var rodeon igång. Hade jag suttit på hade det räckt med en knackning på porten för att jag skulle fått respass... :o

Verkar som vi har helt motsatta erfarenheter, jag har endast goda erfarenheter av att jobba monotont genom långa kuperade skrittpass där hästen fokuserar på annat, än att rida på fullt ut. Jag har haft hästar som under ingångsättning varit rätt sansade under första fasen av igångsättning, för att sen bli laddade när de är lite mer igång, så för mig har det funkat superbra.

sen har jag inte alls pratat om laddad häst så som saramaras, då är det givetvis en helt annan sak!

är det en konvalecent skulle jag dock aldrig tänka tanken att lina den oavsett, har inte det minsta lust med att börja på ruta noll igen efter en konvalecens man slitit med, för att hästen sen fått bralla loss på lina efter eget behag. är det en sån situation får man helt enkelt hitta en annan lösning så som jag ser det för egen del. tömkörning ser jag inte som ett alternativ, av de anledningar som saramara beskriver heller, i ett sånt läge.

Men är TS häst konvalecent?

Jag fattade det som att märren varit avställd i avelsboxen. Skadefri?

Jag har en annan erfarenhet och det är att om man går rakt ut i skogen, små stigar eller offroad så fokuserar dom på det mkt bättre och blir inte alls lika explosiva. Vägar eller fält osv triggar på ett annat sätt. Så "rida ut" är olika saker för mej.
Men jag skulle nog faktiskt skritta uppsuttet första tiden även om hon inte varit skadad utan "bara" haft föl och inte varit skadad. Kanske kan anses vara onödigt försiktigt men så gör jag.

Tömköra skulle jag inte våga om hästen är riktigt explosiv, för mycket att trassla in sej i:crazy: Min skar sänder sej med en brodd när hon exploderade efter en ganska kort vila för ett par år sen, på töm just, det är omöjligt att kontrollera helt och hållet tycker jag. På ryggen går det lite bättre ändå.

Givetvis har du rätt i att det är bäst att skritta igång en häst.

Men kanske just första passet, när det är osm mest risk för "hopp och skutt" kan man frångå detta och då "trava ur" dem den stund som behövs för att sedan påbörja skritt igångsättning.

Hellre lite trav än att man dråsar i backen alternativt att hästen flänger något otroligt. Då är det enligt min mening bättre att tarav på under något så när kontrollerade former.

kl

Hur man ska göra beror ju helt på hästen.

*Vissa får man helt enkelt longera och de bocker av sig den vägen, alternativet är att släppa dem lösa i padocken/manegen och driva på dem med sadel på.

*En del fungerar utmärkt att tömköra igång, jag hade en konvalecent efter Quite Easy där det var ända sättet hon exploderade utan förvarning (kunde gå och sova för att sen bocka järnet helt oprovocerat). Longera var uteslutet för då skulle jag inte få stopp på henne efter bocksprången.

*Vissa kan man sitta upp och trava på framåt tills de slappnar av, viktigt är att hästen inte får tid att tänka själv. Så gör jag med de flesta unghästar. Som någon skrev man kan få böja halsen på dem i början för att sen succesiv släppa efter.

*En del funkar utmärkt i skog-skogen där det inte finns utrymme för något annat än skritt, hästarna fokuserar på var de sätter fötterna och slappnar av.

Det finns lika många sätt som hästar tror jag, vad som fungerar är inviduellt.
Men ts häst verkar ju rätt sansad? Jag hade satsat på att trava ur energin, se till att hon bjuder på bra framåt (en mjölk-kasse i varje hand) då blir explosionerna mest framåt och man brukar få stopp på dem.

Och sist men inte minst det finns hästar som är gudasnälla även under igångsättning om de bara får gå i en normal hage.

ja det är jag medveten om, men vi har diskuterat konvalecens också i tråden, även om det blir till viss del OT. därav kommentaren.

Jag håller dock med Flaslight att även en icke konvalecens sätts i gång i skritt för att bygga åter sina muskler, kondition samt stärka och återinvänja senor och ligament för belastning, med fördel.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30