Lacka(?) skåp

Centaur

Trådstartare
Har två gammla skåp i ek som jag vill fräscha upp. Ser ut såhär:

DSC00050.jpg

Verkar vara lackat med genomskinligt lack och den är väldigt nött. Har dessutom blivit färgskillnader här och där. Jag kunde tänka mig att göra dom lite mörkare men jag vet inte vad för sorts färg man ska använda?

Hittade den här, går den att använda? http://www.rusta.se/tralasyr_v_tjarbrun_2_5_l_p10501151.html

Måste skåpen putsas ner eller kan jag lacka/måla dom som dom är?

Sv: Lacka(?) skåp

Bäst resultat blir det om du slipar bort lacken, men förstås lite krångligt där det är snidat så vackert. Sen för mörkare nyans kan du betsa, Herdin har mörk ek som nyans, vilken blir väldigt mörk men kan blanda den med lite mer vatten så blir den svagare. Sen lacka efter betsning om du vill få lite yta på det. Träna på att betsa lite på något annat först, i början är det lätt att få det ojämnt. Sen om du använder pensel eller svamp är en smaksak.

Ja det blir nog svårt, kan ju ta sandpapper och försöka putsa för hand där och så maskin på resten kanske?

Är bets och lasyr det samma? *noll koll* Stod i samma kategori :angel:

Jag skulle inte försöka lasera/betsa ett lackat material.
Den typen av färg ska tränga in i träet och du kommer aldrig att lyckas slipa
ner den hårda lackytan tillräckligt för att få ett snyggt resultat.

Jag vet ju inte vad du har för plan, men måste skåpet vara "träfärgat"?
Jag skulle tvätta det med målartvätt, putsa lätt med ett fint sandpapper, grunda med V-slip (grundfärg som fäster väl på tidigare målade ytor)

T ex grunda med t ex mörkt grå färg och sen måla hela skåpet med en ljusare grå halvmatt lackfärg. Svep med en trasa här och där innan det torkat för att tunna ut färgen på några ställen. När det är helt torrt slipar slarvigt du fram den mörkare grundfärgen på kanter och hörnor, om du vill ta ut svängarna ordentligt kanske du misshandlar skåpet med någon sten, verktyg eller annat hårt som repar och skrapar.
När det hela är klart har du ett egenhändigt producerat chabby-chic't jättetufft träskåp att vara stolt över!

Grått är bara ett förslag, själva kulören på skåpet väljer du såklart efter vad du gillar själv, men grundregeln är mörkare grundfärg än färdigfärg!
// Smirk

Jag haller med smirk, jag hade inte heller forsokt betsa det. Det kommer antagligen bli jatteojamnt. Tyvarr.

okej, jag trodde det var bättre än att måla men så är det alltså inte (ser ni hur bra koll jag har :p).
men då får jag försöka med målartvätt och färg. :)

vet dock inte vilken färg skåpen ska få, har dom i sadelkammaren och där är väggarna i obehandlat trä. (har väl funderat på att måla väggarna vita iofs)
DSC00048.jpg

några förslag?

Mintgrönt! Med en morkare under sa som smirk sa.

Na traet maste vara helt fritt fran lack for att det ska bli bra med bets. Tyvarr for det ar skitsnyggt med bets.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Daimstruten
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 058
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar