Sv: labradorvalp som får spatt
det där är ett helt normalt överslag..sånt får ungar också..har du inte sett ungar i mataffären?
frågan är om morsan skal brotta ner dem eller avleda dem?
jag hade,på den tiden min 9 åriga servicehund Sarah var valp,än värre problem för hon var -verkligen-vidrig
Satt hon inte i armen på en så hoppad hon upp o ner o vrålad erakt ut i frustration...
tvärsur och med mycket åsikter...
Dte var bara att avleda o lirka o försöka få igenom sin vilja på ett sätt hon kude acceptera utan att bruka för mycket tvång o våld på henne..
Tex kudn ehon få för sig att hon SKULLE in på en väg,punkt slut.
då fick man försöka gå förbi o greja lite med annat,kika i snön,leta under buskar osv o så träna det några ggr så hn förstod att det hädne spänannd esaker när jag tog initiativ...
Det där emd att sitta i armen växte bort-så småningom...
Dock har aldirg den god asjälvkänslan,initiativkraften,dådkraften och henns kärringpersonlighetr gått bort-vilket jag tycker är bra,men jobbigt obland...
Jag vet att jag fick definitivt nog ett par ggr när hon morrat o föröskt nita mig i näsan(och hon har aldrig gjort något halvdant..) o då höll jag fast henne o prata de lugnt tills hon lugnade ner sig..sedan gjord evi ngt skojigt..
Det här kan ju också komma med blodsockerfall eller övettrötthet,och man msået lära sig att läsa valpens signaler..
De får utbrott,så är dte bara..
Men man kan midlra dem om man är lite beredd och mankan avleda mycket ..allt behöver inte vara en kamp o ledningen,och definitivt inte emd en så liten valp...
de förösker inet ta över,de vill ha klara gränser men kuna utrycka sin vilja(förmodligne)
Risken med att göra som görs nu är att hunden tappar allt förtroende när dens trötthets e frustartionsutbrott bemöts med aggressivitet...
Aggressivitet föder aggressivitet eller hjälplöshet.
Hitta på något annat,ta det lugnt.ha klara regler o se vad som är viktigt för den så blird et nog bra
är den däremot 18 månader o beter sig likdanat så har det definitivt gått för långt..
och...aktivera hunden mentalt..små valpar kan lära sig förbluffande mycket och ha väldigt kul under tiden!
Thina