Lab som utför träckprov ?

Sv: Lab som utför träckprov ?

KL

Men de nya priserna står de på hemsidan?

Ja, priserna står på hemsidan, och det är de jag skrivit fast jag har lagt på momsen också.

okok..Tacktack.

Odlingen på stora blodmasken vad ligger den på? För den ingår väl inte längre?

Senast ändrad av en moderator:

jo det var ju det jag gjorde ;) men ibland ser man inte saker ändå.

Tack än en gång...

Hade faktiskt för 4 år sedan EN bandmask på en häst :D gick längst asfaltsvägen med en häst och den lämnade ett stort rykande visitkort och jag slår en blick ner och överst i högen kravlar en stor äcklig bandmask, det första jag gjorde när jag kom hem var att ringa vet och få ut recept på det där vad det heter som tar enbart bandmask, tryckte i alla hästarna och disikerade sedan varenda lort som kom ur dem och förväntade mig massor av bandmask, inte en enda kunde jag hitta, men denna stackars ensamma mask har fått mig att troget efter det även analysera för bandmask vilket som sagt varit 0 på alla hela tiden.
Är det för övrigt vanligt att man kan se maskarna i lortarna efter avmaskning, jag har genom åren lyckats se ett par styngflugelarver på en häst en gång för övrigt har jag aldrig lyckats hitta något.

Jag har bara i ett fall sett maskarna efter avmaskning. Var ett dåligt skött årssto som avmaskades, tog aldrig tträckprov så vet inte omfattningen men hela hästen lyste MASK liksom.. Avmaskade först med dubbel dos banminth. Det kom ut obeskrivligt mycket mask och vände sig i magen när man mockade. Avmaskade enl vet rek (som jag insett nu senare troligen var HELT uppåt väggarna) en vecka senare med ivomec och än mer elände kom ut.

Däremot så nuvarande ungstoet, som i flera år i rad envisades med att stå med 1200 EPG blodmask så syntes det inte en endaste liten maskrackare i bajset när man avmaskat (okej, jag dissikerade det inte till minsta beståndsdel, men..). Hon fick btw bandmask konstaterat som 'bifynd' på ett vanligt träckprov, dvs de sökte inte efter bandmask och kvantitetsbestämde inte, men konstaterade att det fanns bandmaskägg. Avmaskades mot det, men kom inte ut ngt synligt då heller.

Fan att vidilab höjt priserna, nu får jag ännu mer problem hur jag ska göra med avmaskningen härhemma. Är FARLIGT nära att skita i proverna och bara köra cydectin rakt av i år och låtsas som det regnar..

Kattfan däremot, hon tycks ha mask, och den syns, mest hela tiden *kräks*

Kl

Fick faktura idag
Vidilab tog 180 kronor för prov 501 på 17 stycken lösdriftsungar.
Noll på alltihop. :D

AM

Inte nog med att de höjt priset, längre tid tar det tydligen också, har alltid innan fått resultatet direkt dagen efter men inte denna gången inte. Har spanat på både mailen och faxen hela dagen men inget svar någonstans.

Skickade in proven i tisdags och fick svar idag. Både via fax och post.
Brukar ta den tiden för oss i alla fall.

AM

Inte nog med att de höjt priset, längre tid tar det tydligen också, har alltid innan fått resultatet direkt dagen efter men inte denna gången inte. Har spanat på både mailen och faxen hela dagen men inget svar någonstans.

DET hänger på posten... Proverna görs samma dag de kommer in till labbet, och första svaren går ut före kl.10 på fm. Har du inte hört nåt i morgon, kolla så labbet verkligen fått in ditt prov.

Så nu kom provsvaret,
Hästen som gått i sjukhage 0 EPG på allt
Den äldsta småttingen (1 år exakt) 30 EPG blodmask övrigt 0 EPG
Den yngsta småttingen (9mån) 100 EPG Blodmask övrigt 0 EPG

Tips på hur jag skall lägga upp avmaskningen ?

Det jag spånar lite på är bör man kolla mammorna (de enda som dessa två tidigare gått med) någon måste ju ha släppt ut blodmasken de fått i sig. Båda mammorna var 0 ifjor.

Var det helt rena hagar fölen gick i? De har väldigt lite, jag skulle avvakta med avmaskning och faktiskt ta ett nytt prov senare i sommar. De håller ju på att bygga upp eget försvar mot parasiter nu. Möjligtvis skulle jag ta den med 100 vid betessläpp med pyrantel.

Det stora fölet (född i april) gick från födseln fram tills sommarsläpp i sin mammas vinterhage (mamma hade 0 EPG både vid prov då och året innan, ingen annan häst har varit i den hagen). Därefter släpptes de i sommarhage där mamman + en annan häst båda 0EPG på träckprov de sista åren gått förra sommaren. Denna hage hade det året fått förbli oslagen (släpper normalt efter en skörd hösilage därav slåss alla hagarna av varje år utom just då denna ifjor).
Den lilla föddes i juli och gick sedan direkt ut i sommarhagen.
Under vintern har de gått omväxlande (pga lera detta roligt regniga år) i de två vinterhagar som stona haft tidigare. Därav har de så att säga bara haft kontakt med hagar där jag vet det enbart gått 0 EPG hästar innan.
Sista veckan innan träckprovet har de iofs gått med gamlingen (som brukar ha lite EPG (han är insläppt i deras hage och inte tvärtom just för att jag anar att hans kan vara infekterad). Men det känns ju som om det vore för tidigt att de skulle vara smittade av honom redan.

Avmaskningarna på rekommenderade intervall gjordes med Axilur samt
båda fick en Ivermectin avmaskning november (styngflugor under sommaren)

Knepigt. Och de har inte varit iväg på hingststation?

Det tar minst 12v för maskarna att gå igenom hästen och bli äggläggande, så gamlingen kan inte ha smittat dem än :D

Nej, de har inte lämnat gården här, funderat och grunnat hela eftermiddagen på hur de egentligen har blivit smittade. Har försökt ransaka minnet vilka hästar som satt sina fötter i vilka hagar under de senaste åren men kommer inte på någonting.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 376
Senast: elfi
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 235
Senast: ebba85
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2