Lab som utför träckprov ?

Sv: Lab som utför träckprov ?

Ursäkta men gör en liten kapning här....:o Fick hem ett ungsto fr Tyskland i vintras,avmaskade på en gång med Ivomec letade som en tok bland kottarna -hittade inte en enda liten mask.
Frågan är:
-ska jag skicka träckprov
-eller avmaska igen innan betessläpp
-eller ska jag låta inte göra något alls?
Hon var mager o lite rugglig i pälsen när hon kom men börjar så sakteliga se fräschare ut.
Förslag emottages tacksamt!:bow: /L

Jag skulle absolut göra träckprov, om det gått mer än 8v sen du avmaskade bara. Jag skulle ta med bandmask också.

Nu kapar jag lite tråd med..

Jag har verkligen *inte* råd att träckprova alla tre nu, det är helt fel jäkla månad.

V har ju som bekant varit ren sen Eldkvarn brann (har 60 EPG blodmask som högst notering nånsin, och det var när jag blandade sommar och vinterhagar vilt, det gör jag fortfarande btw)

K har ju, också det bekant, dragits med skyhögt (1200 EPG) med blodmask sen hon var åring, var dock förra våren nere i 550 EPG blodmask men slog då till med bandmask med.

B, den nya, vet jag inte. Hon har gått i hagar utan gräs/med extremt lite gräs och har avmaskats på intervall ändå, så hon 'borde' vara ren men vem vet.

Helst skulle jag ju ta prov på alla tre men bara inse att det finns inte pengar nu, iaf inte om de ska avmaskas sen med :crazy:

Men, hur mkt skillnad/hur mycket 'felvisande' kan det bli om jag nu tar prov på K. Sen avmaskar jag alla tre (om hon inte skulle visa sig vara ren då, då får jag ta ett prov på nya donnan med och är hon också ren ska jag skratta hela sommaren), tänkte ta cydectin i år om K fortfarande dras med blodmask.

Sen låter jag intervallet gå ut, och skickar in ett prov på B för att få veta hur hon 'ser ut'? Och kollar Vision i höst innan sista avmaskningen (han får ju aldrig annat än första och sista avmaskningen)

/Avdelningen pengabesparande nödlösningar =/

Har du råd nästa månad? Det är ju ingen kris om du väntar lite till. V skulle jag inte avmaska alls. K skulle jag kallt räkna med ATT hon har positivt EPG i år också, skippa provet men avmaska. Däremot försöka få ihop till ett prov på nya INNAN avmaskning. Som de brukar leva galoppisarna så borde hon inte ha särskillt mycket om ens något. Det blir ju mindre kostnad för ett prov på henne än att ta två cydectin-sprutor i onödan. Skulle hon sen behöva avmaskas ändå får man ta det problemet när det dyker upp :angel:

Madick - bra fråga ang nästa månad, förhoppningsvis men hänger lite på hur mkt veträkningar det tänker bli, vilket jag vet i slutet av den här månaden, när vet sagt sitt när jag frågar om V & B.

Jag vill veta vad K har i år, men är ju inga problem att ta på nya nu, klämma i K en cydectin, och sen låta intervallet gå ut på K och ta ett då, blir det rättvisande då?

Jag tror också hon har, men jag är VÄLDIGT intresserad av hur mycket/litet, om hon ligger kvar på 550, om det ökat till skyhögt igen, eller om det har minskat från 550. Jag hoppas ju det minskat, men ren tror jag inte hon är förrän om ett år till - minst.

Så inte ge V ens första och sista i år alltså? Varför? *nyfiken*

Men blir det felvisande svar på K om jag ger henne en spruta cydectin, låter intervallet gå ut och sen tar prov då? Får jag samma svar då som jag skulle fått nu, eller får jag ett 'mildrat' svar iom att man tog det värsta med cydectinet?

V ligger stadigt lågt och under avmaskningsgränsen. Låter man honom vara ett år och kollar nästa år och han ligger fortsatt lågt (vilket jag tror, Mc var sån) så har du ju sparat in en hel del pengar där. Dessutom så gör en avmaskning plats för nya maskar att utvecklas, så låter man bli det så blir det ju "bara" plats för de som självdör. Vid avmaskning kan man ju få oturen att massor aktiveras, precis som det kan göra spontant ibland.

Ska du absolut göra prov på K skulle jag råda dig att vänta tills du har råd och ta provet innan avmaskning. Cydectinet kan ju rensa rätt bra, å andra sidan kanske det då visar att du inte behöver avmaska nåt mer! Avvägningsfråga.

Menade på K och B, men det förstod du va? Aldrig riktigt greppat det där med samlingsprov, därav frågan.

Eftersom du inte har någon statistik på B så säger inte samlingsprovet dig nånting. Antingen har K massor och B inget, men du får ett medelvärde, eller så har båda medel, det vet du ju inte.

Enda gången jag ser nån mening med samlingsprov är om man har en homogen grupp hästar som går ihop "ständigt" där man har koll på hur de brukar ligga.

Aldrig tagit träckprov tidigare men nu funderar vi i stallet på att gå ihop o ta på alla hästarna. Men hur i all värden vet man vilka maskar man ska testa för...? Syns alla maskar, bandmask, blodmask, styngflugelarver osv i bajset?? Hjälp, helt grön på detta område...

Styngflugelarver syns aldrig på träckprov eftersom de inte utsöndrar ägg (det är det ju vuxna flugorna som gör, och äggen läggs på hästen). Bandmask kan vara svårt att se, men har man inga problem som man misstänker härrör från bandmask behöver man inte provta för det.

Det som provet visar är i första hand rundmaskar, och det är också de man bekämpar under sommarhalvåret. Blodmask och spolmask (för yngre hästar kan den vara ett problem).

Prov 501 om ni beställer från Vidilab, är ni 10 eller fler är det mängdrabatt. Se till att ha allt på en och samma följesedel/faktureringsadress bara (ja, eller två följesedlar om det är många hästar förstås).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 395
Senast: elfi
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 242
Senast: ebba85
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 603
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka