Låååång körning :S

Eme_liie

Trådstartare
Jag kommer snart att få ta hem min nya häst från Finland och det blir båt. Har försökt att få fram om man ska köra själv eller anlita en transportör, har dock inte hittat någon så det blir till att köra själv, har pratat med vikingline och de säger att folk kör med bil och transport. har även pratat med jordbruksverket och de säger att det ska inte vara några problem att ta den på båten som tar 11 timmar :( Behöver lite hjälp här nu vad jag ska tänka på har kört som längst 1½ timme med min nuvarande häst.

Har hört att det är bättre att linda benen när de ska stå stilla så pass länge ist för transportskydd? stämmer det??

Vissa säger att man ska ha med sig betforvatten så att de dricker men betfor har ju en laxerande effekt så blir den inte av med vattnet då? finns det något annat man kan använda?

Skulle bli jätte glad om jag kunde få kontakt med någon som har kört häst från finland. Väl hemma ii sverige behöver vi bara åka bil i ca 3 timmar innan vi är hemma.

ska man när man kommit hem låta hästen gå ute i hagen på en gång eller ska de få stå inne i box för att vänja sig?
Tänkte gå en stund med den när vi kommit hem iaf så att den kommer igång och rör på sig.

Tänkte också på i transporten om man skall göra så att man kör utan mitten vägg så fr hästen mer plats att röra på sig för tror väl inte att det är så smart att hålla på att ändra på den när vi är på båten eller ska man bara flytta på väggen alltså så att den sitter fast fram och är berdare bak.

Har även sett någonstans att man skall ta av alla saker på hästen när man är på båten så att den inte blir svettig å så??

Det här är bara en massa tankar som snurrat runt i mitt huvud. har haft häst i mer än 8 år och har kört häst ofta men inte så här långt därför min oro. skulle vara jätte tacksam för all hjälp jag kan få.
Och själva körningen tar inte så lång tid det är båten som tar tid men då står ju bilen stilla

Sv: Låååång körning :S

Kolla med travet,dom åker nog oftare till och från Finland,du har väl
någon travbana nära dej.
Hästarna åker trots allt bättre i lastbil.
MVH/K

Har erfarenhet av lång körning nästan lika lång som din. Vi skulle åka och tävla i Danmark med våran hingst (trav). Han stod i transport i 8 timmar, båt + bil, visst inte lika länge men ändå han skulle prestera i tävling.

vill bara tala om att vi vann och sänkte banrekordet med 2 sekunder vilket är ganska mkt.

men om du kör själv, så se till att ha mkt strö så att han/hon kan kissa och det inte blir så blött.

Att ha betfor i vattnet är bra, krävs bara knappt en näve, för att smaksätta vattnet. ger knappast en laxerande effekt.

när du kommer hem låt hästen få komma i hage det är skönt och bra för hästen att få röra sig.

Lycka till:)

Jag gjorde arbetspraktik på en finlandsbåt för några år sen o då hade vi hästar med i lasten, de hade lastbil och det var tävlingshästar. Tyvärr vet jag inte så mycket om tips på vad du ska ha med dig o så men nåt o tänka på är att om du vill kunna öppna tex baklucka så måste du räkna med det utrymmet i längden på ekipaget när du bokar din plats. Det hade nämligen inte de som hade tävlingshästarna med på min båt vilket innebar ett herrans liv eftersom vi lastade bilar tätt bakom hästtransporterna, annars hade inte alla bilar fått plats. Hästägarna ville ju kunna komma åt och titta till hästarna under resan.

Nåt att tänka på alltså!

Jag gjorde arbetspraktik på en finlandsbåt för några år sen o då hade vi hästar med i lasten, de hade lastbil och det var tävlingshästar. Tyvärr vet jag inte så mycket om tips på vad du ska ha med dig o så men nåt o tänka på är att om du vill kunna öppna tex baklucka så måste du räkna med det utrymmet i längden på ekipaget när du bokar din plats. Det hade nämligen inte de som hade tävlingshästarna med på min båt vilket innebar ett herrans liv eftersom vi lastade bilar tätt bakom hästtransporterna, annars hade inte alla bilar fått plats. Hästägarna ville ju kunna komma åt och titta till hästarna under resan.

Nåt att tänka på alltså!

Vi har åkt mkt med båt och häst. Och de som är däckpersonal ser till att placera transporter med djur så att de kan få luft mm under resan. Brukar inte vara något problem. Men otur med personal, lärlingar, kan man ju ha.

Vi har åkt mkt med båt och häst. Och de som är däckpersonal ser till att placera transporter med djur så att de kan få luft mm under resan. Brukar inte vara något problem. Men otur med personal, lärlingar, kan man ju ha.

Har du åkt med lastbil eller transport då?

Kolla med travet,dom åker nog oftare till och från Finland,du har väl
någon travbana nära dej.
Hästarna åker trots allt bättre i lastbil.
MVH/K

Har försökt och kolla med hovslagare och en massa folk men ingen som vet något om de ska över till finland något : (

Nåt att tänka på alltså!

När jag pratade med dom på viking line så vet de om att man har häst och man skulle säga till personal när man kom att man hade häst så skulle de placera en så bra som möjligt

Har erfarenhet av lång körning nästan lika lång som din. Vi skulle åka och tävla i Danmark med våran hingst (trav). Han stod i transport i 8 timmar, båt + bil, visst inte lika länge men ändå han skulle prestera i tävling.

vill bara tala om att vi vann och sänkte banrekordet med 2 sekunder vilket är ganska mkt.

men om du kör själv, så se till att ha mkt strö så att han/hon kan kissa och det inte blir så blött.

Att ha betfor i vattnet är bra, krävs bara knappt en näve, för att smaksätta vattnet. ger knappast en laxerande effekt.

när du kommer hem låt hästen få komma i hage det är skönt och bra för hästen att få röra sig.

Lycka till:)

De var en transport inte en lastbil? :)
Tack så jätte mkt för tipsen

Har du åkt med lastbil eller transport då?

Vi har åkt med transport, det det har funkat hur bra som helst. Dem har en förmåga som inte vi har, att kunna vila stående. Skulle va bra att ha den möjligheten själv ibland.:p

Vi har åkt med transport, det det har funkat hur bra som helst. Dem har en förmåga som inte vi har, att kunna vila stående. Skulle va bra att ha den möjligheten själv ibland.:p

ursäkta att jag frågar så mkt :) men körde ni en enaxlad eller tvåaxlad transport tog ni bort mellan väggen eller fick den sitta kvar? :)

Någon mer som har tips eller erfarenhet att åka med båt från finland till sverige???

ursäkta att jag frågar så mkt :) men körde ni en enaxlad eller tvåaxlad transport tog ni bort mellan väggen eller fick den sitta kvar? :)

Ingen fara frågar man inte får man inget veta!:laugh:

Nä vi hade mellanväggen kvar, vi hade sulkyn på andra sidan, :p. vi hade en boggi har alltid förespråkat det för hästarna står och får vila på ett annat sätt i dem. De är stabilare tycker vi. Har alltid haft ett boggisläp och kommer alltid att ha ett. ;)

Ingen fara frågar man inte får man inget veta!:laugh:

Nä vi hade mellanväggen kvar, vi hade sulkyn på andra sidan, :p. vi hade en boggi har alltid förespråkat det för hästarna står och får vila på ett annat sätt i dem. De är stabilare tycker vi. Har alltid haft ett boggisläp och kommer alltid att ha ett. ;)

Vi har kört med enaxlad förut men då har det inte varit så långa resor men är inne på att köra boggie det ska ju vara mer stabilt. så får ta och leta rätt på en boggie som man kan hyra.

Kolla med FinnLink istället för dom "stora" färjorna typ Vinking... Har tyvärr ingen egen erfarenhet men med Finnlink tar det ca 7 timmar istället för Vinkings 11 timmar och dessutom har jag förstått att FinnLink är billigare eftersom det är en fraktfärja utan häftiga discon och barer...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 352
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 047
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?