LA-domare/C-tränare, rätt kompetenskrav?

Jag har just påbörjat dressyrdomarutbildningen och jag vill bara inflika att det är kraven för att få påbörja utbildningen, sen tillkommer olika test på resans gång. Varje tillfälle vi ses (5 gånger under 1,5 år) kommer vi troligtvis ha test (ingår i alla fall de första omgångarna) och dessutom får vi läxor, både praktiska och teoretiska. Sen på slutet är det ju examination, och de som inte klarar den, och inte anses vara lämpliga som domare kommer inte bli godkända och få jobba som domare.

Lite OT; är nästa utbildningstillfälle på Strömsholm på helgen nästa vecka? Isf går du nog i samma utbildningsgrupp som min kompis. :)

Lite OT; är nästa utbildningstillfälle på Strömsholm på helgen nästa vecka? Isf går du nog i samma utbildningsgrupp som min kompis. :)
Japp. Det är 10-11 december. Vi är en ganska stor grupp som går nu, och utbildningen har blivit central med folk från Gävle och Skåne i samma grupp som mig. Det är toppenbra för att strömlinjeforma utbildningen och se till att bedömningarna blir lika över hela landet. Jag tänker att jag kommer åka ut och skuggdöma på andra platser i landet längre fram i min utbildning, typ i sommar. För att se hur det är, sen skiljer sig säkert domarna även i andra delar av landet lika mkt som här hemma i Sthlm.

Japp. Det är 10-11 december. Vi är en ganska stor grupp som går nu, och utbildningen har blivit central med folk från Gävle och Skåne i samma grupp som mig. Det är toppenbra för att strömlinjeforma utbildningen och se till att bedömningarna blir lika över hela landet. Jag tänker att jag kommer åka ut och skuggdöma på andra platser i landet längre fram i min utbildning, typ i sommar. För att se hur det är, sen skiljer sig säkert domarna även i andra delar av landet lika mkt som här hemma i Sthlm.

Jag tror helt enkelt att tex 65 % i områden som har många bra ryttare ser helt annorlunda ut än i de områden som inte har en stor mängd bra ryttare.

Ungefär som skillnaden på att rida regionalt och nationellt där många tycker bedömningen är hårdare.

Annars skulle det gå inflation i poängen och på nått sätt verkar det inte vara möjligt att få 80% i en vanlig Dressyr klass. Inte ens när proffsen rider. (Nu menar jag inte unghästbedömning)

@fio Jag köper faktiskt inte att en ritt för 65% varierar i kvalitet beroende på distrikt. Vi har tämligen ofta både skånska domare och domare från mälardalen som dömer här (är domarbrist så vi måste ta in utifrån). De ligger helt i paritet med distriktets egna domare, eller möjligen lite högre faktiskt. De skånska domarna jag skrivit för tycker tex att den övergripande kvaliteten på MsvCish-ekipagen är högre i vårt lilla norrländska distrikt än nere i Skåne. I princip alla inlånade domare är Intermediaire-GP-domare.

ok ? Vad menar du utöver det ?!
@break_a_leg : förtydliga gärna hur du menar ??

Har man "genomlidit" massor med tävlingar som åskådare, skrivare etc så får man ju ett hum om vad som genererar de olika betygen. Man har ofta ett hum om vilken % ritterna kommer att sluta i.

Sedan finns ju alltid domare som har en oerhört subjektiv bedömning och som ofta hamnar "fel", men de kanske får åhutning från högre ort - vad vet jag?

Har man "genomlidit" massor med tävlingar som åskådare, skrivare etc så får man ju ett hum om vad som genererar de olika betygen. Man har ofta ett hum om vilken % ritterna kommer att sluta i.

Sedan finns ju alltid domare som har en oerhört subjektiv bedömning och som ofta hamnar "fel", men de kanske får åhutning från högre ort - vad vet jag?
Det finns domarkontrollanter och det finns också möjlighet att prata med överdomare och förbundet om man anser att domaren varit helt ute och cyklat eller skrivit väldigt elaka omdömen. Det har hänt i mitt distrikt.

@fio Jag köper faktiskt inte att en ritt för 65% varierar i kvalitet beroende på distrikt. Vi har tämligen ofta både skånska domare och domare från mälardalen som dömer här (är domarbrist så vi måste ta in utifrån). De ligger helt i paritet med distriktets egna domare, eller möjligen lite högre faktiskt. De skånska domarna jag skrivit för tycker tex att den övergripande kvaliteten på MsvCish-ekipagen är högre i vårt lilla norrländska distrikt än nere i Skåne. I princip alla inlånade domare är Intermediaire-GP-domare.

Fast det är ju bara att kolla på youtube för att inse det faktumet. Ta en vanlig regional St George tex och jämför de procenten med en Nationell St George. Kan garantera dig att du hamnar ca 3-5% lägre. Är det för att du red sämre eller för att motståndet är bättre? Jag har flera exempel på just det! Och det är ju för att det inte ska gå inflation i poängen som dom inte kan döma lika. Eller kan , kan dom ju men dom gör ju inte det.

Det finns domarkontrollanter och det finns också möjlighet att prata med överdomare och förbundet om man anser att domaren varit helt ute och cyklat eller skrivit väldigt elaka omdömen. Det har hänt i mitt distrikt.

Överdomare har såklart ingenting att göra med vare sig poäng eller kommentarer, inte ens om överdomaren är dressyrdomare.

Min mamma har inte ens tävlat och hon är (var) domare ändå. :)

På den tiden jag tävlade lite mer så fanns det domare då äldre nu inte i tjänst som bara bisuttit 2 ggr intill en annan domare och som inte red dressyr ens som fick examen, så nog har den biten blivit mycket bättre.

@fio En får väl ha i tanke också att alla domare är människor och vissa ligger högre än andra osv. Men att skillnader i poäng enbart ska bero på i vilket distrikt som tävlingen rids i köper jag faktiskt inte. Har suttit och kollat ite på TDB på ryttare som jag känner som tävlat runt på StG-Intermediarienivå över hela landet. De ryttarna ligger helt jämna i sina proccent oavsett vilka distrikt de startat i. Men det är naturligtvis inget enormt urval.

@fio En får väl ha i tanke också att alla domare är människor och vissa ligger högre än andra osv. Men att skillnader i poäng enbart ska bero på i vilket distrikt som tävlingen rids i köper jag faktiskt inte. Har suttit och kollat ite på TDB på ryttare som jag känner som tävlat runt på StG-Intermediarienivå över hela landet. De ryttarna ligger helt jämna i sina proccent oavsett vilka distrikt de startat i. Men det är naturligtvis inget enormt urval.
Jag skulle säga att det beror lite på domarutbildarna i olika distrikt, de är ju också människor och olika domarutbildare har lite olika fokus. :)

På den tiden jag tävlade lite mer så fanns det domare då äldre nu inte i tjänst som bara bisuttit 2 ggr intill en annan domare och som inte red dressyr ens som fick examen, så nog har den biten blivit mycket bättre.
Oh ja, jag vet att redan när mamma gick utbildningen så var MB en rekommendation att ha ridit men mamsen fick dispens för hon verkade så lämplig (och det var hon nog för hon var väldigt uppskattad som domare). :)

Överdomare har såklart ingenting att göra med vare sig poäng eller kommentarer, inte ens om överdomaren är dressyrdomare.
Inte på plats men om de upprepade gånger ser avvikelser hos vissa domare så kan de ta upp det med domarutbildaren i distriktet och be denne hålla ett öga.

@LenaH Nu vet inte jag hur det brukar vara. Men denna omgång utbildning är väldigt centraliserad. Samtliga distrikt utom vi i Norrland går utbildningen på Strömsholm. Vi som ska gå här i norr är bara sex personer (och utbildningen är framskjuten till våren viket jag surar över).

@LenaH Nu vet inte jag hur det brukar vara. Men denna omgång utbildning är väldigt centraliserad. Samtliga distrikt utom vi i Norrland går utbildningen på Strömsholm. Vi som ska gå här i norr är bara sex personer (och utbildningen är framskjuten till våren viket jag surar över).
Det brukar ske i varje distrikt men det låter ju ypperligt att det blir mer samlat! :up:

Finns ju många överdomare i dressyr som inte är dressyrdomare så att dom ska lägga sig i poängen är nog inte så rimligt.

@Amanda_F ÖD har väl inget med poängsättningen att göra? För många år sedan vet jag att en domare fick tillsägelse för att hen låg lite väl högt, speciellt i kvalande tävlingar :) Hen rättade sedan in sig i ledet och utmärkte sig sedan inte speciellt mkt längre.

Jag tycker ändå att "elaka" kommentarer inte dyker upp så ofta längre. På ponny för 15 år sedan var det nog en hel del barn som blev ledsna när vissa domare dömde...

@Amanda_F ÖD har väl inget med poängsättningen att göra? För många år sedan vet jag att en domare fick tillsägelse för att hen låg lite väl högt, speciellt i kvalande tävlingar :) Hen rättade sedan in sig i ledet och utmärkte sig sedan inte speciellt mkt längre.

Jag tycker ändå att "elaka" kommentarer inte dyker upp så ofta längre. På ponny för 15 år sedan var det nog en hel del barn som blev ledsna när vissa domare dömde...
Anser man sig riktigt orättvist behandlad (och typ har det på film) så kan man prata med överdomaren, även om denne kan inte göra något. Men de skriver ju en rapport om incidenter. En överdomare som jag pratade med på en tävling sa att de fick nämna diskussioner i sin domarrapport om det kommit in klagomål. Men det kanske inte alla gör. Vad vet jag? Det kanske var den enda domaren som tyckte det och jag kan ju ha missförstått hen. Kommer förhoppningsvis veta om ett år då jag tydligen ska vara överdomare också om allt går som jag vill, det ingår numera i dressyr-domarutbildningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 347
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar