LA-domare/C-tränare, rätt kompetenskrav?

Tror att allt utöver "det vanliga" på en tävling ska nämnas i överdomarrapporten när överdomaren gör sin sammanfattning av tävlingen. Om en ska jämföra med hoppningen blev det tex ett jättedebakel häruppe i en kvalklass till ponny-SM med stilbedömning för att stildomaren dömde för lågt (enligt ryttare och föräldrar bör tilläggas). Det var något som togs upp i överdomarrapporten samt blev en diskussion med tävlingsledningen (domare, öd, tävlingsledare). Så OM det är extremt konstig bedömning från en domare och det tex kommer in protester så är det upp till tävlingsledningen att behandla det.

Tror att allt utöver "det vanliga" på en tävling ska nämnas i överdomarrapporten när överdomaren gör sin sammanfattning av tävlingen. Om en ska jämföra med hoppningen blev det tex ett jättedebakel häruppe i en kvalklass till ponny-SM med stilbedömning för att stildomaren dömde för lågt (enligt ryttare och föräldrar bör tilläggas). Det var något som togs upp i överdomarrapporten samt blev en diskussion med tävlingsledningen (domare, öd, tävlingsledare). Så OM det är extremt konstig bedömning från en domare och det tex kommer in protester så är det upp till tävlingsledningen att behandla det.

Gällde inte protesten att domaren inte var utbildad stildomare? Jag minns händelsen vagt men kommer inte ihåg omständigheterna!

. Det var något som togs upp i överdomarrapporten samt blev en diskussion med tävlingsledningen (domare, öd, tävlingsledare). Så OM det är extremt konstig bedömning från en domare och det tex kommer in protester så är det upp till tävlingsledningen att behandla det.

Jag håller inte med dig där med tävlingsledning men jag antar att du menade tävlingsjury? men ändå nej tävlingsjuryn ( där då den dömande domaren ingår) behandlar inte protester som kommer in om snålpoäng eller plumpkommentarer, faktum är att en protest som kommer in enbart behandlas av överdomaren.
Men inte heller överdomaren har med det att göra, en protest ska vara skriftlig och den ställs enbart till överdomaren och skulle det vara något om poängsättningen så har överdomaren inget annat val än att lämna den utan bifall, då kan såklart den protesterande gå vidare till förbundet om man nu vill lägga ut 500 spänn på något som ändå inte kommer och kan ändras.
Att framföra klagomål på domare som någon eller en grupp inte är nöjda med det kan vem som helst göra det bästa är väl att ta det med aktuell domarutbildare, ev förbundet, men överdomarens roll i det hela är ingenting.

Anser man sig riktigt orättvist behandlad (och typ har det på film) så kan man prata med överdomaren, även om denne kan inte göra något. Men de skriver ju en rapport om incidenter.

Nu vet ju inte jag vad du menar med orättvist behandlad men då vi diskuterar poäng så antar jag att det gäller det, och då hjälper det liksom inte o ha det på film, att bytet som fick en 4:a var rent och kanske skulle ha mer, varför ska ens en överdomare titta på det och säga något? överdomaren får väl göra det den ska göra vad gäller sina arbetsuppgifter och i det läget får öd hänvisa ryttaren till domaren och fråga o visa filmen för denne/denna.
Då kan ju klubben lika gärna sätta en klubbfunktionär på en pall intill banan som beskådar ritten och sedan får ryttarna framföra klagomål dit.

@fio Jo det var en utbildad stildomare. Problemet var endast att föräldrar och barn tyckte att bedömningen var för låg. Träffade både domaren och tävlingsledaren från den tävlingen för ett par veckor sen och de står helt bakom bedömningen. Men stildomaren blir inte mer anlitad...

@ginnies Isf minns jag helt galet från tävingsledarutbildningen i våras, eller så blev vi lärda helt fel.

@fio Jo det var en utbildad stildomare. Problemet var endast att föräldrar och barn tyckte att bedömningen var för låg. Träffade både domaren och tävlingsledaren från den tävlingen för ett par veckor sen och de står helt bakom bedömningen. Men stildomaren blir inte mer anlitad...

@ginnies Isf minns jag helt galet från tävingsledarutbildningen i våras, eller så blev vi lärda helt fel.

Ah det kanske var ett annat fall jag tänkte på då. Det var nått fall där typ ingen fick tillräckligt höga poäng oxå. Men som sagt jag skummar bara ponnygrejer och läser aldrig det så noga.

Fråga nästa gång du är där! Men om man tänker steget längre så är det ju orimligt, alltså gällande poängsättningen. Isåfall kommer ju ingen vilja döma till slut?
Men även det står väl i TR??, ska kolla och återkommer.

Det är väl 261 där det står att domarpoäng och domarbeslut inte kan överklagas, ja klaga har väl vem som helst rätt till men det kan aldrig bli någon åtgärd.

Vi hade nämligen en ponnytävling för ca 2 år sedan där öd tog på sig sådant ansvar, tog tom telesamtal på fritiden och diskuterade en domares såklart poäng som föräldrarna inte var nöjda med.

Senast ändrad:
Ah det kanske var ett annat fall jag tänkte på då. Det var nått fall där typ ingen fick tillräckligt höga poäng oxå. Men som sagt jag skummar bara ponnygrejer och läser aldrig det så noga.
Fast det var ju det SM:et du läste om och nåt konstigt var det med poängen för ingen annanstans i hela landet fick felfria ungar så låga poäng så jag förstår att det blev liv på föräldrarna. Rider du en felfri runda utan större problem bör ju stilpoängen räcka till kval kan man tycka.

Fast det var ju det SM:et du läste om och nåt konstigt var det med poängen för ingen annanstans i hela landet fick felfria ungar så låga poäng så jag förstår att det blev liv på föräldrarna. Rider du en felfri runda utan större problem bör ju stilpoängen räcka till kval kan man tycka.

Fast SM kan det ju inte ha varit om poängen inte räckte till kval? Borde ju rimligtvis vara ett kval till SM?

@ginnies Alltså gick tillbaka till min anteckningar och jag mindes rätt. Men det är INTE rätt. ÖD får inte lägga sig i poäng alls ens om det är uppåt väggarna. Om en som ryttare vill ifrågasätta poäng är det domaren en ska prata med. Hen som höll i utbildningen är hoppmänniska så tror att det blev fel pga det.

@fio och @Novali01 Nu såg inte jag den aktuella klassen där bedömningen fick så mycket kritik. Men har sett flera av ryttarna många gånger både före och efter. Och kan säga att jag är mer förvånad att de kvalat SM än att en domare satt låga poäng på dom...

@Novali01 Ja tyvärr är det så. Och när då väl en inverkansdomare sätter korrekta poäng blir det katastrof i lägret för att ungarna faktiskt inte rider tillräckligt bra. Men då är det visst domarens fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 347
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar