Sv: L´Acteur

Jag säger som du! Har träffat flera avkommor till honom med olika möderne (en hade 3xBoheme xx:crazy: ) och alla utom en har haft ett förskräckligt temperament! Anfallit människor och andra hästar och varit så hemska att erfarna hästmänniskor inte velat ha med dem att göra.

Nu har jag inte så bra koll på stammar som du har, men 3xBoheme, är det bra eller dåligt?

3* Boheme är för kamikazepiloter !! Jag skulle inte sätta min fot i närheten av en sån häst

Boheme var känd för att ge mycket temperament! Ceylon var e Jovial e Boheme, och jag är bara så gammal att jag har erfarenhet av avkommor till Ceylon och Jovial, men jag har från många håll hört berättelser som Boheme-avkommor som visat upp samma typ av temperament som de Ceylon och Jovial jag känt.

Så det jag ville säga var att den hästen hade heta gener både från mödernet och fädernet.

Men vad är du på för humör? Kan man vara mer negativ i sina tyckanden?

Jag rider själv en D-day avkomma, och jag håller med, detta är egenligen inga hästar för amatörryttaren, de e för proffs. Min är väldig tittig, stegrar gärna, går inte att spola, klippa, ta på huvudet, m.m.
Hon blir oxå väldig stressad. Men hon är otroligt fin att rida och väldigt lyhörd och lättlärd, har hopphuvve, trots dressyr stammen. Så positiva saker finns det men väldigt mkt negativt.....

Jag rider själv en D-day avkomma, och jag håller med, detta är egenligen inga hästar för amatörryttaren, de e för proffs. Min är väldig tittig, stegrar gärna, går inte att spola, klippa, ta på huvudet, m.m.
Hon blir oxå väldig stressad. Men hon är otroligt fin att rida och väldigt lyhörd och lättlärd, har hopphuvve, trots dressyr stammen. Så positiva saker finns det men väldigt mkt negativt.....

Ja, det låter som en klassisk D-dayhäst. Frågan är om proffsen vill ha dem, bara...

Citat:
Ursprungligen postat av cirkus
3* Boheme är för kamikazepiloter !! Jag skulle inte sätta min fot i närheten av en sån häst

Citat Görel:
inte jag heller!
Då kan inte jag få besök av er då :( . Men ni borde kanske komma och träffa mina snääälla hästar med Boheme flera gånger i stammen :D Känner inte igen det ni skriver, tur är väl det!

Boheme xx är farfarsfar till mitt sto.
En gång i stammen är han guld men tre gånger och i kombination med en hingst som lämnar hett mellan öronen gör att jag inte vill komma i närheten något mer!

Lägger in en film här på Wilma som jag redan visat under "Gnägg", så att ni får se lite hur hon rör sig och ser ut. Jag tror att L´acteur skulle kunna passa henne exteriört, faktiskt. Vad tror ni?

Som tidigare så får ni ta hänsyn till att det är mer än ett halvår sedan hon blev arbetad och att hon var väldigt hispig och tokig då, men ni ser iaf. hur hon rör sig.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=fWSoMhTQIlU

Jag skulle vara noga med humöret och ridbarheten på hingsten, men det är ju jag det. Annars tyckte jag hon rörde sig fint, allra helst i traven.

Jag skulle vara noga med humöret och ridbarheten på hingsten, men det är ju jag det. Annars tyckte jag hon rörde sig fint, allra helst i traven.

Alla behöver ju inte vara typiska D-Day avkommor eller hur? ;)

Hört talas om genetik och nedärvning ;)

Sannolikheten är inte så stor att fölet skulle ärva något annat än Wilmas och/eller den tänkbara hingstens temperament. Wilma är inte alls som andra typsika d-day hästar.

Bara för att ditt sto inte är en typsikt D-day häst betyder det inte att avkomman blir likadan. Jag som väljer hingst till mitt fullblod är väldigt noga med temperament och ridbarhet, vill ju inte rida nåt stolligt djur. Mitt sto har en hel del hetsporrar i stamtavlan hon har så jag tar inte den risken så det är en hel del att tänka på.

Hon ska iaf bli betäckt med Camaro M Eller Hightlight. Gillar båda två plus att dom är skimmlar :d :love:

Sannolikheten är inte så stor att fölet skulle ärva något annat än Wilmas och/eller den tänkbara hingstens temperament. Wilma är inte alls som andra typsika d-day hästar.

Ok.
Varför skulle inte det vara sannolikt?

Det finns en handfull hingstar som har stark prägling i generationer.
En del har hopp, andra gångarter och några andra har temperamentet.

Det är ingen slump att D-day, Pilot + ytterligare handfull hingstar, har rykte om sig att nedärva icke önskvärt temperament som ligger kvar och spökar i generationer.

Jag tror att mkt händger på olika kombinationer mellan sto o hingst som inte kanske är lika bra som andra. Ibland får de allt, iblsnd inget, ibland medelmåtta. Så är det ju med allt.

Lägger in en film här på Wilma som jag redan visat under "Gnägg", så att ni får se lite hur hon rör sig och ser ut. Jag tror att L´acteur skulle kunna passa henne exteriört, faktiskt. Vad tror ni?

Som tidigare så får ni ta hänsyn till att det är mer än ett halvår sedan hon blev arbetad och att hon var väldigt hispig och tokig då, men ni ser iaf. hur hon rör sig.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=fWSoMhTQIlU

Tyvärr kunde jag inte se filmen, bortplockad?
Hur var det, minns inte helt, men hon hade inte fått föl innan? Funderar fortfarande på vilka beprövade dressyrhingstar vi har som lämnar högställda avkommor med bra temperament.. Funderar också på när man kan anse att en hingst är beprövad? Räcker det att en kull hunnit gå 3-års, eller ska det högre upp i åldrarna så man kan se hur de utvecklas?
Jag vet ju flera dressyrhingstar som jag vet typar avkommorna väl, men som kan ge lite väl mycket innanför pannbenet. Och sedan vet jag några hingstar som lämnat bra temperament men som jag anser behöver ett sto med en mer modern typ.
Sedan för min egen skull skulle jag vilja veta vem i D-days stam som kan ha gett honom hans temperament. Kan allt för lite om de tyska linjernas temperament och vill gärna lära mig..
U

Sparkar liv i denna, såg att L´Acteur står till försäljning i Holland, enligt Flyinges hemsida. Helt missat varför! Det har stått något om naturlig betäckning, gillade han inte bocken? Han ser ju ganska tjusig ut på filmen..
U

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 721
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
W
Avel Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det. Men med facit i hand och hennes...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Stenmagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka