Sv: L´Acteur

Det är nog inte något större fel på din märr, men vad jag menar är att du är så okritisk själv och då kan det vara svårt att ge konkreta, riktigt bra tips, som verkligen kan komplettera där det behövs.

Vad det gäller den med D-day som morfar och l'acteur som pappa -går den långt på bruks så tror jag nog inte att det är D-days förtjänst i första hand.

L`Acteur har tydligen gått tillbaka till VDL (?) så då kanske det är färdigfunderat på honom?
Satsa på hans avkomma Balzac om han går igenom. Han är bland det bästa jag sett på länge (gångartsmässigt)! (ca 165 cm just nu) Han har dessutom ett underbart temperament i och med att han har Pascal i sig...!

L`Acteur har tydligen gått tillbaka till VDL (?) så då kanske det är färdigfunderat på honom?
Satsa på hans avkomma Balzac om han går igenom. Han är bland det bästa jag sett på länge (gångartsmässigt)! (ca 165 cm just nu) Han har dessutom ett underbart temperament i och med att han har Pascal i sig...!

KL

Nattsuddar lite och hamnade i denna tråd av en slump.
Nämnda hingst i fråga har jag aldrig tittat på för jag har tyckt han ser tråkig ut. Nu ser jag dock att han har Loutano på fädernet och det hade mitt förra sto också.
Det jag kan säga om henne var att hon hade medelmåttig (7-8) skritt och trav men en helt fantastisk galopp, helt fantastisk ridbarhet och så trevlig och bra i huvudet.

Sååå, nu kände jag att jag faktiskt blev rätt nyfiken på L'Acteur.
Det finns ingen mer som kan uppdatera med info eller erfarenheter?

Flyinge har bilder på avkommor på deras hemsida. Jag vet inte hur många det finns just på L´Acteur, men det finns säkert en hel del
Ulrika

Det är nog inte något större fel på din märr, men vad jag menar är att du är så okritisk själv och då kan det vara svårt att ge konkreta, riktigt bra tips, som verkligen kan komplettera där det behövs.

Vad det gäller den med D-day som morfar och l'acteur som pappa -går den långt på bruks så tror jag nog inte att det är D-days förtjänst i första hand.

Men vad är du på för humör? Kan man vara mer negativ i sina tyckanden?

Vad jag har hört så är Lácterur inte på VDL utan i Tyskland för försäljning men ska kanske komma tillbaka...
Det jag har sett av honom så verkar han mycket lugn och stabil i psyket med väldigt bra galopp och goda egenskaper för samling. Han har ju ändrats och utvecklats mycket sedan bruksprovet. Kommer väl ihåg honom från Hingtvisningen förra våren!!

AH! Fölis efter L´acteur väntas här oxå i mitten på april!!!
Jag gillade honom på hingstvisningarna våren -06.

Mitt sto är e: Bugatti Hilltop :)

Men vad är du på för humör? Kan man vara mer negativ i sina tyckanden?

CIRKUS: D-Day hästar är väldigt starka psykiskt ofta så det kan mycket väl komma från D-day.

Mitt sto har ett starkt psyke och är inte alls "knäpp".

undrar hur ditt sto efter D-Day är?...är hon lika nervig som min?
min tittar på allt, stegrar gärna ute, tjaffsar gärna om hon int vill, går int att klippa, spola osv.....annars är hon helt underbar i ridningen...

min tittar på allt, stegrar gärna ute, tjaffsar gärna om hon int vill, går int att klippa, spola osv.....annars är hon helt underbar i ridningen...

Nej, mitt sto är inte alls en typsik D-Day häst. Hon är underbar! Alltid! Väldigt lugn!

Lustigt... din häst är exakt som min väninnas. Varför är D-dayhästar så förtjusta i att stegra sig??

Lustigt... din häst är exakt som min väninnas. Varför är D-dayhästar så förtjusta i att stegra sig??

Eh? Vaddå dra alla över en kant? :crazy:
De jag har träffat har inte det minsta visat eller försökt stegra sig och min är en gudinna. Väldigt lugn och snäll. Visst kan hon som "alla" andra ston bli lite griniga men inte överdrivet mer än andra.

Eh? Vaddå dra alla över en kant? :crazy:
De jag har träffat har inte det minsta visat eller försökt stegra sig och min är en gudinna. Väldigt lugn och snäll. Visst kan hon som "alla" andra ston bli lite griniga men inte överdrivet mer än andra.

Jag vet inte hur många oberoende vittensuppgifter jag har på just detta beteende från D-dayavkommor. Sorry, men det är många. D-day nedärver uppenbarligen inget bra temperament och det jag själv har sett av hingsten har inte varit särskilt smickrande. Men ditt sto har kanske fått sitt goda psyke från mamman.

Jag har varit lycklig ägare till 5 ston och ingen av dem var griniga, inte ens vid brunst. 3 av dem var släkt (mormor, mor och dotter) så det kan vi ju skylla på det, men de andra var garanterat obesläktigade. Tror det var till att dra alla ston över en kant ;).
Ulrika

Jag vet inte hur många oberoende vittensuppgifter jag har på just detta beteende från D-dayavkommor. Sorry, men det är många. D-day nedärver uppenbarligen inget bra temperament och det jag själv har sett av hingsten har inte varit särskilt smickrande. Men ditt sto har kanske fått sitt goda psyke från mamman.

Jag säger som du! Har träffat flera avkommor till honom med olika möderne (en hade 3xBoheme xx:crazy: ) och alla utom en har haft ett förskräckligt temperament! Anfallit människor och andra hästar och varit så hemska att erfarna hästmänniskor inte velat ha med dem att göra.

Jag hade egentligen inte alls tänkt gå in i tråden men vill ge dig en annan bild av L´Acteur då de flesta är mkt positiva till honom. Jag tycker att det är en bedrövlig hingst och har ingen förståelse över hur han kunde bli godkänd. Tråkig typ med korta framben och rakt kors. Ingen svikt eller elasticitet i rörelsemönstret, obefintliga framben som endast stöter upp och inte tar hästen vidare i rörelsen. Ingen förmåga till samling eller längning och går till största delen av tiden på bogarna, trots hästens duktiga ryttare som ideligen försöker lyfta upp honom. Det enda trevliga med honom är hans färg. ;)

Ang. D-Day´s avkommor så är dom flesta oerhört kapabla men få har den ridbarhet som vi önskar.

Noa

Jag förmodar att det var ett atg sedan du såg honom. Kan inte alls hålla med om att han har svårt att samla sig utan att det snarare verkar som att ahn har lätt för detta. Sedan skulle man kanske önska att få se mer fallenhet för ökning. Dock kan kanske detta också komma med ålder och styrka?

Ditt sto kanske brås på sin mor och morfar och inte på sin far D-day? Bara en tanke..

Håller med. Gillar inte hans dåligt ansatta och tråkiga hals heller. Jag tycker att han är en ganska medioker hingst, men det är min åsikt.
Gillar dock stammen och hans fina galopp.
Sen får man ju se till vilka egenskaper en hingst nedärver också...
därför väntar jag tills jag har att fått sett hans avkommer på treårs och kvalitets innan jag dömer bort honom:D

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 721
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
W
Avel Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det. Men med facit i hand och hennes...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Stenmagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka