Kyckling i lergryta

Det blev smaklöst :( Hade lök, morötter, vitlök och palsternacka i botten. Gned in salt, peppar och soya på kycklingen. Fyllde magen med timjan och vitlök och satte timjan och citronsaft på. I ugnen på ca 180 grader i 2 1/2 timmr. Smakade nada. Tur att jag hade god sås till...

• Gilla
Reactions: ptr
Det blev smaklöst :( Hade lök, morötter, vitlök och palsternacka i botten. Gned in salt, peppar och soya på kycklingen. Fyllde magen med timjan och vitlök och satte timjan och citronsaft på. I ugnen på ca 180 grader i 2 1/2 timmr. Smakade nada. Tur att jag hade god sås till...

Öl, öl, öl. Så saknad kan en smakrik öl vara.

Det där borde blivit gott!
Vitsen är att det ska bli sås i grytan som du har till. Peppar kan slå ut timjansmaken till viss del - sen var det det där med PH i grytan. Men jag brukar ha lite vinäger i så det borde inte vara problem med citronen.

För varmt och för kort tid, tänker jag. 80 -90 grader i fem timmar eller så.

Inväntar en kyckling i lergryta späckad med saffranssmör, vitlök, lök, rödlök, rostad szechuanpeppar och fikonvinäger och sedan en god mörk lager i grytan att ge den där mörheten. 85 grader runt 6h räknar jag med.

Till det kommer att serveras ris, sallad och ångade edamamebönor, ihop med en sås från lergrytan.

Rapport senare om resultatet blev bra eller inte.

Inväntar en kyckling i lergryta späckad med saffranssmör, vitlök, lök, rödlök, rostad szechuanpeppar och fikonvinäger och sedan en god mörk lager i grytan att ge den där mörheten. 85 grader runt 6h räknar jag med.

Till det kommer att serveras ris, sallad och ångade edamamebönor, ihop med en sås från lergrytan.

Rapport senare om resultatet blev bra eller inte.

Det blev utmärkt, allt utom bönorna som hade en fadd smak och inte tillförde något. Kycklingen supermör som vanligt och saffranssåsen med szechuanpeppar riktigt bra.

6,5 h i ugnen.

• Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Mat Imorgon har jag tänkt laga gambas pil pil och har för första gången i mitt liv köpt frysta råa scampi. Ska de tinas innan de läggs i...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Fetaost
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
852
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama