KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

kl

Vet inte om den här hästen är TP, men han har iaf körhäst i sig minns jag! En liten morot för er att jobba på, då det verkar gå väldigt bra för honom! Ökade traven är ju inte fy skam! :D Film: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=l2RhqC65WE0

Jodå, Alex är KWPN TP. Han är efter Roughfield Fantasy, en hackney hingst och samma pappa som mitt sto (Alex är då morbror fölet på bilden kan man säga :-), de delar även en hel del av stammen på mammans sida. :)

Pim kan också röra på sig-:
http://www.youtube.com/watch?v=ZG0RH7_ai0A&feature=youtu.be

:D

Åh, denna var ny för mig! Jättekul att se, och man blir ju nådigt träningssugen! :D

Någon som har röntgat hovarna på sin häst?
Min röntgades på besiktningen, visade sig att hon hade lite hovbroskförbening, vi har aldrig haft problem med det däremot.
Nu i efterhand så pratade jag med min hovslagare om detta, han hade vart på Ulltuna tidgare och pratat med folk där, och fått höra att 99,5% av allas Tp's har broskförbening! :eek:

Det är nog ganska många halvblod som är drabbade av det utan att man vet om det. :)

Att det är så hög procent på hovbroskförbening har jag väldigt svårt att tro men det är inte omöjligt att rasen kan ha problem med det. Ridskolans instruktör som äger en har det iaf.

Min gamla häst hade det, inget som vi visste om utan det upptäckte vi när vi röntgade hovarna av en annan anledning. Har aldrig haft något problem av det trots hård träning.

Puffelipuff, vad säger ni om att få liv i tråden igen?

Jag bidrar med en bild från förra veckan då jag vart smygfotad. Ha överseende med kvalitén och kika på min fina häst istället :-)
1016294_10151791290978278_2085301521_n.jpg

Senast ändrad:

Absolut, nu är det dags att vi kör igång den igen! :)

Din häst är bara :d Superfin! :)

Vad gör ni alla med era just nu? Själv håller jag på att spricka ar ridlust för min prins har ett par dagar kvar av sin sex veckor lååååååånga semester. Den sista åker vi hem igen och då blir det jobba av! Nej, skämt å sido, vi kommer börja långsamt men sätta tydliga mål och delmål och jobba mot.

Här kommer en bild på min sommarfina kille

21418_435797433200248_1888652461_n_51ee10dfe087c312eca6dbdc.jpg

Absolut, nu är det dags att vi kör igång den igen! :)

Din häst är bara :d Superfin! :)

Vad gör ni alla med era just nu? Själv håller jag på att spricka ar ridlust för min prins har ett par dagar kvar av sin sex veckor lååååååånga semester. Den sista åker vi hem igen och då blir det jobba av! Nej, skämt å sido, vi kommer börja långsamt men sätta tydliga mål och delmål och jobba mot.

Här kommer en bild på min sommarfina kille

21418_435797433200248_1888652461_n_51ee10dfe087c312eca6dbdc.jpg

Tack :) Och detsamma, han har en väldigt trevlig uppsyn!

Vi tränar som tidigare, hon går på bete men rids ändå.
Hon får några strödagar med vila, men tränas 4-6 dagar i veckan iallafall, det är ju snart dags för höstens tävlingsäsong ;)

Ja den längtar vi också till! Hoppas få en månads bra träning innan vår comback efter sommarlovet. Hoppas hinna med iaf tre starter innan vi debuterar LB:3an :) Hur ligger ni andra till i utbildningen?

Gud, när man kollar på alla snyggingar så är man glad att man äger en av denna rasen själv! Jag har ägt min TP prins i 9 månader nu och hans farfar är Waterman*(stavning?) och hans far är Roy M. Kan ju säga att jag inte kunnat välja en bättre sorts häst!
Men tyvärr så finns det alltid domdär som ska klaga och snacka skit om honom för att han är annorlunda... Min TP har väldigt rak rygg och kors och har väldigt grova bogar medans bakdelen är inte är lika grov + hanns stora gångarter gör så att det finns någonting att snacka om. Jag tycker han är perfekt <3

Det var svårt att hitta "knapparna" på honom i början visste jag inte riktigt hur jag skulle bära mig åt. Han hade bara hög form och knäckte av vid nacken och släppte bettet. Då såg det typ ut såhär...
img_0324_50da1f4cddf2b32cbb005a90.jpg

Men jag har arbetat så att han ska gå i låg form och att han ska trampa under sig och få igång bak-delen och det gör ju även så att han får upp ryggen, det är inte fören 1-2 månader tillbaka jag har tyckats med detta och tillslut kunna få upp honom i en bra grundform i framtiden.
1059139_623813330971218_861315659_n.jpg

Här kommer även lite övriga bilder på honom :)
zwever_hoppstart_019_510ec7b7e087c329eb1d7117.jpg

zwevernalle_115_51322cfce087c36d2fb23118.jpg

hejsan_pa_er_027_5106d7a2ddf2b3425b875d2d.jpg

besta_hesten_002_50b24be6e087c32ec0d1259e.jpg

Tack för mig :D

Vilken fin kille. Förstår att du gillar honom, han ser ut som en riktig gentleman i blicken! :)

Min hade ett exakt likadant kors när jag köpte honom, men med tiden (bra träning o hjälp av equiterapueft) har korset kommit upp mycket, mycket mera! Så, ge det tid så kommer rumpan också på plats.

Ja, det är många som ska snacka om dessa hästar, och det förstår jag. Det kan vara svårt att veta vad man ser. Jag menar att dessa ser annorlunda ut, rör sig annorlunda, måste jobbas annorlunda osv. Men skam den som ger sig, jag hade aldrig kunnat hitta mig en bättre häst! :)

Såhär såg han ut när jag köpt honom:
2_515c03c8ddf2b35a70c9569e.jpg

Och såhär efter 1 år:
http://www.youtube.com/watch?v=YTuVS5Rr0sA

Ja den längtar vi också till! Hoppas få en månads bra träning innan vår comback efter sommarlovet. Hoppas hinna med iaf tre starter innan vi debuterar LB:3an :) Hur ligger ni andra till i utbildningen?
Kul!! Vi ligger där på LB/LA nivå ungefär, vi har lite att jobba på innan vi går upp ett snäpp till LA på tävling :)

Tränaren tycker vi ska starta MSV nu, så vi siktar på det då :)

Här i krokarna finns det en jätteläcker TP som tävlar 120 hopp och MsvC dressyr. Jättefin häst som är välriden, men VÄLDIGT mycket huvud, så det är allt annat än lättriden. Kan säkert gå högre klasser om den inte skulle vara så lättstressad.

Tjejjen jag köpte min av rider svår dressyr på sina TP. Så det sitter i ryttaren, inte hästen ;-)
Men jag håller med... det är huvudet som jag upplever sätter stora käppar i hjulet.. :-/

Men SÅ kul att ni är redo för MSV! :D Det kommer säkert gå jättebra :)

Håller med om huvudet, men jag upplever att på tävling "räcker" det med att jag rider bra och inte ger honom tid att titta på allt för att han ska hålla bättre fokus. Att han är ovan inne på banan är inget som känns konstigt för mig, ÄN. Han ska få iaf hela denna säsong på sig att vänja sig allt mer och början på nästa. Men nog är det mycket som snurrar i hjärnkontoret nog ;)

Jag kommer att uppdatera med lite ridbilder nu i veckan, har inte haft fotograf på senaste tiden :(
Så idag kör vi på en hagbild, tycker hon är i ovanligt bra form för att ha gått på bete, dock har hon ju ridits ändå, men tjockare än så brukar hon vara! ;)
971197_10151833987738278_1140281068_n.jpg

Här i krokarna finns det en jätteläcker TP som tävlar 120 hopp och MsvC dressyr. Jättefin häst som är välriden, men VÄLDIGT mycket huvud, så det är allt annat än lättriden. Kan säkert gå högre klasser om den inte skulle vara så lättstressad.

Är det stoet som ägarna till en ridsportbutik har:)? Såg den i vintras på sadelprovning och den är väldigt fin:).

Finns en till TP här uppe som tävlar samma klasser som mig. Mycket gång och verkar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka