KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Kul att du också hittat hit! :) Väntar på att få se lite bilder :)

Delvis KL

Fråga då ni säger att de släpper bettet... Vad rider ni på för bett ?

Har alltid haft lite samma problem på mina hästar (HBL) och då alltid fått rådet att ha ett så tungt och tjockt bett som möjligt, just för att du då får lite gratis av att de måste ta tag i det ...

Linte sent kanske ;-)

Men angående körhästarna och deras ointresse för bettet kan jag bara säga en sak: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... ;)

Nä, men det stora jobbet är att locka fram ett intresse för bettet, att erbjuda mjukt stöd och få hästen avslappnad genom kroppen så kommer även intresse och sug till handen. Det jag gjorde förut var att rida där jag hade kontakt, alltid något bakom lod. Sedan "red jag fram" kontakten längre fram. Jag kan iofs göra så än idag, men det blir inte långsiktigt och med någon kvalitet, utan jag får i stället rida så att han blir intresserad av bettet och söker själv kontakten. Jag tex leder lite inåt/framåt i en öppna, suveränt verktyg för att få fram nosen och runda formen.

Jag har ett vanligt tvådelat normaltjockt bett, har haft tredelat också och det var ingen skillnad.

jag ska bara ladda upp lite bilder på nätet så jag kan lägga upp dem :) hade alla på telefonen :)

Även jag har en TP, sto född 2002. Men tvärtemot andras pollar , så är min kort i typen och mkt kompakt. Hon gör väl ifrån sig på dressyrbanan, ligger efter i utbildning pga 3 föl mer eller mindre efter varandra...
Slänger in lite bilder ikväll, fattar inte hur man gör det på MacBooken :mad:

Bilder på min fina, har dåligt med ridbilder, får återkomma med det, men här kommer en bildbomb!
547584_10151013919483278_855415206_n.jpg

248666_10151417373823278_1271621177_n.jpg

205246_10151056380558278_1702922370_n.jpg

223871_10151041161583278_1975970027_n.jpg

395792_2866827643726_912399162_n.jpg

560247_10150953170498278_48638963_n.jpg

Oj vilken läckerbit! :) Jättefin, och faktiskt lite lika min kille under ryttare. Han har massor med kropp fram, desto mindre bak och kortare rygg.

Vart ligger ni utb.mässigt? Kul att höra då vi är superefter...

Vill du berätta lite bakgrund och kuriosa om din pålla? Är så nyfiken på hur dessa fina hästar är rent generellt :)

Här kommer lite bilder på min kille, 8 år i år och tidiga bilder från när vi påbörjade vår resa, matte är smalare (tack killen) och han har mer muskler :D Filmen är när vi precis började lära oss galoppera under mer kontrollerade former haha. Idag har vi inga hjälptyglar men han kastade upp huvudet så mycket i början att det var ett nödvändigt ont ett tag.

bild_zps39982f50.jpg

GetAttachmentaspx_zpse5cfb03c.jpg

http://i1330.photobucket.com/albums/w572/Eleonora220/video_57_zps1825e4bf.png

Jättefin! Men jag kan inte se filmen... Intressant det där med att kasta med huvudet för det gjorde min under en period i början av utbildningen. Detta försvann helt när han blev lite mer varm i kläderna och förstod vad "jobb" innebär :)

Vad har ni för bakgrund då? :)

Jättefin! Men jag kan inte se filmen... Intressant det där med att kasta med huvudet för det gjorde min under en period i början av utbildningen. Detta försvann helt när han blev lite mer varm i kläderna och förstod vad "jobb" innebär :)

Vad har ni för bakgrund då? :)

Ja det var precis så det var, innan han lärde sig jobb så var det mest "kröka på halsen" och när det inte passade sänka ryggen helt och upp med huvudet för att komma undan arbete. Nu har han hittat "suget" i bettet och förstår, för han är så himla positiv till arbete och lära sig och den snällaste hästen du kan hitta, som en stor hundvalp mer eller mindre :)

Jag har tävlat upp till LB mest för min andra häst är en liten tjurskalle och vi inte riktigt går ihop på tävling:p så nu är mitt fokus på lillkillen för han rör sig helt fantastiskt och hitills bara fått beröm, så känns jättekul. Bara jag kan lära mig att sitta lite graciösare, för hans gång är ju väldigt luftig, bättre i arbetande form naturligtvis men fortfarande mycket häst att sitta ner på i trav. Han kom till mig när han var straxt efter 6 år och då var han insutten och tokmager, så tog ett år att mata på honom innan vi kunde göra någon ordentlig ridning, utan blev mest lättare motionsridning. Nu är vi igång och målet är att starta en LB under sommaren:D

Oj vilken läckerbit! :) Jättefin, och faktiskt lite lika min kille under ryttare. Han har massor med kropp fram, desto mindre bak och kortare rygg.

Vart ligger ni utb.mässigt? Kul att höra då vi är superefter...

Vill du berätta lite bakgrund och kuriosa om din pålla? Är så nyfiken på hur dessa fina hästar är rent generellt :)

Tack, hon är min ögonsten :D
Kul! Ja hon har en rätt stadig bog iallafall haha..
Vi ligger på Lb/La i dressyr, hon är väldigt efter i utbildningen, då hon fick 3 föl på raken här i sverige.. I samband med det blev hon sne i bäckenbotten och fick behandlas med kiro & tömkörning. ( Innan jag köpte henne, var medis då).

Men överlag så är hon väldigt vaken och rätt hög i blod, var bakskygg & öronskygg när jag började med henne, gick ej att lyfta bakhovar.

Sto född 2002, importerad som 2,5 åring tror jag det var, till skåne, var då tjuvbetäckt, troligtvis därför hon är rätt liten (157 cm).
Jag har ridit henne i 5 år snart, ägt henne i 2 år.
Så damen har ändå haft ett tidigare tufft liv, men är nu världens snällaste & goaste :-)

531220_10151133214853278_983936409_n.jpg

+ Toxid

Kul att höra lite historia. Min är/var mycket rädd om öronen och misstänksam mot hästar som kommer bakom, dock ej riktigt bakskygg. Min är inriden som femåring och i träning sedan ca sept/okt förra året. Han har vilat en del, fått behandling av ryggen som var mycket överbelastad osv. Vi ligger inte ens på LB tävlingsmässigt eller träning. Men vi jobbar på! Det är en lång väg att gå men ack så kul va! :D

Här kommer en liten snutt från träningen sist om nån vill kika :)
http://www.youtube.com/watch?v=WfuAdfgz-pM&feature=youtu.be

+ Toxid

Kul att höra lite historia. Min är/var mycket rädd om öronen och misstänksam mot hästar som kommer bakom, dock ej riktigt bakskygg. Min är inriden som femåring och i träning sedan ca sept/okt förra året. Han har vilat en del, fått behandling av ryggen som var mycket överbelastad osv. Vi ligger inte ens på LB tävlingsmässigt eller träning. Men vi jobbar på! Det är en lång väg att gå men ack så kul va! :D

Här kommer en liten snutt från träningen sist om nån vill kika :)
http://www.youtube.com/watch?v=WfuAdfgz-pM&feature=youtu.be

vilket tramp :), dukigt av dig att du sitter så stadigt, imponerad :) Min var också bakskygg i början, speciellt om något oväntat hände. Nu märks det knappt, klart han kan få någon knäpp här och där men ingen allvarligt. Kul att så många av dem har fläckar under magen, det har min med :D

*kl*

Wow, jag visste inte att det fanns så många TP som användes till ridning. HUR kul som helst.
Vet ju hur maffiga och spektakulära de är även i ridningen.

Har själv ett KWPN TP -sto som användes som körhäst tills hon blev 5 och då tyvärr skadade sig så illa hon inte kan köras längre.
Vi hoppas det går att rida henne igen, men fram tills det är dags för tillridning så får hon vara avelssto.

Här är senaste avkomman.
Ett KWPN TP-stoföl e. Waldemar.
Planen är både körning och ridning som grundutbildning och sedan får vi se vad som faller sig bäst.

936823_10151938456839554_264155557_n.jpg

Ruggigt vacker med häftiga rörelser.

Någon mer som avlar på denna fina ras ?

Men så fin! :love: Är det första TP-avkomman du fött upp?

Jajamen :)
Håller som bäst på att försöka få till en ny betäckning med samma hingst. Vi får se hur det går. Verkar inte finnas allt för många TP-hingstar som står på EU-stationer och TP-aveln är rätt begränsad då många av de godkända hingstarna hittas i vårt sto's stam (är inte så mycket för linjeavel)
:D

1003647_522333587814757_559916768_n.jpg

Min hackney/tuigpaard-valack på 6 år. Inte haft problem alls med ryggaktivitet eller att få fram honom till bettet. Han har faktiskt varit helt underbar enkel, och jag ääääääälskar honom :)

Ridskolan köpte en holländare som enligt uppgift var f.1994 och hette Erland. Under ett klinikbesök hittades ett chip och klubben skickade in numrerna till KWPN och herrn var f.1990 och hette Ivanho e.Amulet, tyvärr kostar tjänsten pengar om man vill ha vidare information men jag tror pappan är född 1982 e.Farn, inte av TP stam men modern har vi inga uppgifter på.

Att han är av TP stam är självklart, hög halssättning, stor rund galopp, den typiska traven. En fantastisk häst som tävlade t.om 1 meter hoppning och LA dressyr. Hans rekord är strax över 67% på en LB:3 med mig som 22-åring, en häst som kunde allt mer eller mindre men det var ganska svårt att plocka ur honom det. Han kunde röra på sig trots sin ålder, när han kom till ridskolan som 14-åring var det wow-faktor över honom :d

Men han var otroligt feg! Livrädd för det mesta och klarade inte av förändringar, åka transport var rena döden och kunde vända om och springa hem utan resten av flocken vid uteritt. De hade funderingar att sälja honom när han blev till åren men det hade bara inte fungerat, kanske att ha honom ståendes i en hage men det hade blivit livsfarligt att försöka rida ut. Samtidigt var han en fantastisk läromästare/nybörjarhäst åt småjäntorna.

Avlivades i januari pga en ful sårskada som blev infekterad i hasen, saknar honom.

Kan bjuda på någon film och fler bilder sen.

Hösten 2012, segrare i LB, KM-mästare ridskolehäst
pjaumlxan.jpg

Plexus2_.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama