KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Vi är ÄNTLIGEN igång med träningen igen. Hade första passet för min tränare igår och det var ju så kul! :) Han var några steg tillbaka i utb, men det tar jag som självklart. Han kändes iaf MYCKET stadigare o starkare än sist, så det går ju iaf åt rätt håll! :)

Jag har lite nya bilder på min pärla. Här kommer en :) För att se skilnad från förra året, kolla in på vår blogg :)

1175485_445991592180832_809652274_n_520b3a2f9606ee19447ca560.jpg

Vad fin han har blivit i hullet!!!

Kan du komma och frisera min hästs man, när jag köpte honom var den jättefin, som din hästs fast kortare... Nu ser han ut som ... skrutt! :eek:

Tackar! :)
Haha, kul att du säger så. På bilden har han inte bilvit friserad sedan innan betet! :) Nu är den dock friserad, kort, rak o fiiin! :)

Ja, det känns kanon! Tänk om det bara kunde SLUTA REGNA så vägarna torkar upp... Lerigt o halt ute, stenhårt i ridhusen. :(

Nu är det dags att få liv i tråden tycker jag!

Nu är vi igång på allvar. Har hunnit med ett par träningar för min tränare och allt går enligt planen. :) Vi har anmäls oss till en LB:1a 8 sept, är så taggad att få gå in o faktiskt rida mitt bästa. Jag har lite svårt att få nerverna på plats... Men övning ger färdighet! Hästen känns iaf kanon, det är matte som måste jobba på sitt för att komma vidare!

Har ni andra tävlat nått nyligt? Klasser, känsla, resultat? :)

Vad skoj att du ska tävla!! Var är det någonstans?

Här är en förändring att nu när jag dressyrar nästan uteslutande på kandar så känner jag verkligen vilket finlir man kan få till, och om inte annat är jag mer stilla i handen.

Vi har börjat med bytesträning och nog kan han byta rent alltid, men jag tror inte han har kopplat ihop hjälpgivningen riktigt än. Ibland byter han fram först och bak sen, eller bryter av till trav ett steg och sedan ny galopp, men det får ta den tid det tar då vi inte har bråttom. Bara några få vid träning och överöser med beröm.. han blir så glad att han måste knixa lite med nacken :love:

För mig är bytena ett roligt trappsteg iom att han har haft lite problem med galoppen, eller jag har haft problem. Den har varit svår och han har gärna hamnat i korsgalopp osv.

Senast ändrad:

Vi skulle tävlat i Harmånger, men nu har jag varit med om en olycka och får ej rida på 2 veckor. Så tyvärr får vi passa denna och ta nästa 15 sept ist. :)

Kul med byten! Hoppas jag får chansen att se er nått framöver, kanske på tävling eller så :)

Läste på bloggen att du varit med om en olycka, fy vad otäckt! Men härligt att du återhämtat dig bra å är uppe på hästryggen snart igen! :D

malinsky: Kul att ni tagit kliv upp i träningen! :) Å det där med stilla hand.. jag kanske ska börja våga introducera pålle å mig med kandar? Har du några tävlingar inplanerade då?

*kl*

Liten (läs rejäl ;)) uppdatering från mig:

Jag å pålle tävlade senast i mitten på augusti. En LC:2 och vi landade på 60,71% - vilket jag är helt nöjd med! Tanken var att jag skulle fokusera på mig själv och vara avslappnad, vilket jag tycker jag lyckades med. Jag blev inte helt slut på framridningen i alla fall. ;) Har en tendes att spänna mig och överarbeta, vilket förstås leder till en helt slut ryttare och en häst som inte är ngt vidare lyhörd. Pålle kändes helt ok på framridningen. Skulle önska att han var lite mer kvickare på hjälperna men det kommer när jag väl börjar ha koll på mig själv. :) Han var spänd och tittig på banan (ville inte ut i hörnen o på fyrkantsspåret på kortsidan vid domaren), vi fick dessutom startsignal nästan direkt så hann inte rida igenom kortsidan på ett bra sätt. Vi hade lite missar och vi kan verkligen sååå mkt bättre, MEN vi har hittat en högre lägstanivå vilket känns jättekul! :) Njuter verkligen av att rida denna underbara pålle! :love: Vi behöver mer rutin tillsammans, snart kommer det att släppa! När jag väl hittar dragläget även inne på tävlingsbanan så kommer vi dansa fram!

Tänkte få in minst 2 st tävlingar till i år, vi behöver verkligen ut å träna på att tävla! Just nu har det inte blivit så mkt dressyrträning för mig dock. En duktig dressyrryttare rider honom 3 ggr i veckan (ägaren är sjukskriven så vi hjälps åt att rida honom), så jag låter henne sköta dressyrandet för tillfället. Just nu rider jag ut på härliga skogsritter och har tagit tag lite i skuttandet igen. Pålle var riktigt het ute i söndags, han har aldrig dragit med mig men i söndags var det dags! På en åker tände han plötsligt till. Visste inte ens om att han kände till att man kan busa. :p Ska dock boka in lite dressyrträningar närmsta tiden! Nästa inplanerade dressyrstart (LB:1) är 19/9. :)

Några ovisade bilder, bara för att han är så fin:

Senast ändrad:

Fin polle!
Jag uppdaterar med en bild från mig!
Hon har vilat i 1,5 vecka, bara promenerats & följt med mig på löptur då hon behövde få munnen kollad i fredags av veterinären.
Första joggingturen på banan sedan dess, kändes sååå fin! :)
1234489_10151907522058278_633310271_n.jpg

KL

Kul med uppdate från er :) Tänk vad runda o fina era hästar är. Min tappade nästan allt han lagt på sig under 6 veckors bete på bara 2 veckor hemma i stallet. Men nu har vi flyttat och hoppas få ordning på hela hästen. Lång tid i hagen, mycket mat o ingen stress i stallet. Hoppas att vi kommer ikapp igen snart. Hade tänkt tävla här framöver men känner att det inte blivit tillräckligt med ridning för att det ska vara lönt ens.Tråk. Men hästapållens välbefnnande går ALLTID först, och jag kan inte kräva en massa av en häst som är ur balans både fysiskt och psykiskt.

Hur ser er stallsituation ut? Nyfiken :)

Thobias har varit hemma på stall sedan början av aug. Han går ute i en relativt stor gräshage med kompisen nu också men sover inne.

Tyvärr är han helt sönderbiten under magen, jag var jättenoga på betet då jag vet att de är på honom så inåt h-vete, men av ngn anledning blev det inte samma minutiösa insmörjning och då blev det sår under magen och ibland sitter det bloddroppar under magen tillsammans med10 000 jävla blodsugare.

Kletar in benevix så nu har jag det under kontroll, men nu får flygfäna gärna försvinna.

I övrigt har jag tillslut hittat en i princip oanvänt sprengerstång till kandaret och till det fick jag också med en sprengerbridong. Wee!! :D Hoppas att den dyker upp snart!!

Toxid & Aprilia - Fina pållar, Toxid, är det vanligt med den färgen på körhästarna??

KL

Kul med uppdate från er :) Tänk vad runda o fina era hästar är. Min tappade nästan allt han lagt på sig under 6 veckors bete på bara 2 veckor hemma i stallet. Men nu har vi flyttat och hoppas få ordning på hela hästen. Lång tid i hagen, mycket mat o ingen stress i stallet. Hoppas att vi kommer ikapp igen snart. Hade tänkt tävla här framöver men känner att det inte blivit tillräckligt med ridning för att det ska vara lönt ens.Tråk. Men hästapållens välbefnnande går ALLTID först, och jag kan inte kräva en massa av en häst som är ur balans både fysiskt och psykiskt.

Hur ser er stallsituation ut? Nyfiken :)
Tack, är rätt nöjd med hennes hull nu, skulle kunna tappa lite sommarmage, men det kommer;) Hon har gått på bete mellan 1 Juli-30 September, så två månader har hon gått ute dygnet runt och ätit, hon reds dock när hon var på betet, fick ingen större sommarvila.
Nu är dom ute 8.00-19.30, fodras 4 ggr dag med hösilage, krafft 2 ggr/dag, så har dom även nedbetat gräs att plocka med :)

Toxid & Aprilia - Fina pållar, Toxid, är det vanligt med den färgen på körhästarna??
Härligt med stången:D
Nej inte vad jag har förstått det, hennes höga vita ''knästrumpor;)'' är vanliga däremot. Men hon är inte så rastypiskt överlag, hon är kort, kompakt, lätt för att sätta muskler och lätt för att få med ryggen i arbetet.
Det som verkar vara vanligt gällande rasen i Sverige är att dom har blivit spöade innan dom kom hit iallafall, det stämmer på henne också.. Fd öronskygg, bakskygg, du fick inte ta på bakföttera då fick hon panik, ett riktigt nervvrak, fick sederas vid skoning tidigare. Nu är hon en annan häst tack och lov, efter mycket tid, tålamod och kärlek så är den stökiga delen av henne som bortblåst :)

min är fortfarande huvudskygg mot dem han inte känner. Jag får fortfarande inte klippa persertofsarna i öronen utan att ha gett honom lugnande :(

Bakskygg är han dock inte. Men tjoar någon för högt så låter och beter han sig som att man slog honom.. lilla bubben.. vad har han varit med om?

min är fortfarande huvudskygg mot dem han inte känner. Jag får fortfarande inte klippa persertofsarna i öronen utan att ha gett honom lugnande :(

Bakskygg är han dock inte. Men tjoar någon för högt så låter och beter han sig som att man slog honom.. lilla bubben.. vad har han varit med om?

Har din också tofsar?! Samma här med henne, går ej att klippa utan att hon har fått lugnande..

+malinsky- min är exakt likadan med huvudet, öronen, rädd om nån är hastig eller högljödd eller om nått kommer bakifrån. Livrädd för måttkäppen- slutade med hjärnskakning och en dm långt jack med 7 stygn i mitt huvud... Han får panik om han känner sig trängd, stakars lilla pojken.

Senast ändrad:

Förstår att du kanske inte är jättepepp med att tävla.. Man vill ju gärna känna sig lite förberedd innan! Du har väl inte varit uppe på hästryggen så mkt sen skadan? Har för mig att du gjorde "come-back" rätt så nyligen? När hade du tänkt planera in nästa träning?

Tyvärr så har pålle fallit ur senaste tiden.. Men hoppas vi får rätsida på det snart! Sen har han oxå haft problem med munnen senaste tiden :( Han blir supertorr av solen vid ena mungipan (där han e ljus) och det spricker å blir sår. Soleksem får han lätt på nosen också. Jag har smörjt, smörjt å åter smörjt. Ett riktigt elände har det varit i år!! När såret i mungipan äntligen läkt, så fick han en nypskada av bettet ist. :crazy: Aldrig under de 4 år (snart 5) jag känt denna pålle så har han haft såhär mkt problem med sår i mungipan.. *suck*

Men nu tar vi nya tag å blickar mot träningstävling i dressyr (på hemmaplan) i helgen. Vi rider en LC1 och LB1. Egentligen känner jag inte att vi tränat tillräckligt, men det är bra träningstillfälle. Däremot har jag avanmält mig den 19:e, utan satsar mot nästa lokaltävling den 29:e! :)

Stallsituation: Han har fått vara inne på nätterna sen första halvan på augusti, går i gräshage på dagarna (men rätt så skralt med bete just nu). Är ute mellan 7-20 på dagarna!

Toxid: Fin pålla du har! Härlig färg. :love: Hur stor e hon?

malinsky: känner igen det där med evigt smörjande å pysslande :banghead: skönt att du har det under kontroll iaf! härligt att du fick tag på stången du ville ha till kandaret! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka