Kvoten protein/energi? Hur funkar det?

Sv: Kvoten protein/energi? Hur funkar det?

Min förra häst, en nordsvensk, hade jag på 65 MJ och en kvot på 7. Hon blev jättefin i kroppen :love: och alldeles toppen i huvudet. (Reds 5-6 dagar i veckan.)

Min kallblodstravare har jag nu på 90 MJ och en kvot på 7, och han har också börjat bli toppen i kroppen (hade honom för lågt förut så han föll tyvärr).

Så fjordingen är en utmaning och jag är inte van att ha nivåer på 40-45 MJ och ändå få ihop en kvot på 7 eller 8 i så fall :eek: med vårt skrutthö.

Hoppas någon mer i tråden har någon fundering att dela med sig av... Helena t ex :angel: :bow:

Sv: Kvoten protein/energi? Hur funkar det?

Får vi "skrutthö" :D nästa år, mot förmodan, kanske man ska prova lusern, verkar vettigt eftersom det är grovfoder men mkt mer proteinrikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: Amk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 778
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar