https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/
Usch så obehagligt!
Någon som vet mer?
Usch så obehagligt!
Någon som vet mer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkar ha rört sig om antingen en pitbull/kamphund eller schäfer. Den bitande hunden är avlivad, den andra omhändertagen. Ska tydligen tas upp i något klipp på SVT nyheter (OBS har bara läst på Flashback så det är inget bekräftad).https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/
Usch så obehagligt!
Någon som vet mer?
Enligt svt var hundarna av raserna schäfer och pitbull. Kan inte läsa den länk du la upp.https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/
Usch så obehagligt!
Någon som vet mer?
Ursäkta, man vet ju aldrig vem som kan läsa DNs artiklar och när.Enligt svt var hundarna av raserna schäfer och pitbull. Kan inte läsa den länk du la upp.
Oj, känns som det ska mycket till för att ens egen hund attackerar ägaren.
Två hundar på plats och två människor skadade, den avlidna äger hundarna. Hundslagsmål som urartat?Oj, känns som det ska mycket till för att ens egen hund attackerar ägaren.
Någon slags shitbull förmodligen.Uppdatering: hunden som bet är en "amstaff-liknande" ras.
Låter ju som att ngt slagit slint om den inte gjort ngt liknande tidigareHunden gick till attack mot kvinnas gäster.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwwE81/kvinnans-hund-i-robertsfors-gick-till-attack-mot-gast
Finns inga rapporter om tidigare incidenter och kvinnan hade ägt hunden i några år.
Att det inte finns rapporter om det betyder ju inte att det inte hänt dock.Låter ju som att ngt slagit slint om den inte gjort ngt liknande tidigare
Låter ju som att ngt slagit slint om den inte gjort ngt liknande tidigare
Jag läste i en annan artikel att en amstaff som ägts av kvinnan bitit ett barn tidigare. Dock inte bekräftat att det var samma hund.Låter ju som att ngt slagit slint om den inte gjort ngt liknande tidigare
Jag tar det för rätt osannolikt att man inte sett varningstecken tidigare. Att gå från 0 till dödlig attack låter oerhört extremt.
Bra idé men hur ska det lösas rent praktiskt? Alla coronahundar som såldes på bl a Blocket är inte mentalt instabila bara för att idioter är dåligt pålästa och köper vad som helst som är en blandning. "Den blir vad man gör den till." Jag tror inte den här ägaren hade planerat sin hädanfärd så här.Generellt känns det som fel hund i fel ägares händer, det händer lite för ofta att en reaktiv och aggressiv hund (oavsett ras) ursäktas med "men han är så snäll annars" lika mycket som att en sån hund hamnar i en totalt oansvarig ägares händer. Framförallt amstaff men har även noterat att det börjar dyka upp sådana ursäkter i flera olika raser, framförallt kring blocket-blandisar eller oreggade renraser som också dyker upp på blocket.
Jag tror på att reglera och säkra aveln för alla raser genom att genomföra fler MH och BPH (alternativt göra det obligatoriskt för valpköpare) och på att faktiskt sluta med att blandrasavla eller åtminstone se till att sådana kanaler för att sälja blandraser försvinner, det är inte helt sällan det är hundar med svajig mentalitet och andra problem som annonseras ut som "perfekta familjehundar" för att bara sälja en fin och söt hund. Och mer utbildning i just hund, mentalitet och träning.
Jag tror faktiskt att det är den svåraste biten att lösa, när jag pratar med andra som har hund är det sällan någon är intresserad av att ens gå valpkurs, än mindre skulle jag tro en "blivande hundägarkurs" skulle vara intressant. Folk (generaliserar hårt) vill ha hund men inte faktiskt genuint bli hundägare med allt det ansvar det faktiskt innebär. Framförallt när det gäller tuffa hundar som amstaff, cane corso, dogo argentino, ovtjarkor m.m för de hör alltför ofta att de är "perfekta familjehundar"(gärna och frekvent använt med blandisar med nämnda raser). Ja, de kan de vara men det kräver träning, ansvar och förståelse för rasen.Bra idé men hur ska det lösas rent praktiskt? Alla coronahundar som såldes på bl a Blocket är inte mentalt instabila bara för att idioter är dåligt pålästa och köper vad som helst som är en blandning. "Den blir vad man gör den till." Jag tror inte den här ägaren hade planerat sin hädanfärd så här.