S

saltakatten

Min ena häst har precis fått diagnosen kvickdrag. Jag vet att det i princip är en obotlig sjukdom och i det flesta fall går det bara utför.

Finns det andra här som har haft eller har kvickdragshästar och kan dela med sig lite av sina erfarenheter??
Varför fick era hästar kvickdrag?
Hur snabbt gick förloppet från frisk till väldigt dålig?? Slutade det med att ni fick avliva hästen?
Vad hade hästen för symptom??? osv...tacksam för svar

Jag är inte helt hundra på att det var kvickdrag min sköthäst hade, men till 90 % säker är jag..

Hur han fått det vet jag inte, troligen dålig halm/hö kanske?
Han var så pass dålig att man bara kunde skritta lite nätt utan att han fick svårt att andas. Vi tog inte ut vetrinär innan för vi trodde det var vanlig allergi ( han var lite allergisk varje vår) Så det tog 2 veckor från det att vi hade vetrinären ute tills det att han var avlivad.

Har dock för mig att man kunde få pencillin mot det? men för att det skulle ha någon effekt så skulle där inte vara damm eller något, så det hade fått bli utebox året runt för honom då. Han hade inte trivts med det så då var det bättre att avliva honom.

Min häst fick konstaterat "påbörjad kvickdrag" förra året.
Stallet hade urusel ventilation och det gjorde i sin tur att det luktade ammoniak i stallet. det var nog det som gjorde att han fick det. han fick en massa starka mediciner som inte tycktes hjälpa så vi bytte stall fortare än kvickt. han fick gå ute dygnet runt(som tur var var det sommar).
Till hösten fick han flytta in till ett stall m. mkt bättre ventilation & dessutom gick han ute ca. 12 timmar/dag .. Han är betydligt bättre nu och det märks knappt att han har nåt. Veterinären sa att han inte behöver några mediciner nåmer och att han i princip är frisk. Vi rider honom som vanligt och tävlar m.m.. när det är fuktigt väder ute andas han tyngre, men han är lika pigg och glad ändå.
Han hostade aldrig utan andades bara tyngre.

En annan häst i stallet har kvickdrag och har haft hosta m.m nåt år nu..Hon är vissa perioder sämre(på vintern)och under sommaren är hon mkt bättre. Hon har fått medicin då och då, som faktiskt har hjälpt. Det är någon slags stark "mintblandning"..

Hoppas allt går bra med dn häst. //Lotta

jag har ett sto, idag 20 år gammal, som fick diagnosen kvickdrag när hon var 10 år. Innan dess hade hon haft hosta till och från några gånger. Jag hade henne i ett stall där det även förekom blästring, och jag tror att det var det som drog igång det.Sedan blev hon väldigt känslig för halm och hö. till sist blev det kvickdrag. Hon fick diagnosen i maj och det var dags för bete. Hon var först uppe på djursjukhuset men svarade inte på mediciner där, men jag tog hem henne, och hon fick gå ute till oktober. Då blev hon frisk som alltid när hon har bete. På hösten satte jag henne på kutterspån, och hon fick ensilage istället för hö. Jag kokte alger till henne under vintern, som skulle vara slemlösande, och borstade henne ute, sopade inte när hon var inne osv. Bra stallmiljö, mycket utevistelse...undvik halm och hö, så brukar de flesta hästar bli bra. Stäng inte in dem i en dammig fuktig stallmiljö, det är det värsta man kan göra för dem.
Mitt sto har varit symtomfri i 10 år, har kunnat fortsätta sott tävlande, med placeringar i msv, och fått tre föl efter detta. är idag jättepigg och fräsh. Och hon var verkligen dålig med bukandning som hördes på långt håll, och förstorade näsborrar igen slemmade luftrör.
Men som sagt, det går att göra dem symtomfria med miljöombyte, frsik lufr och utevistelse.
lycka till!! :D

Min snart 18 åriga sto har kvickdrag. och hon klarar sig ritigt bra. jag har ägt henne i snart 4 år.Det är bara första vintern jag ägde henne som vi behövde ge henne medicin (mot atsma) och en sommar när hon fick en sommar förkylning då blev hostan värre men annars så är hon bättre. Hon har klarat vintrarna jätte bra. vi är väldigt noga med att inte sopa och mocka när hon är inne sen blöter vi hennes hö och hon går ute väldigt mycket

Min 17-åriga halvblodsvalack har också fått diagnosen kvickdrag. Han har varit "hosthäst" sedan han var fem men det utvecklades inte till kvickdrag förrän för ungefär ett år sedan. Just för tillfället är han väldigt hostig och går på Ventipulmin. Brukar hjälpa, men denna gången verkar det funka sämre. Hoppas på att han blir bättre snart.

Han började hosta när jag tillfälligt hade honom i ett stall med dålig ventilation och där de rullade stora halmbalar igenom hela stallet när det var dags att strö. Sedan dess har han hostat. Mer eller mindre. Ändå stod han där bara i knappt 2 veckor.

TAck för alla svar!!

Min häst är 15 år och har aldrig varit en "hosthäst". Det hela började för ca en månad sedan med att han svällde upp i buken, blev lätt anfådd, djupa hostningar och verkade i bland inte få luft.

Vi tog genast dit en veterniär som inte alls kunde hitta något fel på honom, det enda han gjorde var att ta ett blodprov som inte visade ett smack.

Vi tyckte det hela var mycket märkligt och började spekulera i allergier och allt möjligt.

Symptomerna förvärrades och för drygt en vecka sedan åkte vi in till kliniken. Där gick de ner och kollade i lungorna och det visade sig att han hade slem i hela luftstrupen ända ner till lungorna. Så nu knaprar min lille pålle en hel massa mediciner. Veterinären gav oss inte mycket till prognos utan han ansåg att vi skulle ge honom tre veckor. Om han inte blivt bättre på tre veckor såg framtiden inte ljus ut och vi då borde ta bort honom. :( Blev han däremot bättre på de här tre veckorna så kanske det fanns hopp att han åtminstone kunde fortsätta som promenadhäst :(

Vad jag har förståt så har hästen haft det här länge och just nu hamnat i ett akut stadie. Men han har aldrig tidigare hostat. Det enda jag kan komma på är att han nästan varje vår har blivit som jag har tolkat det lite förskyld och fått vitt snor. Men inte kunde jag tänka mig att det skulle sluta så här. Han har aldrig fått dåligt hö och vi har alltid varit noga med att stallet är luftigt.

Men det är väl som veterinären sa att vissa hästar är helt enkelt känsligare.

Jag fick mitt sto när hon var 9år.Hon hade då hostat regelbundet varje år på höst,vinter men värst våren i ca 2-3 år. Hon stod långa perioder i ett alldeles för litet och oventilerat stall så luften blev snabbt ammoniakfylld.Därav frätte detta och hon fick hosta som följd dessutom så var ägaren väldigt dålig med att inte halma när hästen var ute och rykta likaså.När jag fick henne så började jag låta henne vara ute året runt med vindskydd i hagen.Hon fick diagnosen för 2 år sedan.Hon blev bättre i ca 2år men sista 2 åren av 4 så gick det snabbt utför,hon avlivades i April detta året.Hon var så pass dålig då så hon kunde knappt röra sig förrän hon hostade och hon var påtagligt medtagen.Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag låtit avliva henne innan hon hann bli så dålig som hon var.Det var fruktansvärt plågsamt för henne. :cry: :cry: :cry:
Hon var uppsvälld,hade kvickdragsfåra och andades med stora problem,svettades och hade det väldigt jobbigt vid host tillfällena.Det enda jag kunde ge henne var Bislovon men det hjälpte inget de sista månaderna.Hon hade det extremt jobbigt vid fuktig och varmt klimat.Det borde vara lag på att inte ha hästar installade dagar förutom vid sjukdoms vistelse möjligtvis.Många hästar har fruktansvärd stallmiljö att leva i.ALDRIG mer en häst som får gå med kvickdrag,ett värdigt slut är alla djur värda. :)

Sv: Kvickdrag

Tråkigt hur är det med hästen nu? fick reda på idag att min älskling led av det och det beror 99% på höet som inte har varit så bra i år då det regnat mycket :\ han går på lösdrift och hostar bara vid ansträngning (helt okej på långa turer i alla gångarter men korta snabba hostar han) hostar alltså inget i hagen eller så.. Vad gjorde du eller har du något tips?
hoppas verkligen din mår bra!

Sv: Kvickdrag

Roligt att din mår bra på lösdrift! min häst hade också det upptäckte jag idag tyvär och han går på lösdrift och vistas sällan i stall så det kan inte ha varit annat än höet. Vad får eran för hö är det ensilage eller höselage? han ska få gå på hö vi slagit själva och plockat upp själv så långt det räcker men det vore bara tt ha en plan för omd et tar slut..
vad är det för medisiner han får?
tacksam för svar / en orolig

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 798
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar