fejko

Trådstartare
Min granne påstod att det är större risk för kastad kvarka om man behandlar hästen med antibiotika jag har alltid trott att det är tvärtom. Kan någon förklara?

Sv: Kvarka

En sjukdom som kan spontanläka får kroppen ett större immunförsvar emot, tex käkade jag som liten penecillin när jag fick scharlakansfeber och fick den då tre gånger efter varann. Den tredje gången fick jag ingen antibiotika, men sen var det slut på den åkomman också.

Eftersom kvarka är en form av virus, så är det inte själva kvarka man behandlar utan sidofenomenen såsom febern och ev infektioner som kan uppstå i samband med kvarka. (Om jag förstått saken rätt)

Kvarka är en bakterie (streptococcus equi)inte ett virus. Om man har kvarka i ett stall bör man behandla alla nya fall vid första febertoppen. Hästar som redan fått bölder bör inte behandlas om inte allmäntillståndet är så dåligt att det är nödvändigt.
PL

peter_lundin skrev:
Kvarka är en bakterie (streptococcus equi)inte ett virus. Om man har kvarka i ett stall bör man behandla alla nya fall vid första febertoppen. Hästar som redan fått bölder bör inte behandlas om inte allmäntillståndet är så dåligt att det är nödvändigt.
PL

Varför ska man inte behandla de som fått bölder?

Därför att man ändå inte kan komma åt bölderna med antibiotika, man bara fördröjer utvecklingen o förlänger därmed sjukdomsförloppet.
Däremot ökar troligen inte risken för kastad kvarka vilket man ansåg tidigare.
PL

Så olika svar man får, för några år sedan hade grannstallet kvarka och den veterinären svarade så på dessa frågor. Alla hästar behandlades inte, de som fick behandling ansågs som rikitgt dåliga. :crazy:

Ingen vet kan ha sagt att det är ett virus!
Ditt inlägg låter mer som beskrivning av inluensa!
Det som jag skrivit är den av SVS hästsektion rekomenderade behandlingen.
Anledningen till att man behandlar de riktigt tidiga fallen är dels att man vill stoppa upp utbrottet på så snabbt som möjligt o minska smittspridningen o dels att man på det viset minskar risken för allvarliga komplikationer.
PL

Senast ändrad:

Smittspridningen blev visserligen begränsad i detta fall, endast detta stall. Men tyvärr höll eländet på i månader, eller vad sägs om slutet av nov till april/maj året därpå. Så kanske berodde det då på att den veterinären inte visste bättre. :crazy:

Hur smittar kvarka? Min granne har fått kvarka. Jag har en ridväg som går utanför mina hagar bör jag förhindra att folk tar den vägen eller smittar det bara via direktkontakt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 971
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar