Kvarka-vaccination

Hippocampus

Trådstartare
Det hålls ju på att tas fram ett vaccin mot kvarka. Hur ser ni på det? Kvarka är ju en väldigt "jobbig" sjukdom men skulle ni lägga ut pengar på det som enskilda hästägare (annan sak med ridskolor osv som genererar pengar)? Vad tror ni priset blir?

edit: Det har ju funnits vaccinationer mot kvarka innan, jag pratar alltså om Strangvac.

Senast ändrad:
Sv: Kvarka-vaccination

Kommer att vaccinera om det kommer nåt som man kan vaccinera med. Resonerar så, att om det finns nåt som man kan göra så gör jag det.
Har inte en aning om vad det kan komma att kosta men det kan ju inte bli många miljoner:grin:
Man får väl spara in på nåt annat om man har ont om pengar, hästen kostar ju ändå så mycket att ha (svårfött, känsligt, klantigt, spralligt fullblod) så det kan ju inte ruinera en, är kanske en kostnad som bara kommer en gång om året ihop med dom andra vaccinationerna som man gör. Om det finns vaccin och man inte vaccinerar och han skulle få nåt så skulle jag ångra mig otroligt + att vården kan blir dyrare än att vaccinera om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle absolut vaccinera om det var ett säkert vaccin. Jag har skött om hästar med kvarka med allt vad det innebär och kan jag göra något mer för att förhindra att våra hästar får det förutom normalt smittspridnings tänk så gör jag gärna det.

Om det kommer ett vaccin med tillräckligt hög skyddsgrad, så kommer jag att vaccinera trots att jag aldrig haft kvarka och mina löper enormt liten risk att få det.

Men jag kommer inte att stå först i kön, utan jag vill 'se hur det funkar' först.

Men tillräckligt hög verkningsgrad/skydd, tillräckligt få biverkningar och ett humant pris så absolut. (humant pris = så att det t ex inte blir som när botulismvacc kom, att grunden är 3 sprutor med 1 mån mellanrum, och vaccinet finns bara i doser om 5, så jag var tvungen att betala för 5 doser och kasta de övriga - varje vacc..)

Om kvarka ar samma sak som Strangles, sa har ju det funnits vaccine for det minst 20 ar som har fungerat.. I alla fall fran mina trakter dar strangls vacc ar en del av arliga vaccinations delen.. Det, Flu Rhino, EWVT,WNV (fagelsjukan?), ja och de personer som vaccinerar mot \botulism.. Och rabies forstas, men det ar ju ett levande vaccine och far inte goras av icke licensed personer.. Annars ar det ju bara att hoppa ivag till butiken och inhandla, ga hem och borja vaccinationen..
Men jag vet det ar annorlunda i sverige dar folk i generellt inte "kan" (enligt myndigheter) ha ansvar for sana saker....
Men visst finns det ett vaccine har som fungerar for strangles klart hastar kommer att fa, OM jag kommer att vara ute pa showcircuit.. Dock kanske de som drabbas av strangles ofta borja se om sin hasthallning... Det handlar ju om prevention i de flesta fall..

Vi har högre krav på djurvacciner än USA därför finns inget godkänt vaccin idag.
Men nog skull jg förespråka vaccination den dag ett säkert effektivt vaccin med bra duration kommer.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka