Kvällsrutiner?

Våra hästar tas in runt 18-20 nu på vintern (tidigare om det blåser halv storm osv), senare på hösten/vårkanten vid fint väder. Täcken tas av på de som har. Kraftfoder och grovfoder ligger färdigt i boxen. Vi ger inget natthö senare. Min lilla häst får 7kg hösilage som jag hoppas räcker några timmar.

Sen släpps de ut mellan 5.30-7.00 ungefär, beroende på hur den som har utsläppet jobbar.

Mina har nu när jag är ledig mycket flytande tider. De går på lösdrift och jag fodrar två gånger per dygn. Idag har de fått första höet vid 12-tiden och får nog sista vid 22-tiden. Mineraler får de någon av gångerna när jag är ut, ingen av dem behöver kraftfoder just nu. Äter de kraftfoder brukar jag ge det en gång per dygn och då se till att det blir med ungefär ett dygn emellan (inte kl.22.00 och dagen efter kl. 09.00). När jag jobbar får de första höet vid 06.00 och sista ungefär mellan 18.00 och 21.00.

För att hålla dem friska och fina ger jag dem en vettig fodermängd, tränar dem så vettigt jag kan, har dem ute dygnet runt, har en uppvärmd vattenbalja i hagen, låter veterinär regelbundet gå igenom tänderna (olika intervall med olika hästar) och liknande.

tar in kl 22, hämtar fuxen och låter skimmeln springa in själv, stallet är då helt klart.
borstar rent benen på fuxen och sätter på bot paddar, byter till innetäcken, sätter in fuxen i boxen. stänger, släcker och går in och lägger mig :p.

morgonrutinen är att jag kommer hem kl 5, tänder och låter hästarna blinka sömnen ur ögonen, stretcha och kissa.
släpper sen ut den i hagen, ger frukost hö och kollar vattnet. går sen in och lägger mig ^_^ (jobbar natt).

Intag nån gång mellan 17-21, vid intag 17 får dom lite käk och jag slår en snabb koll att allt är ok.

Kvällning 21 består då antigen av att ta in, eller bara nattning. Jag fyller vattenhinkarna med varmt vatten (har kallstall), lägger in hö åt ena, hönät åt den andre. Mockar ur om dom varit inne sedan 17. Ger bytta med kraftfoder. Tar av täcken/tar på täcken, lindar med BoT-paddar på fuxen, ryktar båda och kollar av alla kroppsdelar, kratsar och oljar hovarna och smörjer skorv. Pussar mularna, säger godnatt och ändrar till nattlampa. Packar sedan hönäten inför morgondagens utevistelse och fyller på vatten i karet i hagen.

Nattningen är den absolut bästa stunden på min dag :love::D Så det tar oftast en bra stund...

Allt jag gör, gör jag för att pållarna ska må bra/hålla sig friska. Det är allt ifrån hur jag lägger upp träning/mat/utevistelse/ompyssling/rätt täcken/skick på hagen mm. Svår fråga :)

Jag såg denna video förut, vad kul att snubbla in på denna tråden strax efter! :D
Detta är en tjej som rider dressyr på Grand Prix nivå, som också är den enda dressyrryttare jag följer på Insta. Hon har gjort en video med sin hästs kvällsrutiner.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan). Vi hämtar vid 16 tiden (förutom...
2
Svar
37
· Visningar
2 063
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Migo
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka