Kvällens PLUS-program.

L

Lena2005

Blev lite nyfiken på den kursgård som nämndes i kvällens Plus. Själv har jag hört både och om dom, men tänkte jag skulle fråga er här om någon vet mera...både neg och positivt.

Sv: Kvällens PLUS-program.

Känner inte till gården, men man blir ju fundersam, självklart kan en häst bli rädd osv men om tre ryttare blivit avkastade av en och samma häst....

Aldrig hört talas om dem faktiskt, men måste bara säga att hästarna såg väldigt fina ut! Såg inte programmet men var in en sväng på hemsidan o kikade nu...

Ja, inte bara hästarna såg fina ut....Gården verkar ju inte gå av för hackor heller.. Det SER ju ut att vara en kanonfin anläggning.. Ingen som vet något om stället??

Jag såg inte programmet, men jag vet endel som varit i Vimmerby hos dem, och är mkt nöjda

Blev lite nyfiken på den kursgård som nämndes i kvällens Plus. Själv har jag hört både och om dom, men tänkte jag skulle fråga er här om någon vet mera...både neg och positivt.

Men är det inte alltid så? Ett omdöme är ju subjektivt, dvs 1 persons personliga upplevelse. Har man haft trevligt och allt motsvarat förväntningarna så är ju kursgården bra! Men om en annan människa haft andra förväntningar eller tråkigt nog råkat ut för en olyckshändelse så blir ju omdömet givetvis nåt helt annat....

När man driver ett sånt här ställe är det nog omöjligt att undvika olyckor och människor som upplever att det inte motsvarat deras förväntningar.

Tjejen i programmet verkar ju dessutom haft en himla otur genom att hon fastnade i stigbygeln på fel sida sadeln?

Hon hade ju fått ersättning från dem men inte för förlorad arbetsinkomst, i mina öron så låter det ju konstigt att hon inte själv hade en olycksfalls försäkring som täckte det....jag tycker nog att om man sysslar med ridning så bör man ha en sån.

Jo det är ju så och det var ju det som dom också sa i programmet. Att man i princip måste ha en egen personförsäkring för att få ut pengar (mer än absoluta minibeloppet) om det händer en olycka.

Har ni egen personförsäkring? Jag har det inte, men jag har i alla fall papper hemma från länsförsäkringar om personförsäkring. Tänkte att nu när jag har en unghäst hemma som jag senare ska sitta in mm så kan det vara läge :angel:.

Hur många halta hästar räknade ni till? Jag räknade ialla fall en...

Jag känner inte till just den kursgården.

Men rent allmänt tycker jag att tjejen i programmet verkade väldigt "okunnig" om hur hästar beter sig/är, hennes egen häst så ju rätt så "stapplig" ut.
Sedan gillade jag inte heller Plus gubbens sätt att säga att si och så mång människor blir AVSLÄNGDA varje år, hur många blir verkligen avslängda?? De flesta gångerna ramlar man väl av?? För mig är det en stor skillnad. När man säger avslängd så skuldbelägger man hästen, när man säger ramla av så är det mer ryttarens brister som har orsakat avramlingen.

Jag har ramlat av ca 200 ggr i mitt liv och kanske 2 gånger har jag blivit avslängd av en häst.
Jag har själv skadat mig och har "men" för livet men jag skulle aldrig komma på tanken att lägga skulden på den hästen!!

Ingen häst är helt säker i alla lägen. Alla hästar kan reagera och en del gör det mer än andra. Man kan aldrig garantera att en häst inte kan göra olika saker. Vill man ha en sådan häst så finns det käpphästar att köpa.

Jag tänkte även på det där med om hon hade en egen försäkring? Då borde väl den ha täckt inkomstbortfallet??

Känner inte till gården, men man blir ju fundersam, självklart kan en häst bli rädd osv men om tre ryttare blivit avkastade av en och samma häst....

När jag gick på ridskola blev jag avkastad av samma häst 5 ggr vid ett tillfälle. Rakt in i sargen. Visade sig senare att hästen hade ont i ryggen och vid tempobyten fick han alldeles tuppjuck. Dom avlivade honom några veckor efteråt.

Har nog aldrig slagit mig så mycket under så kort tid på EN häst...Fast mest bara blåmärken, men man var ju helt öm i kroppen i flera veckor.

Fast när man är i 13 årsåldern är man ju mjuk i kroppen, Hade det hänt idag hade jag nog brytit både det ena och det andra. Fast idag hade jag troligen insett ganska omgående att det var något fel på hästen och avbrytit på ett tidigt stadium. Men då var jag en envis liten hästtjej....

ungefär som barnen i Thelwellteckningarna:

thelwell.gif

ThelwellNormanCartoon.jpg

/kt

/KT

Senast ändrad:

Knapplån

Ja självklart är det lätt att trilla av och jag håller med om att det är stor skillnad på det o att bli avkastad. Har själv blivit det en gång vad jag minns o det var inderekt mitt fel ändå, då det berodde på utrustningen.
Om jag fattade rätt var det väl nån hästskötare som varit med till vet och den hade väl nått problem med ryggen?? Kan vara fel för jag kollade bara med ett halvt öga...

Råkade visst bli dubbelt

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Ja självklart är det lätt att trilla av och jag håller med om att det är stor skillnad på det o att bli avkastad. Har själv blivit det en gång vad jag minns o det var inderekt mitt fel ändå, då det berodde på utrustningen.
Om jag fattade rätt var det väl nån hästskötare som varit med till vet och den hade väl nått problem med ryggen?? Kan vara fel för jag kollade bara med ett halvt öga...

Fast det var väl bara tjejen som hävdade att det var så? Likaså sa ju hon att det var fler som blivit avslängda medan ägarna sa att det var 1 person till. Ord mot ord. Och om de flesta deltagare var lika oerfarna som den tjejen i programmet så är det nog inte så konstigt om nån åker av. Hon hade rätt dålig balans och verkade inte ha ridit så mycket. Hästar är ju djur och de ska balansera upp oss ryttare, ibland så funkar det ju inte och en orutinerad ryttare åker ju då av.

Om hon hade åkt av från sin egen häst hemma så hade hon ju inte fått ett rött öre om hon inte hade haft egen försäkring. Det tål ju att tänka på.

Jag svarar mig själv :)
Kom precis på att jag kunde kolla inslaget på nätet...

*KL*

Enligt kursgårdens hemsida så anordnar de kurser för lite mer avancerade ryttare...enligt min bedömning av tjejen som råkade ut för olyckan så såg hon inte speciellt avancerad ut på TV.

Många gånger överdriver människor sin egen kunskap och utsätter då sig själva för fara.

Jag säger inte att det är så just i detta fallet men välutbildade hästar på MSV nivå bör ju vara ngt känsligare för hjälperna än en "skogsmulle" häst och då kan kommunikations missar lätt uppstå. Att för den skull bli avkastad är ju inte så vanligt men lägger man ihop obalanserad ryttare + känslig häst så kan ekvationen nog stämma...

Nu har man missat ngt roligt program oxå, kommer det i repris?

Jo, det var min ärligt första tanke när jag såg inslaget. " inte konstigt att hon åkte av så som hon hoppar och skumpar på häststackarn" :crazy:

Självklart så ska man inte heller ha en häst som har ryggont gående lektioner heller. I detta fall var det kanske lite av bägge som utlöste det hela.

Jag ska se på programmet senare men min spontana tanke är att man inte har hästar som kastar av i en verksamhet som tar emot mindre erfarna elever. Man får dessutom se till ryttarens kunskaper både innan genom frågor och under lektionen hur den rider så man inte sätter upp en skumpande ryttare på en känslig häst - den ger man till en mer erfaren ryttare. Annars handlar man fel mot både hästen och ryttaren.
Tycker kursgården brast här och det kan leda till riktigt allvarliga konsekvenser för allihopa. Dessutom tycker jag alla verksamheter alltid ska ha säkerhetsstigbyglar, antar att de inte hade det iom vad som hände.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?