kvalitetstest för 4-årig ponny

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hoppla

Hej!
Kvalitetsbedömning för 4-årig ponny i västra götaland. Någon som vet vart det är och när? Det står INGENTING om det på spaf.se.

Sen undrar jag hur mkt ni tränar på inför just detta, ni som brukar visa era ponnysar där alltså... Jag har aldrig gjort det, så berätta gärna allt jag ska tänka på. :)

Sv: kvalitetstest för 4-årig ponny

Jag har aldrig sett kvalitets för ponnyer så jag vet inte riktigt hur det går till, men det borde vara ungefär som för stora hästar, kolla på www.asvh.se och sen på unghästbedömning.

Kvalitetsbedömning för ponny kommer att hållas i höst på några olika orter.

Skaraborgs Ponny Avelsförening brukar ha i september i Nossebro. Det ska beslutas i helgen om och när det blir i år.
Gå in på SPA:s hemsida för att titta på Råd och anvisningar för Kvalitetsbedömning, det kommer att vara samma som 2005 med några få ändringar. Där finns även en gammal propp och resultat.
Länken är http://www.avel.se/spa
PM:a gärna mig så får du mer info, men läs gärna på hemsidan först.
Det är lite andra regler vad gäller unghästbedömning för ponny än för stor häst, och det är jättebra att vara förberedd. När man väl är där så är det viktigt att man håller de tider som man får tilldelad. I Råd och Anvisningar står det ex de olika momenten som ska utföras, höjd på hinder, hur löshoppningsbanan ska byggas mm.

Senast ändrad av en moderator:

Är det ingen som visat sin ponny som vill berätta lite?

jag har visat en ponny för kunds räkning. Som redan sagts så är det bra att följa råden och vara prydligt klädd. Vi visade honom både som 3 och fyraåring så jag hoppas att jag inte blandar ihop det :)
Man får olika tider för ridprogram, exteriörbedömning och löshoppning. Var i tid till allt och var förberedd...dvs börja tex sadla itid o så. Vi var i Nossebro, och det gick väldigt smidigt, tror bara att det var ca 9 ponnier med eller nåt. Man väljer om man vill visa hästen under ryttare eller framför vagn (svårt o visa en falabella under ryttare tex)
En grej at tänka på som vi glömde: Ha med egen mat/godis att skramla med till löshoppningen!

Visste nån här var det komme rkomma upp ang om/när det blir i nossebro?

Kvalitetsbedömningar diskuteras under Avels-forumet.

Låser därför denna tråd.

/moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst