Kuskar med trasiga händer: Pisk och tömmar?

moiran

Trådstartare
Det är ju med all sannolikhet inte bara jag av alla som är ute och kör som inte har friska händer. Så jag tänkte helt enkelt höra om ni har några tips och trix att dela med er av? Jag har fått reumatism, och vissa dagar är händerna veka och gör ont att belasta långvarigt. Jag kan få det att funka hyfsat när jag rider så länge reumatismen inte är på krigsstigen ordentligt. Men jämfört med körning är tyglarna lättare, man kan lämna spöt hemma och jag har väldigt många fler år av rutin inom ridning.

Nu har jag smala lädertömmar och en billig pisk. Pisken ställer jag ifrån mig i piskhållaren rätt mycket efter som handen helt enkelt somnar och jag känner inte vad jag håller på med. Gör det stor skillnad om jag lägger mer pengar på min pisk ? Jag hobbykör kommer kanske ut 40 dagar på ett år och även om vi försöker jobba med tempo, form, rörelser och sådär så har vi inga proffsambitioner. Liiite kul hade det varit att få prova nån pay and drive, kanske nästa år, men det är allt. Jag har fått höra att en bra pisk är välbalanserad, men vad innebär det mer precist? Vad kännetecknar en perfekt balanserad pisk?

Tömmarna glider och blir långa (märkte jag häromdagen när lilla hästen helt frankt antog att det var fullt race som gällde när vi svängde in på en enormt lång stubbåker... mycket töm att hala in då innan jag kunde börja bromsa...), och ofta märker jag att jag blir stum. Förmodligen för att jag försöker kompensera att inte vara stark med att spänna hela handen. Det går bättre att köra med enhandsfattning, men både jag och hästen behöver lite mer rutin för att det ska fungera bra. Till exempel idag, när vi blev kappsprungna av en flock nyfikna kvigor med dike respektive slänt på vardera sidan vägen, kunde jag inte reda ut situationen utan en töm i var hand trots att han egentligen inte reagerade särskilt mycket mer än att han blev lite vinglig.

Senast ändrad:
Sv: Kuskar med trasiga händer: Pisk och tömmar?

Jag tycker personligen att det är stor skillnad på min billiga pisk från Hööks och den jag har från Piskmakaren. Tror Piskmakarens väger typ en tredjedel av Höökspisken. Dessutom är handtaget smalare. Och den är mycket bättre avvägd. Hööks är liksom tung i handtaget och nedtill. Kanske kan Piskmakaren anpassa en pisk åt dig? Ett tips är en ögla som du kan ha runt handleden tex.
För min 160 cm pisk betalade jag 620:- och det var värt varenda krona. Jag hade gladeligen betalat det dubbla.

Du kanske ska använda sånna där grepp som många hoppryttare använder? Man spänner fast öglor på lagom längd och sen kan man hålla i dom :)

(simpelt förklarat)

Och så en väl balanserad pisk, kolla in Piskmakarens hemsida!

Jag vet att många med problem med just händerna använder samma sorts handtag som de har på travet. Då kan inte tömmarna glida iväg från dig. Om du tycker det känns bättre med ett enhandsgrepp så kan du prova sätta ihop tömmarna med en tömklämma, då kan de inte glida iväg från dig och bli ojämna. Kör då på en enhandsfattning, och använd andra handen som hjälphand vid behov.

Vill du prova tävla borde du kunna tävla som Handikappskusk, och då ha groomen som piskförare :)

En bra pisk vilar i handen utan att man behöver hålla fast den. Den långa delen som är framför handen väger lika mycket som handtaget bakom, därav "balanserad". På de flesta piskor väger långa delen så mycket att man måste klämma åt med handen för att den inte ska tippa framåt. Jag har piskmakarns i kolfiber och den är jag jättenöjd med, lätt och balanserad. Men nu när jag kör fyrspann och hängt på en lång släng som når förlöparna blev den plötsligt inte längre balanserad = kramp i handen/underarmen om jag måste hålla den längre stunder (tex när jag kör dressyrprogrammet)

Har sett att några har gjort ett handtag på pisken, en rem som liksom går tajt över översidan på handen så att pisken sitter kvar i handen utan att man håller om den. Ser ut som något värt att testa, bör gå lätt att ordna med en rem och lite eltejp.

Hur tjock pisken ska vara är individuellt, jag vill ha ett smalt handtag medan min man vill ha tjockare. Så det kan du prova lite olika och se vad du gillar.

Samma med tömmar att man kan föredra olika bredd/tjocklek/tyngd på dem. Men en riktlinje på bredden är att den ska precis få plats mellan lederna på fingret. Den får ju inte vara för bred för att vara bekväm, men för smal töm är inte heller bra för då kanske man måste knipa fast den för att den ska stanna i handen.

På tömmarna kan du sätta såna öglor som de har på travet, det har HK-kusken i min klubb. Men de som hör till travtömmar är ofta ganska tjocka och klumpiga, jag tror att hon har några specialgjorda som är lite nättare.

Det finns också tömmar med invävda gummitrådar som inte glider i handen. Vanliga vävtömmar tycker jag är helt värdelösa, lätta och sladdriga... Men mina tömmar (från Ideal) med gummitrådar gillar jag nästan bättre än lädertöm.

På tävling kan du som sagt anmäla till HK-klass och då kan du låta groomen hålla/använda pisken och du får använda såna öglor på tömmarna om du behöver osv. I LB och LA behöver man inget medicinskt kort utan då räcker det att man anmäler i sekretariatet vilka hjälpmedel och anpassningar man behöver.

Senast ändrad:

Hur långa tömmar behöver du?

Jag använder nästan bara travtömmar av den anledningen. Nu är jag bättre så använder vanliga handtag men när de var som värst så hade jag bara stegtömmar (finns några varianter men grunden är samma http://www.finntack.com/sv/category.php?ItemID=11456). När fingrarna inte funkar eller hoppar ur led så stoppar jag in handen i handtaget så ev tryck kommer på handleden

Har funderat flera gånger om man skulle köpa biothane i metervara och göra egna stegtömmar i den längd man behöver. Har tyglar i biothane som är grymt lätta och mjuka

Har dock noll koll på om man får ha tömmar med handtag eller stegtyglar om man ska tävla i körning

Undviker pisk men kände på ett körspö från piskmakaren för flera år sen och de va väldigt välbalancerat och lätt. I en helt annan klass än de spön jag har hat genom åren

Tack alla!!

Rem över handen på pisken och tömklämma låter som något jag improvisera fram för att testa utan att lägga särskilt mycket pengar!

Textiltömmar inbillar jag mig skulle kännas knepigt - jag har ju haft lädertyglar när jag rider de senaste tjugo åren i alla fall. Jag har aldrig kört med något annat än lädertömmar, men man kan ju vänja sig vid det mesta och jag har ju inte kört särskilt mycket för att ha några djupt inrotade vanor heller... Min töm nu är "lagom" bred och ligger precis mellan lederna på de tre största fingrarna. Jag skulle kunna tänka mig en som är något smalare och något tunnare, men ska jag hitta något som är smalare än 1,5-2 cm och tunnare än 3-4 mm misstänker jag att jag får kommer få leta och hosta upp pengar... Går kanske höra med en sadelmakare.

Jo, piskproblemet beror ju mycket på att jag måste hålla den uppe, en statisk belastning, även om det inte känns så tungt de första tio minutrarna. Min pisk såldes faktiskt med epiteten "smidig och välbalanserad", men jag måste nog hålla några dm ovanför handtaget för att pisken ska ligga i jämvikt i horisontellt läge. Men man kan nog inte förvänta sig så mycket för några få hundralappar... :D

Tömmarna är egentligen för långa. Öglan på andra sidan handen är mer än 1,5 meter lång, så jag kan glida rätt mycket på tömmen innan den tar slut... Jag köpte dem när jag körde in honom och ville ha tömmar så att jag kunde gå bakom draglinor och traktordäck utan att behöva hålla allra längst ut på tömmen. Jag har ett par tömmar till som är lite kortare, men de är lite bredare (2 cm uppskattar jag utan att ha dem framför mig) och lite för stela för att det ska vara bekvämt att "köra in" dem, särskilt nu. Det finns kanske något knep att få nya tömmar mjukare innan man spänner dem i huvudlaget? Jag har använt dem att tömköra några få gånger, men i övrigt ligger de ihoprullade i en låda...

Tömmarna jag har nu är för övrigt köpta av sadelmakare. Kvalitén är inte top notch, de fransar sig på insidan, men de där fransarna gör det faktiskt lättare att hålla tömmen. Men snygga är de ju inte...

Undviker pisk men kände på ett körspö från piskmakaren för flera år sen och de va väldigt välbalancerat och lätt. I en helt annan klass än de spön jag har hat genom åren

Jag tycker piskmakarens piskar är bäst hittills (lätta och vältillverkade) men inte är de välbalanserade inte.
Jag är helt utan handikapp och har alltid svårt att tycka att den ligger balanserad i handen. Den är tung framåt. Man kan lätt testa detta själv genom att lägga spöt över pekfingret och se var balanspunkten sitter.

På mina spön från piskmakaren ligger de ca 40 cm från mitten av handtaget medan de sitter ungefär i mitten på ett spö från H**ks, vilket ju är sämre förstås.

Förra året pratade jag med piskmakaren och han hade aldrig hört talas om att det skulle vara balanserat nere vid handtaget och ifrågasatte vem som sagt att det ska vara så.

Trots det kommer jag även i fortsättningen köpa därifrån.

Kanske skulle svara på hur långa jag behöver istället för hur långa mina nuvarande är... :D Jag har en häst storlek mindre (någonstans mellan 160-163 kanske) och en rockard. Borde inte behöva så långa. En hästlängd plus drygt ett par meter? Plus lite ögla, såklart.

Senast ändrad:

Jag får köpa en riktigt lätt pisk och sätta ett par blyvikter i bakänden. :)

Tömmarna jag tänker på har tyngd och känsla som lädertömmar, inte alls som de textiltömmar man normalt tänker på. Kolla på Börjes, där heter de "Töm gummerad IH".

Om tömmarna är långa borde inte göra något när man kör i vagn? Man sitter ju på änden som blir över.

Piskmakarns "vanliga" gillar inte jag, men den han har i kolfiber som kostar några hundralappar extra (runt 800?) älskar jag!

Om tömmarna är långa borde inte göra något när man kör i vagn? Man sitter ju på änden som blir över.

Nä, bara mer att trassla in sig i mellan det att jag fått på vagnen och klättrat upp i vagnen... ;) Jag ska kika på tömmarna du refererar till! Tack

En bra pisk är viktigt. Jag älskar min från piskmakaren.

Sen istället för att hålla upp tömmen i handleden så håller jag upp den i armbågen och kan därmed slappna av i handen.
Öglor att hålla i är inte dumt heller :-)

Lycka till

Kl, finns ju reinbows som går att fästa på i princip alla tyglar, så kan du enklare anpassa längden på tömmarna.
Är ingen kusk, snubblade bara in här :p

Kl, finns ju reinbows som går att fästa på i princip alla tyglar, så kan du enklare anpassa längden på tömmarna.
Är ingen kusk, snubblade bara in här :p

Beställde faktiskt ett par sådär rent spontant. Jag hoppas att de funkar. Kanske funkar de vid ridningen också de dåliga dagarna. Får se nästa vecka... :)

Vart hittar man Reinbows?

Aldrig hört talas om men lät som de kunde va något att prova

Hej!

Jag har svaga handleder som ofta blir överansträngda. För mig är en pisk från Piskmakaren ett måste, alla andra knäcker mina handleder direkt. Min piska provade jag ut på Globen för mängder av år sen och jag älskar den fortfarande.

/Lavinia

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama