Kuskar med trasiga händer: Pisk och tömmar?

Sv: Kuskar med trasiga händer: Pisk och tömmar?

Ok, fick hem Rein Bow-öglorna igår. Tyvärr funkar de inte alls på mina tömmar som uppenbarligen är alldeles för tunna. Fungerar inte på mer än ett par av mina tyglar heller. Med den tygel som fungerar måste jag få spännet alldeles perfekt för att det ska fastna. Misslyckat köp alltså. Ska man ha så feta tyglar/tömmar som Rein Bows tydligen kräver så förstår jag inte hur man ska få plats med både tygel och öglor i händerna - åtminstone känns det alldeles för tjockt för mig och gör ont.

Jag ska se om jag kan lägga någon gummiremsa mellan töm och spännet precis där Rein Bowen fästs in på tygeln/tömmen. Kanske den går att få fast då. :(

Några tyglar och en töm (den ljusbruna). Skäms lite över skicket på lädret. De har legat i en ladugård nu under sommarbetet och det har inte blivit av att jag putsat av dem... :o

http://www.youtube.com/watch?v=Piv0HDYy6GQ&feature=youtu.be

Reinbow är framtagna till gummityglar som i stort sett alla hoppryttare använder därav att de behöver så tjockt för att fasta.
Vad gäller pisk så har hansbo en körpisk i kolfiber (ca 250:-) som inte väger någonting har själv problem med slitna händer och får kramp av att hålla en normal pisk när jag tömkör och det blev en enorm skillnad när jag köpte den. För övrigt klarar jag bara vävtöm läder måste man hålla så mkt mer i för att de inte skall glida och mina händer reagerar just på det. Gummityglar i ridningen är guld värt alltid tillsammans med tunna handskar i antiglid material då behöver man inte hålla knappt.

Reinbow är framtagna till gummityglar som i stort sett alla hoppryttare använder därav att de behöver så tjockt för att fasta.

Mm, jag missade denna info som inte var jättetydlig på deras hemsida. ;) Men nä, feta gummityglar är inte för mig - det gör ont när något trycker på lederna. Jag ska prova silvertejp idag tänkte jag... :D

Jag har ett par vävribb, men de är såna där sunkiga som skickas med mellanklasspristräns. De känns stela och obehagliga att hålla i. Blir det bättre med en högre prislapp? Jag har aldrig brytt mig om att känna på några eftersom jag aldrig varit intresserad. Jag ska investera i tömmarna någon tipsade om ovan efter löning. Ska kolla på Hansbo-pisken också! Tack för tipset!

Kan du inte göra en tejpklump där reinbow ska fästas?

Det var precis det jag tänkte prova idag. :D

Men sen tänkte jag se om jag kan superlimma dit en bit tjockare gummi inuti spännet så att det går att fästa på mina tyglar utan att behöva böka hit och dit med tejp när jag/andra ska flytta dem mellan mina tömmar/tyglar

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama