Kupering av öron och svans..

Sv: Kupering av öron och svans..

Jag har själv amputerat några men inte tillräckligt för att jag skall anse det motiverat att ta bort förbudet!
PL

Jag är helt emot både öron och svans kupering. Det finns ingen anledning till att stympa hunden så om de inte verkligen skadar sig såklart.

Knapplån.
Jag är emot kupering när det är rent utseendemässigt.
men jag skulle kunna tänka mig att kupera öronen tex på pinscher.
En anledning är att de kan slå sönder öronkanterna (bara av att skaka på huvudet) och när de gör det inomhus har man gärna rödprickiga väggar sen. Men de flesta pinscherägare löser detta genom att tejpa öronen.
Dock ser jag nog hellre lite blodstänk än kuperad hund;)
Blev lite virrigt och motsägelsefullt visst:o

Jag är helt emot alla kosmetiska ingrepp så svaret är nej jag tycker inte om kupering.

Är glad att det är förbjudet enligt lag.

Blir det problem med en kroppsdel tar man det då inte i förebyggande syfte.

Tycker att kuperade hundar ser konstiga ut, konstgjorda.

En människa jag träffade för längesedan idiotförklarade mej när hon såg att min hund har kvar klon på benet, hon tyckte det var djurplågeri.

Han är gammal nu och han har aldrig haft problem med dem, varför skulle jag ta bort dem för att han kanske kunde fått problem med dem någon gång i framtiden?

Jag är helt emot alla kosmetiska ingrepp så svaret är nej jag tycker inte om kupering.

Är glad att det är förbjudet enligt lag.

Blir det problem med en kroppsdel tar man det då inte i förebyggande syfte.

Tycker att kuperade hundar ser konstiga ut, konstgjorda.

En människa jag träffade för längesedan idiotförklarade mej när hon såg att min hund har kvar klon på benet, hon tyckte det var djurplågeri.

Han är gammal nu och han har aldrig haft problem med dem, varför skulle jag ta bort dem för att han kanske kunde fått problem med dem någon gång i framtiden?

Exakt min åsikt! :bow:

Ursprungligen postat av MrsScabtree
Beauceroner och dobbisar ser egentligen bara snygga ut om de är kuperade .

Urk, jag tycker precis tvärtom. Kupering är extremt fult tycker jag. Det förstör hela symmetrin i utseendet. :crazy:

Jag tycket som du Tambourine! Det känns taskigt och ser onaturligt och fult ut också. Jag tycker ju förövrigt att okuperade dobbisar är det vackraste som finns :love: Menmen, smaken är som baken - delad.

Helt onödigt och ur min synvinkel helt oetiskt. Jakthundar som slår sönder svansar kan man amputera i efterhand. Att gå händelserna i förväg tycker jag är fel. Då kan man ju kapa svansarna på alla hundar. Det är lätt att klämma en svans och polishundar eller andra hundar med riskabla arbeten lär ju kunna få sina svansar skadade också.

Hade en stövare som slog sönder svansen, inte i skogen utan i hundgården. Det tog tid för svansen att läka ihop men väl ihopläkt så förblev den hel (hörnen på hundhuset vadderades så att hon inte kunde slå sönder svansen mot dem igen).

Kuperat är grymt mycket snyggare på vissa raser än icke, men samtidigt tycker jag det är fel.

Hur var det nu i Sverige, får man ställa ut en kuperad hund här? Fast det är förbjudet att göra ingreppen här i landet...

dobermann.jpg

320px-Dobermann.jpg

Kuperat är grymt mycket snyggare på vissa raser än icke, men samtidigt tycker jag det är fel.

Hur var det nu i Sverige, får man ställa ut en kuperad hund här? Fast det är förbjudet att göra ingreppen här i landet...

dobermann.jpg

320px-Dobermann.jpg

den nedre hunden har ju en ful kroppsform i övrigt också...

http://www.vets.org.nz/images/TailDocking/Dobermann.jpg

men visst har du rätt att de ser tuffare ut med öronen upprätt..

kan det kanske bero på att den kuperade är från utlandet?
De brukar väl vara bra mycke snyggare i allmänhet och av bättre kvalité än de svenska?
*har noll koll på pip-dobermann*

Vad tycker ni om detta ingrepp? För elelr emot?

Själv gillar jag det inte om det inte är för medicinskt syfte. tex bruten svans elelr liknande.

Tycker att kupering av öron verkar vara kraftigt plågsamt.
Vad vet ni om detta, hur det går till vart det görs mm mm.
Vad tycker ni andra?
Vill inte starta en bråk tråd utan vill bara veta vad andra tycker om detta.

Jag tycker att det är jätte snyggt med kuperade öron på ex doberman, men jag är absolt inte för det.
Tycker att det är lite sjukt att amputera delar på ett djur för skönhetsskull.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 677
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka