Kuperade öron på Westie

Malibu_Stacy

Trådstartare
Var det standard förr i tiden? Såg nämligen en liten Westie-herre igår med kuperade öron och började undra om man gjorde så förr när det fortfarande var tillåtet och om man gör det i de länder där det än idag är tillåtet att kupera?
Westie utan svans har jag sett ett antal gånger, men inte med kuperade öron.
Såg i alla fall inte trevligt ut.

Sv: Kuperade öron på Westie

Westien har ju stående öron naturligt, att kupera dom låter rätt onödigt?

Ja det tycker jag med! Därför ställde jag frågan om man gjorde så förr eller om det bara var just detta exemplar jag såg.
Finns det något syfte med det liksom?

Hur vet du att de var kuperade?

Westi utan svans har jag aldrig sett, det går ju emot rasstandarden. Hur ska man kunna få ut hunden ur grytet utan en svans som handtag?

För att jag vet hur kuperade öron ser ut :) Westie utan svans har jag sett många gånger och vet naturligtvis att det går emot rasstandarden precis som kuperade öron också.

Tänkte bara om det fanns något syfte med de kuperade öronen. Till exempel kuperade man både öron och svans på Dvärgschnauzrarna så inte råttorna skulle ha nått att bita i (därför har de ju även skägg och de långa ögonbrynen, så att råttorna biter där istället för det skadar ju inte hunden).

Nej, westien har aldrig kuperats. Varken svans eller öron.

Hur menar du att den har kuperats? Har de skurit av öronen, eller skurit upp dem så att de ska stå upp? Vissa westies öron ställer sig aldrig, förmodligen har öronen då kuperats istället, men naturligtvis är det inte tillåtet, dessutom helt onödigt då hunden inte skulle kunna ställas ut.

Tack då vet jag :)
Öronen var alltså inte helt avskurna utan de var kuperade, så här:

namnls_105425367.png

(Fast på Westien då rå)

Fast sådär ser ju westies öron ut normalt? Det är inte bara så att pälsen var väldigt kort?
Att svansarna skulle kuperas verkar väldigt märkligt, är du säker på att det är westies du har sett?

Fast sådär ser ju westies öron ut normalt? Det är inte bara så att pälsen var väldigt kort?
Att svansarna skulle kuperas verkar väldigt märkligt, är du säker på att det är westies du har sett?

Funderade på detsamma. I synnnerhet när westies klipps (med maskin) kan öronen se lite extre vassa ut.

För ett antal år sedan träffade jag faktikst en kuperad westie! En lite äldre Eng.import-hane som skulle användas i svensk avel fick jag förklarat för mej.

Kuperingen berodde på att han användes som räv/grävlings-sprängare och vid otaliga tillfälet varit lite för "het på gröten" och skadat först ena och sedan andra örat.

Just denna hunds kupering liknande dock inte staffen på bilden utan mer den som görs på "ryska gårdvarer" dvs rel. runda och bara någon cm höga.

/Swat

För ett antal år sedan träffade jag faktikst en kuperad westie! En lite äldre Eng.import-hane som skulle användas i svensk avel fick jag förklarat för mej.

Kuperingen berodde på att han användes som räv/grävlings-sprängare och vid otaliga tillfälet varit lite för "het på gröten" och skadat först ena och sedan andra örat.

Just denna hunds kupering liknande dock inte staffen på bilden utan mer den som görs på "ryska gårdvarer" dvs rel. runda och bara någon cm höga.

/Swat

Och givetvis minns du inte namnet på hanen? (Jo, snälla!!)

Njae... Han var in för ett spermieprov har jag för mej och kallades Daddy (?). Hans stamtavlenamn kommer jag inte ihåg...men det ringer en liten klocka för att det var något "adligt" typ Sir XXX eller något liknande, men där kan jag minnas HELT fel!!

Det måste dock ha varit i slutet av 2006, så det är visst mer än "några år" sedan :D

/Swat

Om det är en hundras jag verkligen kan känna igen så är det West Highland White Terrier. Finns inte så många raser som ser ut så och dessutom är vita.
Så ja, jag är säker på att det är Westies med kuperade svansar jag sett. Här i tyskland springer det runt lite allt möjligt konstigt i hundväg...

När det gäller öronen kann det naturligtvis vara så att de klippt/rakat öronen med maskin men jag tyckte verkligen att det såg ut som om de kuperat. Får väl vänta och se om jag träffar på hunden igen, då kan jag ju fråga.

Hittade dessa på hunddata...kan det vara någon av dem?

Sirrael White Oleander T west highland white terrier
S14761/80 Sir-Vivor H west highland white terrier
S15130/75 Sirka T west highland white terrier
S19799/85 Sir-Simon H west highland white terrier
S34264/76 Sirocco H west highland white terrier
S47055/82 Sirikit T west highland white terrier
S47955/99 Sir-Lancelot 752098101039268 H west highland white terrier
S52746/2006 Sirocco-Ken H west highland white terrier
S54170/93 Sir-Teddie H west highland white terrier
S55821/78 Siricehill H west highland white terrier
S60150/89 Sir-Winstone H west highland white terrier
S66099/79 Siri

(undantag för tikarna givetvis)

:o

Senast ändrad:

Oj... Hunden borde ha varit 6-7-8 år (gissningsvis) och hade kommit till Sverige rel nyligen då jag såg honom.
Är någon av de hundar du listat en Eng.import - som vuxen? (Syns om födelseåret är ett annat än året i reg.nr.)

Jag känner inte igen något av namnen på rak arm, men så är ju detta inte någon ras som jag är intresserad av så jag har liksom inte försökt komma ihåg namnet tidigare :angel:

Borde inte raskulubben kunna hjälpa till med detta?
De brukar ju föra statistik över alla importer!

/Swat

Ja, det är ju ett inte osannolikt skäl till kupering. Men som du säger så ser ju sådana kuperingar väldigt speciella ut vilket gör att man lätt förstår skälet till kuperingen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 687
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
761
Senast: ildiko
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka