Sv: Kudde

Till saken hör att Tyra börjar bli platt i bakhuvudet och vi vill gärna undvika det. Men jag funderar nu på att köpa vuxenkuddar eftersom det finns så många olika att välja på. Själv har jag en från jysk som har några år på nacken och är lika bra idag som då.

Pröva att lägg henne på sida och sova. Och så lite ryggläge/babysitter som möjligt på dagarna. Jag tror faktiskt inte de spelar någon roll om man har kudde eller inte, de är inte det som bestämmer om de blir platta eller inte. Jag tycker Rasmus legat massor på rygg, stilla, men han har aldrig ens haft en tendens till att bli platt.

Dacron. Den med blå rand.

Jag har använt kudde fram tills han började vända på sig i sömnen. Han har alltid legat helt stilla med huvudet åt samma håll. När han fick kudde kunde han växla från höger till vänster.

Finns sådana där kuddar som gör att de ligger på sidan hela tiden utan att rulla över. De brukar förebygga platt huvud. Men man får ju se till att de inte läggs på samma sida varje gång de sover, utan man får växla.

Vi har ingen kudde. Nike är snart nio månader. När ska man börja med det?

Från dag 1 ;). Har ni klarat er utan kudde hittills kan du fortsätta så! När barnet är större kan barnet välja själv.

Det är främst det första halvåret som barnets huvud är känsligt för tryck men det är som sagt inte alla som råkar ut för problem. Jag tror det hänger en del på också vad barnet gör på dagarna. Blir det mycket liggande då är ju risken förstås större.

Dacron har vi också, tycker den har funkat bra! Men var givetvis tvungen att gå och känna om den var platt nu.. och den har nog plattat till sig lite i mitten, men inte så farligt tycker jag. Är det inte så att kudde till riktigt små barn ska vara platt?

Jag tror att jag klämt på denna i affären och har för mig att den är ganska platt redan från början. Stämmer det?

Vi har använt "Rätt Start Exklusive"-kuddar, både den mindre variantet och den större. Våra små var ju prematurer så även den lilla kudden verkade gigantisk på den tiden. Vi tycker att de har fungerat bra,

Vill man skydda barnet från risken för platt skalle bör man både tänka på att det späda barnet ska ha kudde under huvudet även under dagtid samt att man hela tiden byter håll på barnet i sängen (eller flyttar runt sängen).

Finns ett fönster i sovrummet bör man tänka på att barnet har lätt att sträva mot fönstret, även ev. mobil kan man placera så att barnet får ligga och titta på den från olika håll.

De brukar dock vara ganska observanta på BVC när det gäller risk för plattskalle numera.

På dagtid när hon ligger i babygymmet på rygg så har hon kudden också. I vagnen finns även där kudde.

Nu har BVC koll på henne. Vi ska dit om två veckor på kontroll så vi får se vad de säger då.

Liknande trådar

Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: ufot
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka