Sv: Krypt?

Min hane hade båda kulorna nere någon dag innan jag hämtade. Dagen jag fick hem honom så var en uppe. Och så förblev det. Fick tillbaka 1800:- av uppfödaren. 20% av köpesumman.

Man behöver inte kastrera, min veterinär sa att hundar som får problem får det oftast väldigt sent in i livet. Nu valde jag att göra det iallafall pga stress hos hunden.

Just därför du ska kontakt med veterinär, för att följa utvecklingen.

Okej, precis som jag hört då alltså :)

Liknande så som jag också tänkt. Jag kan ju ändå inte ställa officiellt så nu är det ingen mening att behålla "manligheten" ;)

Tack för ditt svar!

Som uppfödare fick jag i en kull några valpar som blev kryptorchida. Var då i kontakt med SKK som rekommenderade återbetalning av 15 % av köpesumman. Kryptorchism går ju inte in under dolda-felförsäkringen utan det är upp till uppfödaren att ersätta valpköparna. Men det finns alltså inget krav utan bygger på frivillighet, men SKK rekommenderar att man gör det. Vi hade dock en hanhund som var "einstein" under hela första året, vi skulle kastrera honom och hade bokat tid, veckan före operationen (blev ju lite mer avancerat då en stenen låg i buken), så trillade kulan ner. Blev alltså en vanlig kastration och det var vi tacksamma för. Så, även om chansen är liten, så finns ju en viss möjlighet att han blir en "zweistein"!

Om hunden misstänks bli krypt, får man tillbaka pengar av uppfödaren då? Jag har ju planerat att ställa ut honom men är nu lite bekymrad att det inte kommer gå. Han är snart 7 månader.

Jag fick tillbaka 25% av köpesumman av min uppfödare.
Blev rådd av 2 veterinärer att kastrera eftersom att risken för tesikelcancer hörs vara större.
Trots avsaknad av båda kulor så hade han ett gediget tik-intresse, så för att göra allt smidigare för oss alla så kastrerades han :)

om hundens ena kula inte ramlat ner vid försäljningen så ska det stå i besikningspapprena och då brukar man kunna göra ett avtal med uppfödaren att har inte kulorna ramlat på plats inom viss många månader så får man tillbaka en bestämd summa av köpesumman

står de U.a så har han varit U.a vid besiktningen.
de kan hända att dom kan trilla upp och ned..jag hade åkt till vet och fått de konstaterat och sedan kontaktat min uppfödare!

står de U.a så har han varit U.a vid besiktningen.

Det innebär dock inte nödvändigtvis att båda kulorna varit nere i pungen, eftersom de flesta veterinärer skriver ua om inget abnormt upptäcks. Det är ju inte helt ovanligt att en kula inte är nere exakt i just det ögonblicket som vet. känner efter.

Min vavva är krypt och där sa dom också att kastrering är att föredra, pungen i magen ligger ju lite vamt till så tydligen utsöndrar dom mer hormoner :angel: och det kan ge testikelcancer. Nu var det flera år sedan vi pratade om det. Han är snart 8 år och jag vet inte, vågar man kastrera nu? Är jättenojig att op ska gå fel, det är ju stort ingrepp... Min chihuahua kostade 6500 kr, hade 1000 kr rabatt.... med tanke på dagens priser så är jag nöjd för hur han kostade :angel: (ja han är SKK reggad )

Idag anser man att risken för cancer i den testikel som ligger i buken är mindre än vad riskerna är med narkos och bukoperation. Kan vara bra att veta. Jag har fött upp tre hanar som blivit kryptorchida och ingen av dem har kastrerats. Den äldsta är nu drygt 10 år och de två yngre är 5 år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 912
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 350
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!