BuenoBull

Trådstartare
Om hunden misstänks bli krypt, får man tillbaka pengar av uppfödaren då? Jag har ju planerat att ställa ut honom men är nu lite bekymrad att det inte kommer gå. Han är snart 7 månader.

Sv: Krypt?

Det beror lite på uppfödaren, men är han/hon schysst brukar man få tillbaka en tusenlapp ungefär.
Kan du känna kulan nånstans eller ligger den inne i buken?

Du har ingen rätt att kräva pengar tillbaka, men de flesta uppfödare skulle nog betala tillbaka lite.

Hm, okej.

Jag kände den för ca. en månad sen. Men kände kanske för två veckor sen igen och då hittade jag den inte.

Inte angående det men jag tog upp det när vi var hos vet. av annan anledning. Dock var det en djurvårdare och hon sa väl inte så mycket om det alls. När han besiktades inna försäljningen var hans kulor u.a. Då måste de gått tillbaka ju.

Nej, det står bara u.a. Alltså att han inte är kastrerad eller krypt eller vad det nu står där? :crazy: Har inte papprena här.

Ta kontakt med vet, så att ni kan följa upp utvecklingen om var den tar vägen, och prata med uppfödaren om vad som händer.

precis, vid åtta veckor är det ganska vanligt att dom inte trillat ner än.

Men du, kulor som trillat ner kan dom verkligen vandra tillbaka helt ?

Ja, de kan vandra fram och tillbaka ända tills hålet sluter sig, vilket brukar ske vid 5-7 mån ålder.

Beror på vad det står i köpekontraktet. Oftast skriver man att hunden är till sällskap (se rutorna där man kryssar i detta) men man KAN skriva att den är till utställning också. Detta är det nog få uppfödare som gör. Om det gör det ser det nog annorlunda ut för dig. Hör med uppfödaren vad denne säger.

I mitt köpekontrakt står det att jag får en helt ny valp om kulorna inte trillar ned (:laugh: generöst!). I vet-intyget från 8 veckor står det anmärkning att de inte kommit ned, förmodligen för att kryptorchism är ganska vanligt bland whippets. De kom aldrig ned, men jag har heller inte begärt ersättning eller ny valp, har inte varit aktuellt med en till hund helt enkelt. De andra två hanarna jag köpt hade båda kulorna nere vid 3-4 veckor redan och där har de suttit sen dess.

Hm okej. Men om det nu är försent för den andar kulan att trilla ner, är det bäst att kastrera då? Har för mig att det kan förekomma komplikationer senare i livet annars? Har iofs ändå tänkt kastrera, finns ju ingen anledning att inte göra det nu känns det som.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 912
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka